عصر خودرو

مذاکرات ظریف در تفلیس/ دیپلماسی و دوستی ایران و گرجستان

عصر بازار- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر یک روزه به تفلیس پایتخت گرجستان، مذاکراتی را در بلندپایه ترین سطح یعنی با رئیس جمهوری، رئیس پارلمان، نخست وزیر و وزیران امور خارجه و اقتصاد این کشور برگزار کرد.

مذاکرات ظریف در تفلیس/ دیپلماسی و دوستی ایران و گرجستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پیگیری تفاهم ها و توافق ها، بررسی زمینه های جدید همکاری، برگزاری نشست مشترک اقتصادی، موضوع گردشگری و توصیه وزیر امور خارجه ایران برای توجه بیشتر به رعایت حرمت حجاب بانوان گردشگر مسلمان به ویژه ایرانیان در گرجستان، فقط بخشی از دستاوردهای و مباحث مذاکرات فشرده روز سه شنبه ظریف در تفلیس بود.

    ** وزارت امور خارجه و رویکرد پسابرجامی گسترش روابط منطقه ای و فرامنطقه ای:
    رویکرد دولت یازدهم در گسترش روابط منطقه ای و فرامنطقه ای به ویژه در دوره پسابرجام، افزون بر ارتقای جایگاه سیاسی اقتصادی جمهوری اسلامی که سبب مسابقه کشورهای مختلف برای همکاری با ایران شده است، شان و منزلت ایرانیان را نیز بیشتر کرده است.
    این رویکردهای سازمان یافته و کاربردی وزارت خارجه ایران برای ارتقای کشور و ایرانیان، تاکنون دستاوردهای زیادی در منطقه ای داشته که تندروها و تروریست ها از سراسر جهان برای ویرانی ساختارها و کشورها همدست شده اند.
    با وجود شرایط بحرانی در منطقه، جمهوری اسلامی نه تنها توانسته با تدبیر و اعتدال، امنیت و ثبات ایران را پاسداری و تقویت کند، بلکه با افزایش روابط و همکاری های سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان از فرصت های بین المللی نیز برای پیشرفت و آسایش ایرانیان بهره می گیرد.
    در همین چارچوب، گرجستان یکی از کشورهای هدف افزایش همکاری ها در سیاست جمهوری اسلامی ایران است و در قالب یک سفر منطقه ای سه روزه نیز ظریف پس از ترکمنستان وارد تفلیس شد.
    گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا در کناره دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.
    گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
    ظریف شامگاه دوشنبه پس از پایان مذاکرات با مقام های بلندپایه ترکمنستان در عشق آباد، وارد تفلیس شد.

    ** سفر ظریف به تفلیس - دیپلماسی و دوستی:
    سابقه خوب روابط، پیشینه کهن زندگی و فرهنگ مشترک ایرانیان و گرجستانی ها با دوستی و صلح، پیشگامی ایران در به رسمیت شناختن گرجستان به عنوان یک کشور مستقل پس از فروپاشی شوروی در سال 1991، سبب شد، گفت وگوهای ظریف در تفلیس افزون بر فضای دیپلماتیک در روندی دوستانه و صمیمی برگزار شود.
    گرجستان برای ایرانیان یکی از آشناترین سرزمین ها در تاریخ و تاکنون بوده است و چنین برداشتی نیز در سوی متقابل وجود دارد. هم اکنون نیز پیوستگی فرهنگی، اجتماعی و دوستی بین دو کشور حاکم است، بگونه ای که در همین سال ها شمار گردشگران ایرانی ورودی به گرجستان 438 درصد افزایش یافته و فرصتی تازه برای آشنایی با این سرزمین کهن و مردمانی که عمیقا دلبسته ایران و فرهنگ ایرانی هستند، فراهم شده است.
    در مسیر این آشنایی روزافزون و همچنین توسعه روابط دو کشور به ویژه در بخش گردشگری، سازگاری قوانین امنیتی گرجستان با ارزش های ایرانی و اسلامی از جمله مسایل مهمی بوده است که مسئولان هر دو کشور به آن توجه داشته اند.
    در همین چارچوب با تدابیر و هماهنگی های انجام گرفته، بازرسی های امنیتی پیش از پرواز بانوان ایرانی با حفظ شئونات اسلامی صورت می گیرد و در مواردی نیز که شائبه کم توجهی به این مساله وجود داشته، نخست وزیر گرجستان شخصا دستور بررسی و تحقیق را صادر کرده است.
    با وجود این واقعیت ها، همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به تفلیس و مذاکره در بلندپایه ترین سطح برای تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای، گروهی بزرگنمایی شائبه های اثبات نشده را با موضوع بی احترامی به حجاب زنان ایرانی در گرجستان در دستور کار قرار دادند تا به اهداف خاصی برسند.
    چنین رویکردی هرچند شاید سودی کوتاه مدت برای محافلی خاص داشته باشد، اما بر خلاف راهبرد نظام جمهوری اسلامی و دولت یازدهم، حمله به عزت و آبروی شهروندان ایرانی و استفاده ابزاری به عنوان دستاویز سیاسی و جناحی بشمار می رود.

