عصر خودرو

برای سومین سال متوالی ؛

رشد تقاضای جهانی برای انرژی ضعیف ماند

عصر بازار-طبق گزارش شرکت BP، تقاضای جهانی برای انرژی در سال ۲۰۱۶ که رشد مصرف چین به پایین‌ترین سطح در دو دهه اخیر سقوط کرد و انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه یافتند، رشد آهسته ای داشت.

رشد تقاضای جهانی برای انرژی ضعیف ماند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، رشد کندتر تقاضا برای انرژی کمک کرد تسریع روند انتشار گازهای گلخانه ای برای سومین سال متوالی متوقف شود اما انتشار گازهای گلخانه ای بسیار بالاتر از اهداف تعیین شده تحت توافق آب و هوایی 2015 پاریس مانده است.

    سهم زغال سنگ در مجموعه انرژی به حدود 28 درصد رسید که پایین‌ترین سطح از سال 2004 بود در حالیکه تولید این سوخت فسیلی به شدت آلاینده 6.2 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش سالانه تاکنون بود.

    طبق گزارش "بازبینی آماری انرژی جهان" شرکت BP، تقاضای جهانی برای انرژی به میزان یک درصد در سال 2016 رشد کرد که مشابه نرخ رشد دو سال پیش از آن بود اما همچنان در مقایسه با 1.8 درصد که متوسط سطح 10 ساله است، پایین مانده است.

    اسپنسر دیل، رییس اقتصاددان شرکت BP در این باره گفت: برای سومین سال است که شاهد رشد ضعیف تقاضا برای انرژی در جهان هستیم. در حال حاضر عمده رشد از سوی اقتصادهای در حال توسعه به خصوص چین و هند هدایت می شود.

    رشد تقاضای انرژی چین در سال 2015 و 2016 به ترتیب 1.2 و 1.3 درصد رشد کرد و با وجود اینکه همچنان قوی‌ترین نرخ رشد در جهان است، پایین‌ترین نرخ رشد دوره دو ساله از سال 1998-1997 بوده است.

    اگرچه این کندی رشد ناشی از کندی فعالیت اقتصادی جهانی بوده است اما همچنین بهبود بهینگی موتورها و کارخانه‌ها هم بی‌تاثیر نبود.

    در میان سوخت‌های فسیلی، تقاضا برای نفت تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها که مصرف را افزایش داد، 1.6 درصد در سال 2016 رشد کرد که سریع‌ترین نرخ رشد سالانه بود.

    تولید نفت بدنبال کاهش هزینه از سوی شرکتهای انرژی، 0.5 درصد یا 400 هزار بشکه در روز افزایش یافت که پایین‌ترین نرخ رشد از سال 2009 بود.

    تولید نفت شیل آمریکا در سال میلادی گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرد اما در ماه‌های اخیر تحت تاثیر افزایش قیمت‌های نفت،   بهبود قوی داشته است.

    به گفته دیل، همچنانکه رشد تقاضا برای نفت از رشد تولید فراتر می‌رود، ذخایر نفت جهانی در نیمه دوم سال میلادی جاری به شکل ملموسی کاهش پیدا خواهند کرد. گاز هم شاهد رشد مشابه نفت بوده است.

    عرضه گاز ارزان‌تر و فراوان در آمریکا و حرکت چین برای استفاده از خوراک انرژی پاک‌تر برای نیروگاه‌هایش به کاهش 1.7 درصدی تقاضا برای زغال سنگ منجر شد که آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است.

    انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروی خورشیدی و بادی، سریع‌ترین منبع رشد انرژی بودند و 12 درصد رشد کرده و یک سوم از کل رشد تقاضا برای انرژی را به خود اختصاص دادند.

    با اینهمه انرژی‌های تجدیدپذیر تنها 4 درصد از انرژی اولیه جهان را تامین می‌کنند. در این بین برای نخستین بار، چین از آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر پیشی گرفت.

    کندی رشد تقاضا برای انرژی، روی آوردن به سوخت‌های پاک و بهینه‌تر به معنای آن است که آلایندگی کربن در سال گذشته 0.1 درصد رشد کرد که مشابه دو سال پیش از آن بود و متوسط رشد آلایندگی سه ساله را در پایین‌ترین سطح از سال 1983-1981 قرار داد.

    برچسب ها