عصر خودرو

تضاد دور و نزدیک بازار سهام رقم زد

بازگشت بورس به محدوده کم نوسان

عصر بازار: روز شنبه شاخص کل بورس تهران کاهش ۱۵۵واحدی(معادل ۲۵/ ۰ درصد) را تجربه کرد. پس از ریزش‌های هفته‌های گذشته و رسیدن به کف قیمت‌ها که برای برخی خریداران جذابیت ورود به بازار را ایجاد کرده بود، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شاهد حضور بیشتر خریداران در بازار بودیم.‌ حضوری که چندان با دوام نبود.

بازگشت بورس به محدوده کم نوسان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد با توجه به پا برجا ماندن ابهامات و معضلات بنیادین بازار مجددا شاهد بازگشت شاخص به روندی کم نوسان هستیم. روندی که به باور کارشناسان احتمالا در کوتاه‌مدت پایدار خواهد ماند و با توجه به پیش‌خور شدن سیگنال‌های منفی گزارش‌های 6 ماهه در قیمت سهم‌ها، اخبار منفی احتمالی این گزارش‌ها نیز موجب ریزش‌های شدیدتری نخواهند شد.

    مثبت و منفی‌های بازار سهام

    علیرضا مستقل عوامل ایجاد‌کننده شرایط فعلی بازار را چنین تحلیل کرد: با توجه به ریزش‌های هفته‌های گذشته بورس، به نظر می‌رسد قیمت‌ها در سطح جذابی قرار دارند، از سوی دیگر عوامل بنیادین مثبت دیگری نیز چه در حوزه اقتصاد و چه سیاست خارجی به چشم می‌خورد. با این حال بازار نسبت به این عوامل واکنش چندان مناسبی نداشته است.


    ارزش بازار برخی از شرکت‌های بزرگ چه در مقایسه با سایر دارایی‌های فیزیکی و چه در قیاس با سابقه تاریخی خود، بسیار کاهش یافته‌اند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: چند عامل باعث ایجاد شرایط فعلی در بازار سهام شده‌اند. عامل اولی که می‌توان برای تحلیل وضعیت بورس در نظر گرفت،‌ جذابیت بیشتر سرمایه‌گذاری‌های بدیل (برای نمونه نرخ سپرده‌های بانکی) است. گرچه به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد کاهش این جذابیت از طریق کاهش نرخ سود بانکی باشیم. در هفته‌های گذشته نیز اخباری مبنی بر کاهش نرخ سود بین بانکی به گوش می‌رسید.


    در مجموع با توجه به گشایش‌هایی که پس از رفع تحریم‌ها برای بانک‌های کشور ایجاد خواهد شد، احتمالا شاهد نرخ سود نزولی خواهیم بود. علیرضا مستقل در ادامه بیان کرد: پارامتر تاثیرگذار دیگر احتیاط و محافظه کاری شدیدی است که در بازار ایجاد شده است. نزدیک به 21 ماه است فعالان بازار در انتظار تحولات و مثبت شدن بازار بوده‌اند و این انتظار که با توجه به توافق هسته‌ای شدت نیز یافت باعث فشار روانی شدیدتر بر فعالان شد. این مساله در کنار زیان‌های سنگین و اعتبارگیری‌هایی که باعث دو‌چندان شدن زیان‌های سرمایه‌گذاران شد، باعث ایجاد احتیاط شدید در معامله‌گران شده است. وی افزود: نهایتا باید به تاثیر عوامل بیرونی بر وضعیت بورس اشاره کرد.


    شرایط بد اقتصادی در سال‌های گذشته باعث تضعیف شدید نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری شده‌اند. در گذشته در شرایطی که بازار سرمایه دچار بحران می‌شد این نهادها باعث بازگشت شاخص و بهبود شرایط می‌شدند. این در حالی است که در وضعیت فعلی اقتصاد کشور این نهادها اکثرا وجوه نقد قابل توجهی در اختیار ندارند. به این ترتیب مشکلات بیرونی باعث شده این نهادها نیز در بحران فعلی صرفا نظاره گر باشند.