    ** مذاکرات ظریف با نخست وزیر گرجستان و موضوع حرمت حجاب:
    گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر گرجستان نیز در دیدار وزیر امور خارجه ایران در تفلیس گفت: آماده گسترش همکاری ها بین تهران و تفلیس در تمامی زمینه ها هستیم و همچنین موضوع بی احترامی به حجاب اسلامی زنان گردشگر نیز بررسی فوری می شود.
    شویلی نخست وزیر گرجستان خطاب به ظریف، گفت: سفر و مذاکرات جنابعالی برای ما بسیار مهم است و با توجه به برنامه سفر پیش رو به تهران آماده گسترش همکاری ها در تمامی زمینه ها هستیم.
    ظریف نیز به زمینه های همکاری دو کشور اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در عرصه های بانکی، کشاورزی، آب، ساخت و ساز، فناوری و توسعه گردشگری همکاری کنیم.
    وی همچنین رعایت احترام گردشگران ایرانی و حفظ شئونات بویژه در قبال بانوان مسلمان بطور اعم و زنان ایرانی بطور اخص را از الزام های پیشرفت صنعت گردشگری خواند.
    شویلی نیز با غیرقابل قبول خواندن وقوع مواردی از بی حرمتی به حجاب زنان گردشگر، گفت: دستور خواهم داد، این موضوع زود بررسی شود. نمی توانم تصور کنم به زنان مسلمان در خاک گرجستان توهین شود.
    وی همچنین افزود: فرهنگ غنی ایران در گرجستان نفوذ عمیقی دارد و گرجی ها به دیده احترام به ایرانیان می نگرند.

    ** پایان اشتباه کم توجهی به حجاب بانوان گردشگر در گرجستان با پیگیری ایران
    قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان نیز در همین چارچوب و در جریان سفر ظریف به تفلیس با اشاره به بروز چند مورد از بی توجهی در این کشور به حفظ حرمت حجاب بانوان گردشگر، گفت: مواردی از بروز اشتباه در نادیده گرفتن الزام حجاب بانوان گردشگر در گرجستان با تذکرهای ایران و برگزاری مذاکرات پایان یافته است.
    وی افزود: این رشد نشان می دهد، اقبال زیادی از طرف ایرانیان برای سفر به گرجستان وجود دارد که از دلایل زیادی از جمله آسان بودن سفر و نبود نظام روادید برای ایرانیان است.
    شهیدی گفت: لغو ویزا از نکات مهم این موضوع است و از سوی دیگر طبیعت گرجستان و پیوندهای عمیق تاریخی کهن دو ملت، ایرانی ها را به سفر بیشتر تشویق می کند.
    سفیر ایران همچنین در ادامه در باره موضوع مطرح شده مبنی بر بی احترامی به گردشگران ایرانی در گرجستان اظهار کرد: در حقیقت تعمدی در کار نبوده است. با توجه به رویه جاری در گرجستان و مبادی خروجی به رویه سابق عمل می کردند، ولی چون در گذشته ورود گردشگران محجبه کمتر بوده، به همان شیوه سابق می خواستند عمل کنند.
    وی افزود: اما با توجه به اینکه ما ارزش های خود را داریم و گرجی ها از آنها اطلاعی نداشته اند، این اشتباه در مرزها رخ داده که چندین بار تذکر به وزارت خارجه گرجستان و مقامات مرتبط با ارائه یادداشت رسمی داده شده است.
    سفیر ایران گفت: بروز موارد به تدریج کم شد، ولی از ببن نرفت تا اینکه در ملاقات هایی که برگزار شد، اتاقی برای این منظور در نظر گرفتند. حتی در دو هفته گذشته حتی یک مورد هم رخ نداده است، ولی چون گزارش ها دیر داده شده، بازتاب این مساله پس از اینکه دولت گرجستان اقدام به ممانعت از تکرار آن کرد، انتشار یافت.

