عصر خودرو

طی هفته گذشته رقم خورد؛

رشد ۴۶ درصدی حجم معاملات آتی سکه

عصر بازار: بررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته نشان می دهد نوسان اندک جهانی طلا در کنار افت و خیز نرخ ارز در افزایش قیمت سکه در بازار داخلی و جذاب شدن این بازار بسیار موثر بوده است.

رشد ۴۶ درصدی حجم معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حجم معاملات آتی سکه طلا طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به 16 هزار و 295 قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزارمیلیارد و 526 میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که حجم معاملات آتی در هفته ما قبل به 11 هزار و 147 قرار داد رسیده بود که این نشان از رشد 46 درصدی حجم معاملات دارد.

    طی هفته گذشته از سررسیدهای فعال در بازار آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با 13 هزار و 236 قرارداد و به ارزش بیش ازیک هزار میلیارد و 242 میلیون ریال به قرارداد تحویل اردیبهشت ماه اختصاص داشت.  این در شرایطی است که سر رسید اسفند ماه با حجم دو هزار و 522 قرارداد و به ارزش بیش از 237 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

    رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل دی با 335 قرارداد به ارزش 30 میلیارد ریال اختصاص یافت. همچنین قرارداد تحویل آبان حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با 202 قرارداد به ارزش بیش 18 میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.

    همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بهای سکه در بازار آتی نسبت به ابتدای هفته نوسان اندکی را تجربه کرد؛ به طوری که سکه سررسید آبان ماه با رشد 0/01 درصدی با نرخ 928 هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی با قیمت 929 هزار تومان به فروش رسید که کاهش 0/02 درصدی را در روز پنج شنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت 933 هزار تومان معامله شد و افت 0/08 درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اردیبهشت با قیمت 943 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و تغییری را نسبت به روز گذشته خود تجربه نکرد.

    از سویی در بازار سکه نقدی نیز روز پنج شنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با رشد اندک قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 934 هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت 469 هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت 258 و سکه یک گرمی هم با نرخ 170 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    به عقیده برخی از تحلیلگران بازار سکه ،بهای طلا و دلار در بازار افزایش یافته که باعث جلب توجه به سکه شده که با احتمال کاهش مجدد نرخ سود سپرده های بانکی، بازار طلا و سکه جذاب تر نیز خواهد شد.

    البته این در شرایطی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند با شروع ماه محرم با توجه به تعطیلی بازار در دهه اول این ماه طبیعتاً سطح داد و ستدها کاهش می یابد و قیمت ها به حداقل سطح خود خواهد رسید و متناسب با بهای طلا در بازارهای جهانی تغییر خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها