عصر خودرو

سفیر اندونزی:

بهبود تعرفه، راه تحقق هدف ۲میلیارد دلاری تجارت با ایران است

عصر بازار- سفیر اندونزی در تهران در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای تحقق هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری مبادلات تجاری باید تعرفه‌ها بهبود یابد و به این منظور بعد از عید فطر هیاتی از اندونزی به ایران می‌آید.

بهبود تعرفه، راه تحقق هدف ۲میلیارد دلاری تجارت با ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق ایران،  علی مودین  در این دیدار افزود: هدف ما این است که نشست‌های مشترکی داشته باشیم و بتوانیم مسائل و مشکلات بر سر راه بازرگانان 2 کشور را رفع کنیم.
    مودین درباره نقش ایران به‌عنوان هاب (مرکز) منطقه گفت: ما نیز این ایده را در نظر داریم و برای بررسی بیشتر و آشنایی بازرگانان با این ایده، تلاش می‌کنیم اما باید رقابت‌ کشورهای دیگر مانند قطر را نیز در نظر بگیریم.
    وی بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و اندونزی تاکید کرد و گفت: با اجرای تفاهمنامه‌های 2 کشور، حجم روابط تجاری نیز افزایش می یابد.
    سفیر اندونزی در تهران به روابط 2 کشور در زمینه انرژی اشاره کرد و افزود: مبادلات نفتی ایران و اندونزی افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان نمونه پارسال یک شرکت نفتی اندونزی 88 میلیون دلار از ایران خرید داشت که امسال این عدد را به 220 میلیون دلار رسانده و همچنان رقم ها روبه‌پیشرفت است.
    وی با اشاره به حضور بازرگانان ایرانی در نمایشگاه اکسپو پارسال اندونزی گفت: امسال نیز این نمایشگاه برگزار می‌شود و علاقه‌مندیم بازرگانانی از شهرهای مختلف ایران مانند زنجان، ارومیه و... در این نمایشگاه حضور یابند و علاوه بر آشنایی با طرف های اندونزیایی، محصولات خود را معرفی کنند.
    سفیر اندونزی در تهران، صنعت، کشاورزی و معدن را از زمینه‌های همکاری 2 کشور برشمرد و گفت: در آینده نزدیک هیات‌هایی به ایران می‌آیند و ما به آینده روابط خود با ایران بسیار امیدواریم.

    ** پیگیری راه اندازی شورای مشترک بازرگانی میان ایران و اندونزی
    در این دیدار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اندونزی را پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) خواند و گفت: ایران نیز برای ارسال کالا به کشورهای همسود و همچنین افغانستان در موقعیتی است که می‌تواند در اقتصاد اندونزی تاثیرگذار باشد و کالای اندونزی را به کشورهای دیگر برساند.
    «غلامحسین شافعی» افزود: مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی در سال‌های زیادی سیر مثبت داشت بویژه تا سال 2011 که مبادلات اقتصادی به 2 میلیارد دلار رسید اما پس از آن به دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات به رقم 500 میلیون دلار کاهش یافت.
    شافعی اضافه کرد: پس از تحولاتی که با امضای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به وجود آمد و فضای جدیدی که بر روابط اقتصادی ایران حاکم شد، روابط اقتصادی ایران و اندونزی نیز تغییر کرد، به طوری که رفت ‌وآمدهای بازرگانان 2 کشور در 2سال گذشته بیشتر شد و رئیسان جمهوری با یکدیگر دیدار کردند. همه این عوامل فضای جدیدی ایجاد کرده است و می‌توان در این مسیر جدید برای افزایش مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری 2 کشور حرکت کرد.
    وی تصریح کرد: کشورهای شرقی بویژه کشورهای مسلمان برای ایران اولویت بالایی دارند و در این میان اندونزی به‌عنوان کشوری شرقی و اسلامی از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی برخوردار است.
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآوری کرد: در سفری که بخش‌خصوصی ایران در سال 1392 به اندونزی داشت، قرارداد ایجاد یک پالایشگاه در «جاوه شرقی» اندونزی امضا شد که راه‌اندازی پالایشگاه روند خوبی را طی می‌کند.
    شافعی گفت: به نظر می‌رسد میان فعالان اقتصادی دو کشور خلاء ارتباطی وجود دارد و ما به‌عنوان اتاق بازرگانی به دنبال ارتباط و رفت‌وآمد هر چه بیشتر فعالان اقتصادی 2 طرف هستیم تا افزایش شناخت بیشتر از ظرفیت‌های یکدیگر، امکان افزایش مبادلات اقتصادی میان 2 کشور فراهم شود.
    وی درباره ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی، تصریح کرد: ایجاد این شورا در اتاق ایران در حال پیگیری است و ما در تدارک هیاتی اقتصادی برای اعزام به اندونزی هستیم.
    بررسی ها از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در 10 ماهه پارسال میزان صادرات از جمهوری اسلامی ایران به اندونزی 126 میلیون و 435 هزار و 44 دلار بود. در این مدت ارزش واردات از این کشور به 149 میلیون و 494 هزار و 834 دلار رسید.

    برچسب ها