    سه پیشنهاد به سهامداران

    این کارشناس بازار سرمایه روند بلند مدت بازار را مثبت پیش‌بینی کرد و به سهامداران نیز چنین توصیه کرد: سه مولفه تحلیل، دید بلند مدت و کناره‌گیری کوتاه‌مدت از بازار می‌توانند یاری رسان سهامداران در شرایط فعلی باشند. تحلیل و دید بلند‌مدت باعث می‌شود سهامداران کمتر هیجانی عمل کنند و از طرفی به خود و بازار کمتر زیان رسانند.

    همچنین با توجه به زیان‌های کلی که معامله‌گران در ماه‌های گذشته متحمل شدند به نظر می‌رسد برخی از آنها نیازمند کناره‌گیری از بازار و استراحتی کوتاه مدت باشند. استراحتی که امکان شروع مجدد مناسب‌تری را برای این گروه فراهم خواهد کرد.


    ریزش صنایع با فروش حقیقی‌ها

    روز گذشته شاخص کل بورس تهران 155 واحد (25/ 0 درصد) کاهش یافت تا در ارتفاع 61 هزار و 531 واحدی بایستد. به این ترتیب رشد مجموعا 358 واحدی (معادل 6/ 0 درصد) شاخص در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، دوامی نداشت و شاخص مجددا کاهش را تجربه کرد. در معاملات روز شنبه، 22 صنعت بورسی کاهش شاخص را تجربه کردند، 12 صنعت افزایش قیمت داشتند و 3 صنعت بدون تغییر به کار خود پایان دادند.


    در میان صنایع، قند و شکر با 25/ 4 درصد رشد، بیشترین رشد شاخص و خودرو با 14/ 2 درصد افت، بیشترین کاهش شاخص را به خود اختصاص دادند. نمادهای «شبندر»، «خودرو»، «وبملت»، «تاپیکو» و «جم» بیش از سایر نمادها موجب افت شاخص کل شدند در حالی که «پارسان» و «وغدیر» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در خرید و فروش نمادهایی که بیشترین تاثیرگذاری را بر تغییرات شاخص کل داشتند نشان می‌دهد حقیقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند به شکلی که 1/ 53 درصد از حجم خرید و 3/ 99 درصد از حجم فروش «شبندر»، 7/ 44 درصد از حجم خرید و 8/ 92 درصد از حجم فروش «خودرو»، 7/ 26 درصد از حجم خرید و 9/ 94 درصد از حجم فروش «پارسان»، 7/ 36 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش «وبملت» و 3/ 66 درصد از حجم خرید و 6/ 99 درصد از حجم فروش «تاپیکو» در اختیار معامله‌گران حقیقی بودند.


    حجم معاملات روز شنبه با کاهش 6/55 درصدی به 249 میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز با 6/49 درصد کاهش 425 میلیارد ریال بود. در معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت ایران ترانسفو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله بود که در پایان معاملات با افزایش 79/0 درصدی در قیمت 8776 ریال به کار خود پایان داد.


    فعالیت بازیگران خرد در فرابورس

    آیفکس نیز روز شنبه همراه با شاخص بورس کاهش یافت و با افت 8/4 واحدی(معادل 7/0 درصد) به رقم 4/678 واحد رسید.

    بررسی نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نشان می‌دهد نمادهای «پترول» و «میدکو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند؛ در حالی که نمادهای «مارون»، «زاگرس»، «ذوب»، «هرمز» و «شتران» به ترتیب بیش از سایر نمادها موجب افت شاخص کل شدند. نقش حقیقی‌ها در اغلب نمادهایی که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند، پررنگ تر بود به شکلی که در 100 درصد از حجم خرید و 8/94 درصد از حجم فروش پتروشیمی زاگرس، 9/92 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش ذوب آهن اصفهان، 100 درصد از حجم خرید و فروش فولاد هرمزگان جنوب و 9/99 درصد از حجم خرید و فروش پالایش نفت تهران در اختیار حقیقی‌ها بود.

     

    برچسب ها