    **دیدار ظریف و رئیس جمهوری گرجستان:
    گئورگی مارگولاشویلی رییس جمهوری گرجستان و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در شهر تفلیس دیدار و در باره راهکارهای گسترش روابط در همه زمینه ها مذاکره کردند.
    در این مذاکرات که در چارچوب برنامه های سفر وزیر امور خارجه ایران در کاخ ریاست جمهوری گرجستان برگزار شد، نتیجه مذاکرات فشرده ظریف در تفلیس بررسی شد.
    در دیدار رئیس جمهوری گرجستان و وزیر امور خارجه ایران، لزوم گسترش فراگیر همکاری ها و بهره گرفتن از نتایج مذاکرات انجام شده مورد تاکید قرار گرفت.
    مارگولاشویلی در این دیدار گفت: در بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط ایران و گرجستان، همکاری ها پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و ما مشتاق گسترش روابط در سطحی بالاتر از اکنون هستیم.
    رئیس جمهوری گرجستان همچنین با تمجید از فرهنگ غنی ایران گفت که این مزیت و ویژگی در کشور ما تاثیر زیادی دارد و لازم است همکاری های فرهنگی دوجانیه نیز بیش از پیش تقویت شود.
    ظریف نیز با سپاسگزاری از مهمان نوازی دولت گرجستان، گفت: مردم دو کشور ارتباطی نزدیک دارند، و جمهوری اسلامی عمیشه آماده گسترش و تعمیق روابط با گرجستان است.

    **مذاکره با رئیس پارلمان:
    ظریف و ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان گرجستان در شهر تفلیس پایتخت این کشور مذاکره و راهکارهای گسترش فراگیر همکاری ها را بررسی کردند.
    در این دیدار، رئیس پارلمان گرجستان با تاکید بر اهمیت توسعه روابط دو کشور از جمله در حوزه های پارلمانی تاکید کرد.
    کوباخیدزه با اشاره به پیشینه همکاری ها و همچنین دامنه گسترده توانمندی ها، برنامه ریزی دو کشور را برای استفاده از ظرفیت ها ضروری خواند.
    ظریف با ابلاغ سلام رئیس مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت افزایش مناسبات پارلمانی تاکید کرد.
    وی همچنین با اشاره به افزایش دیدار ایرانی ها از گرجستان، بر لزوم تشویق و ترغیب گرجستانی ها برای دیدار از کشور زیبای ایران تاکید کرد.
    ظریف گفت: افزایش شمار گردشگران منجر به رشد همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد شد و لازم است به موازات آن هم تسهیلات قضایی، بسته های حلال و آسان گیری های بیشتر در مبادی ورودی و خروجی گرجستان برای ایرانی ها تدارک دیده شود.

    ** سفر نخست وزیر گرجستان به تهران:
    ظریف در پایان دیدار با میخائیل جانلیدزه وزیر امور خارجه گرجستان در تفلیس نیز از برنامه سفر گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر این کشور به تهران در در آینده نزدیک خبر داد.
    ظریف در نشست خبری مشترک گفت: مذاکرات تفلیس گام بسیار مهمی در راستای توسعه همکاری های دوجانبه است، زیرا فرصتی برای بررسی توسعه روابط بشمار می رود. همچنین در سفر پیش روی نخست وزیر گرجستان به تهران، مسائل بیشتری بررسی می شود و قرار است در زمینه های مختلف مناسبات را گسترش دهیم.
    وی ادامه داد: سال 2016 میزان مبادلات تجاری دو کشور نسبت به سالهای گذشته 50 درصد افزایش یافته است و اکنون نیز این روند ادامه دارد.

    ** دیدار ظریف و وزیر توسعه اقتصاد:
    وزیر امور خارجه ایران همچنین با گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در باره افزایش همکاری ها دیدار و گفت وگو کرد.
    در این دیدار ابعاد مختلف همکاری های اقتصادی در عرصه های مختلف از جمله تجارت، ترانزیت و بخش های مالی و بانکی مورد مذاکره قرار گرفت.
    در این مذاکرات، اهمیت توسعه همکاری های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت.
    ظریف در جریان این مذاکرات و مرایزنی های دیگر در گرجستان، مهم ترین محورهای همکاری دو کشور را ترانزیت، صنعت، آموزش و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای اعلام کرد.
    وزیر امور خارجه ایران همچنین در نشست مشترک اقتصادی دو کشور در شهر تفلیس که با حضور گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان برگزار شد، گفت: تاریخی طولانی از دوستی دو ملت داریم. پس از اعلام استقلال گرجستان (پس از فروپاشی سال 1991 شوروی) ایران از جمله اولین کشورهایی بود که این استقلال را به رسمیت شناخت.

