عصر خودرو

توسعه گردشگری یکی از راه های رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی است

عصر بازار- رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از راه های رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی توسعه گردشگری است.

توسعه گردشگری یکی از راه های رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «ابوالفضل روغنی» در نشست تخصصی توسعه گردشگری پایدار و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی که در اتاق ایران برگزار شد، افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار به دنبال سرمایه گذاری در بخش گردشگری هستند و این صنعت یکی از بنیادی ترین اهرم های اقتصادی در کشورها محسوب می شود.

    وی در ادامه با اشاره به صنعت گردشگری در سراسر جهان گفت: فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه از جمله کشورهای موفق در صنعت گردشگری هستند برای مثال کشور ترکیه سالانه 120 میلیارد دلار درآمد از توریسم و گردشگری کسب می کرد.

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: ااگرچه یران جزو 10 کشور برتر از نظر جغرافیایی و بومی است که این خود جاذبه خوبی برای جذب گردشگر است اما متاسفانه کشور زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر را ندارد که باید به این مهم توجه شود.
    وی تاکید کرد: مسئولین کشور باید برای گسترش صنعت کشور انعطاف پذیری لازم را داشته باشند و در جهت بهبود شرایط جذب گردشگر در زمینه های مختلف توریسم درمانی، توریسم زیارتی، توریسم تفریحی و غیره استفاده کنیم.

    ** دیپلماسی سیاسی نقش موثری در حوزه گردشگری دارد
    همچنین در ادامه نشست تخصصی توسعه گردشگری پایدار و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی، معاون بازرگانی اتاق بازرگانی ایران، گفت: پیش نیاز حوزه گردشگری تعامل با جهان و دیپلماسی سیاسی است و تا زمانی که دچار تنش و چالش باشیم پیشرفتی در زمینه گردشگری نخواهیم داشت.
    «مظفر علیخانی» تصریح کرد: علاوه بر تعامل خارجی باید امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی و ثبات در داخل کشور نیاز داریم تا هر گردشگری که وارد کشور می شود خود به عنوان مبلغی برای کشورمان باشد.

    وی بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران، سازمان میراث فرهنگی (به عنوان نماینده دولت) و جوامع دانشگاهی و علمی سه ضلع اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی هستند که همکاری و همگرایی آنها در اتخاذ سیاست های درست موثر است.

    معاونت فنی بازرگانی اتاق بازرگانی ایران گفت: سازمان گردشگری باید کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و خود تنها نقش نظارتی را برعهده بگیرد چرا که تجربه ثابت کرده حتی اگر بخش دولتی تنها یک درصد سهام هم داشته باشد اجازه رقابت را از بخش خصوصی می گرد.
    علیخانی با بیان این که با نگاه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه موافق است، افزود: اگر این اتفاق بیفتد و وزیری در راس امور قرار گیرد که موظف باشد در برابر مسائل پیش آمده به مجلس و بخش خصوصی پاسخگو باشد از نظر بودجه و تعاملات بسیار تعیین کننده است که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر بیفتد.

    ** فراوانی گردشگری معرف توسعه نیست
    در ادامه این مراسم «ضیائی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت گردشگری گفت: گردشگری فعالیت اقتصادی است که با سرعت زیادی رشد می کند و علیرغم شوک هایی همچون ناامنی، جنگ، بیماری و موارد دیگر اما همواره نرخ فزاینده ای در رشد اقتصادی جوامع داشته است.
    وی تاکید کرد: صنعت گردشگری ویژگی پایداری در درون خود دارد که می تواند بر این مشکلات فائق می شود.
    این استاد دانشگاه با اشاره به رشد متقاضیان کار در کشور گفت: علاوه بر مشکل بیکاری آشکار، شاهد بیکاری پنهان نیز در سطح کشور هستیم که صنعت گردشگری می تواند با ایجاد اشتغال علاوه بر اینکه تا حدی مشکل کشور در زمینه ایجاد اشتغال بهبود می بخشد برای دولت نیز منابع درآمدی است.
    ضیائی با اتاکید بر اینکه فراوانی گردشگری معرف توسعه نیست، گفت: اینکه بگوییم در سال به طور میانگین چه تعداد گردشگر داشتیم و چه میزان درآمد داشتیم درست نیست بلکه در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها باید توجه کنیم که این گردشگر از چه کشورهایی و با چه میزان پول وارد کشور می شوند.
    وی اظهارداشت: ما باید سعی کنیم در جذب گردشگران خارجی دقت کنیم تا نهایت درآمد لازم را جذب کنیم.
    نشست تخصصی توسعه گردشگری پایدار و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی با حضور اعضای کمیسیون گردشگری، تشکلها و اساتید دانشگاه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

    برچسب ها