عصر خودرو

وعده وزیر نیرو برای افزایش تولید برق

عصر بازار- بر اساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، وزارت نیرو موظف است ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید را وارد مدار کند که تاکنون ۱۹۹۵ مگاوات افتتاح شده و طبق وعده وزیر نیرو حدود ۲۰۰ مگاوات دیگر نیز تا پایان سال ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تا سال آینده و در سال‌های بعد ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وعده وزیر نیرو برای افزایش تولید برق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیش از 76 هزار مگاوات نیروگاه در دست بهره برداری در کشور وجود دارد که 7000 مگاوات از آن‌ها در دوره دولت یازدهم احداث شده و به بهره برداری رسید، همچنین 11 هزار و 548 مگاوات نیروگاه حرارتی در دست اجرا قرار گرفته که  1695 مگاوات نیروگاه‌های برق آبی بزرگ، 700 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نو، 2000 مگاوات نیروگاه‌های اتمی و 300 مگاوات نیروگاه پراکنده در دست ساخت است.

    طی سال‌های اخیر 37000 مگاوات مجوز احداث نیروگاه حرارتی به بخش خصوصی واگذار شد که تنها 12000 مگاوات آن محقق شده، در حال حاضر نیز مجموعه مجوزهای صادر شده وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌ها در بخش خصوصی بیش از 8000 مگاوات در امیدیه، اندیمشک، غرب کارون، دزفول، اروند، رامهرمز، اهواز، آبادان، مسجدسلیمان، بهبهان و خرمشهر ثبت شده است.

    البته این درحالی است که بخش خصوصی انتظار دارد نزدیک به 70 درصد آورده را بانک‌ها تأمین کنند ولی این کار انجام نشده چراکه از محل حساب ذخیره ارزی قبلی و صندوق توسعه ملی کنونی حدود 3.6 میلیارد دلار برای صنعت برق سرمایه گذاری شده، لذا در شرایط فعلی مسوولان وزارت نیر بهترین راهکار را بر این می‌دانند که باید راه سرمایه گذاری و فاینانس خارجی را در کنار سرمایه گذاری‌های ملی باز کرد که البته در برنامه ششم قانون‌گذار وزارت نیرو را به این امر مکلف کرده است.

    امسال از مجموع دو هزار مگاواتی که بهره برداری رسیده تنها حدود 600 مگاوات آن متعلق به شرکت‌های دولتی است و مابقی آن را بخش خصوصی احداث کرده که این موضوع نشانه استقبال وزارت نیرو در بخش خصوصی است.

    این شرایط در حالی است که از سال 1390 میزان سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌ها با سرعت زیاد کاهش پیدا کرد و در سال 1393 میزان نیروگاه‌های جدید به مدار آمده 800 مگاوات بود در حالی که سالانه به حدود 5000 مگاوات نیاز داریم بر همین وزارت نیرو برنامه‌هایی را برای توسعه تولید برق در نظر گرفته است.

    برچسب ها