عصر خودرو

تبعات کاهش ارزش یوآنخروج سرمایه از چین رکورد زد

عصر بازار: شاخص بلومبرگ که فرار سرمایه را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد جریان پول بسیار سریع‌تر از آنچه که تصور می‌شد در حال خروج از چین است.

تبعات کاهش ارزش یوآنخروج سرمایه از چین رکورد زد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، داده‌های گردآوری شده ازسوی بلومبرگ نشان می‌دهد، با خروج حدود 141 میلیارد و 660 میلیون دلار سرمایه از چین در ماه آگوست، این رقم از 124 میلیارد و 620 میلیون دلار سرمایه خروجی در ماه جولای پیشی گرفته و رکورد جدیدی از فرار سرمایه در چین به‌ ثبت رسیده است.

    بر اساس این گزارش، این شاخص که به شاخص «پول داغ» معروف است، یک برآورد از میانگین خرید ارزهای خارجی توسط بانک‌های مرکزی و تغییر در ذخایر ارزی است که از آن به‌منظور اندازه‌گیری میزان فرار سرمایه از کشورها استفاده می‌شود.

    این حجم خروج سرمایه از چین پس از آن صورت گرفت بانک مرکزی چین در تاریخ 11 آگوست، در اقدامی که سبب شگفتی بازارهای جهان شد، ارزش یوآن را به صورت عمدی کاهش داد که این مساله سبب سقوط جهانی قیمت کالاهای اولیه نظیر نفت خام و همین‌طور ارزش سهام و پول ملی بازارهای نوظهور شد.

    «لی‌که چیانگ»، نخست‌وزیر چین، در ماه جاری، با اعلام اینکه کشورش نه تنها منشاء ریسک نیست بلکه موتور رشد اقتصاد جهان است، سعی کرد تا نگرانی‌های سرمایه‌‌گذاران را کاهش دهد. از سوی دیگر، «شی جین پینگ»، رییس‌جمهور چین نیز در خلال نخستین سفر خارجی خود در ایالات متحده همین جملات نخست‌وزیر را تکرار کرده و کشورش را همچنان موتور رشد اقتصاد جهان معرفی کرد.

    «هوانگ یی‌پینگ»، مشاور بانک مرکزی چین (بانک خلق) و استاد اقتصاد دانشگاه پکن می‌گوید: نگرانی من این است که با درنظر گرفتن فشار رو به پایین اقتصادی ناشی از بازگشایی حساب‌های سرمایه‌ای در چین، سرمایه بیشتری از کشور خارج شود. بنابراین، اگر در آینده نزدیک شاهد خروج سرمایه کلی بیشتر از کشور باشیم، آن‌وقت دچار فشار ناشی از کاهش ارزش پول داخلی خواهیم شد.

    «شنگ سونگ‌چنگ»، رییس اداره اطلاعات و آمار بانک مرکزی چین (PBOC) معتقد است: خروج سرمایه در سطح کنونی، تنها ناشی از واکنش بازارهاست.

    به گفته وی، کندی اقتصاد چین، افزایش سطح بدهی‌ها و نوسانات بازار سهام، همگی می‌توانند از دلایل نگرانی برای سرمایه گذاران محسوب می‌شوند. شنگ تصریح کرد شواهد نشان می‌دهد که تضعیف یوآن موقتی است و این واحد پولی به شکل مستمر با کاهش ارزش مواجه نخواهد شد.

    تحلیلگران «گلدمن ساکس» نیز پیش‌بینی کردند که احتمالا فرار سرمایه از چین در ماه آگوست به 178 میلیارد دلار افزایش یابد. افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی ازسوی فدرال‌رزرو که سبب افزایش ارزش دلار خواهد شد، بازپرداخت بدهی‌های دلاری را بسیار گران‌تر خواهد کرد. «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو روز پنج‌شنبه، طی سخنانی اعلام کرد: بانک مرکزی آمریکا امسال قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد.

    برچسب ها