عصر خودرو

دیروز به ثبت رسید؛

رشد ۲۱ درصدی حجم معاملات آتی سکه

عصر بازار: فعالان بازار آتی می گویند؛ دلیل اصلی افزایش حجم معاملات نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته انتظار برای رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است.

رشد ۲۱ درصدی حجم معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دیروز حجم قراردادهای آتی سکه به دو هزار و 352 قرارداد به ارزش بیش از 218 میلیارد ریال رسید، این در شرایطی است که حجم معاملات طی روز چهارشنبه (آخرین معامله در هفته گذشته) به یک هزار 940 قراداد رسیده بود که نشان از رشد 21 درصدی معاملات در معاملات اولین روز از هفته جاری دارد.

    گفتنی است روز گذشته هر چهار سررسید فعال بازار آتی تحت تاثیر سکه نقدی و حرکت مثبت نرخ ارز قرار گرفت و کار خود را با روند افزایشی قیمت ها به پایان رساند. به طوریکه سکه آبان ماه با رشد 0/7 درصدی با نرخ 917 هزار تومان معامله شد. سکه تحویل دی با قیمت 916 هزار تومان به فروش رسید که افزایش 0/62 درصدی را نسبت به آخرین معامله به ثبت رساند. قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت 922 هزار تومان معامله شد و رشد 0/66 درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز قرارداد سکه تحویل اردیبهشت با نرخ 932 هزار تومان روی تابلوی معاملاتی نقش بست که نسبت به روز گذشته با کاهش 0/55 درصدی به معاملات خود پایان داد.

    از طرفی دیروز قیمت سکه نقدی نیز افزایشی شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایش 8 هزار و 500 به قیمت 919 هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت 467 هزار تومان معامله شد و رشد دو هزار تومانی را نسبت به چهارشنبه گذشته تجربه کرد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت 257 و سکه یک گرمی با نرخ 170 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می تواند تاثیر منفی زیادی بر تقاضا و قیمت طلا در بازارهای بین المللی و در نتیجه بهای سکه در بازار داخلی داشته باشد.

    همچنین شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز پس از اظهارات اخیر یلن با افزایش روبرو شده است. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که مهمترین عامل موثر بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار در روزهای آینده، گزارش مربوط به وضعیت بازار اشتغال و کار آمریکا خواهد بود.

    اگر آمارهای وزارت کار آمریکا نشانگر بهبود اوضاع بازار کار و اشتغال طی ماه سپتامبر باشد، این مساله می تواند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را تقویت کرده و به ضرر قیمت جهانی طلا خواهد بود.

    به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی به خصوص چین و هند نیز در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت این فلز زرد و در نهایت بهای سکه داشته باشد.

    برچسب ها