    ** روابط تهران و تفلیس از نگاه سفیر ایران:
    شهیدی سفیر ایران در گرجستان در باره روابط دو کشور گفت: بر اساس خبرهای آژانس گردشگری گرجستان، شمار ورودی گردشگران ایرانی به این کشور طی سال گذشته نسبت به سال 2015 حدود 435 درصد بیشتر شده است.
    وی در باره سفر گردشگران گرجستانی به ایران نیز اظهار کرد که هر چند آمار دقیقی وجود ندارد، ولی اگر عدد نسبی جمعیت 80 میلیونی ایران با چهار میلیون نفری گرجستان مقایسه شود، با توجه به شمار جمعیت فاصله زیادی دیده می شود.
    سفیر ایران همچنین در باره حجم مبادلات بازگانی دو کشور گفت: شاهد روند رو به افزایش خوبی هستیم، ولی کل ارزش به علت اینکه بزرگ نیست، انتظار بیشتری داریم و موانعی هم با وجود اشتیاق دو طرف وجود دارد که یکی از آنها ساز و کار مسایل بانکی و انتقال وجه است.
    شهیدی اظهار کرد: ارزش روابط اقصادی دوجانبه نسبت به گذشته بیشتر شده است، ولی رقم مورد اتکا، 130میلیون دلار است که هشتاد میلیون دلار صادرات ایران و 50 میلیون دلار هم صادرات گرجستان است.
    وی همچنین در باره دستاوردهای مذاکرات فشرده ظریف با مقام های بلندپایه گرجستان، اظهار کرد: پس از سال ها انجام نشدن سفر وزرای خارجه و مقامات بلندپایه، دیدار وزیر خارجه ایران از تفلیس انجام شد که از نظر مقام های گرجستانی مهم است.
    سفیر ایران تاکید کرد: نخست وزیر و رئیس جمهور گرجستان بارها اعلام کرده اند که این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور است از این پس شاهد رشد قابل توجه مناسبات خواهیم بود.
    وی همچنین با رد تاثیرگذاری موله های ممانعتی بر روند توسعه روابط دو کشور، گفت: مناسبات بین المللی کشورهای پیرامونی ما همسو با منافع خود کشورها قابل تفسیر است. در روابط تهران تفلیس به نظر می رسد عمدتا منافع متقابل مد نظر قرار می گیرد و از این رو، بعید است تحت تاثیر پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار گیرد.

    **افق پیش رو:
    مذاکرات ظریف در گرجستان که با بلندپایه ترین مقام های این کشور و با دستور کار گسترش روابط در
    زمینه های مختلف برگزار شد، زمینه ساز ایجاد دگرگونی در همکاری های دو کشور است که اکنون 25 ساله شدن روابط خود را گرامی می دارند.
    از سوی دیگر در چارچوب این سفر منطقه ای، ظریف نیز مذاکرات مشابهی را با مقام های بلندپایه ترکمنستان از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور در عشق آباد انجام داد.
    ظریف همچنین پس از پایان مذاکرات در گرجستان راهی قرقیزستان آخرین ایستگاه سفر خود به منطقه آسیای میانه و قفقاز شد و با الماس بک آتامبایف رئیس جمهوری، سورنبای جئین بکوف نخست وزیر و ارلان عبدالدایف وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و مذاکره کرد.
    محورهای اصلی سفر ظریف به قرقیزستان و همچنین مذاکره با مقام های بلندپایه ترکمنستان و گرجستان از جمله رئیسان جمهوری سه کشور، افزایش همکاری های دوجانبه و همچنین چند جانبه به ویژه در بخش های ترانزیتی بود.
    سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده بود که با همراهی یک هیات بلندپایه اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی انجام شد.
    سفر ظریف به این سه کشور که در چارچوب گسترش روابط فراگیر منطقه ای در آسیای میانه، قفقاز و مناطق پیرامونی در دولت یازدهم همسو با دیگر مناطق جهان انجام گرفت، دستاوردهای زیادی از جمله در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و فناوری داشت که تقویت کننده دیپلماسی جمهوری اسلامی در چارچوب مشارکت فعالانه در روندهای بین المللی حل بحران های منطقه ای از جمله سوریه و همچنین پایان ایران هراسی است.

    برچسب ها