عصر خودرو

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر خبر داد:

آغاز توسعه سواحل مکران با سرمایه‌گذاری در ۳ بندر کم‌رونق

عصر بازار- مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به سرمایه‌گذاری برای توسعه ۳ بندر جاسک، سیریک و تیاب در حوزه سواحل مکران، از ورود چندین فروند شناور مسافری به ناوگان دریایی جنوب کشور خبر داد و گفت: کلاس‌بندی شناورهای مسافری را در دو کلاس A و B ساماندهی کردیم.

آغاز توسعه سواحل مکران با سرمایه‌گذاری در ۳ بندر کم‌رونق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمد محسنی در‌ حاشیه بازدید خبرنگاران از پایانه مسافری شهید حقانی بندرعباس در استان هرمزگان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ استان هرمزگان در بحث خدمات و سفرهای مسافری دریایی فعال‌ترین استان کشور است، ‌بیش از 95 درصد سفرهای دریایی در استان هرمزگان انجام می‌شود و 95 درصد خدمات سفرهای دریایی هم در این استان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ پایانه مسافری دریایی شهید حقانی به عنوان بزرگترین پایانه مسافری ایران در استان هرمزگان واقع شده است و بزرگترین و بهترین پایانه‌های مسافری دریایی نیز در این استان است.

محسنی افزود: یکی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه سفرهای دریایی مسافری است که طی سال‌های اخیر در بنادر جنوبی کشور رشد قابل‌توجهی داشته است، به عنوان مثال‌ روزانه 6 تا 8 هزار مسافر در بندر شهید حقانی از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر مقاصد بندر شهید حقانی را جزایر قشم و هرمز عنوان کرد و گفت: تلاش شده است که در پایانه‌های مسافری دریایی، ارائه خدمات، مناسب و تسهیل شود و این به دلیل وجود زیرساخت‌ لازم است.

وی با اشاره به اینکه همچنین دسترسی آنلاین مسافران به بلیت‌های شناورها از طریق اینترنت فراهم شده است، گفت: امسال موضوع استقرار دفاتر فروش بلیت در مراکز شهر را دنبال می‌کنیم و هدفگذاری کرده‌ایم، دفاتر فروش بلیت را از پایانه‌های مسافری دریایی خارج کنیم، زیرا یکی از دلایل ازدحام و ترافیک در بندر شهید حقانی، وجود دفاتر فروش بلیت است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: از ابتدای نوروز سال آینده ساعات حرکت شناورها در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، ضمن آنکه مسافر قدرت انتخاب شناور مورد نظر خود را دارد.

محسنی افزود: در حال حاضر ظرفیت شناورها‌ در بندر شهید حقانی 4 هزار و 800 صندلی ـ سفر است؛ ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای جابه‌جایی مسافران دریایی از طریق 46 فروند شناور موجود فراهم شده است، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تا نوروز سال 96 چندین شناور دیگر به این ناوگان افزوده شود، تا کار خدمات‌رسانی تسهیل شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اظهار داشت: به تازگی موضوع کلاس‌بندی شناورهای مسافری در دستور کار قرار گرفته است؛ شناورها در دو کلاس A و B ساماندهی شده‌اند؛ در واقع ما به جای آنکه قیمت یک سفر دریایی را به صورت تکلیفی تعیین کنیم، مایل ـ سرعت را می‌فروشیم، یعنی هر شناوری که سرعت بیشتری داشت (تا سقف تعیین شده مجاز) پول بیشتری هم دریافت می‌کند که البته این رقم هم نامحدود نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش سرعت، موجب کاهش ایمنی تردد شناورها نمی‌شود؟ گفت: گواهینامه‌ها و استانداردهای لازم از سوی شناورها اخذ شده است و شناورها هم اجازه ندارند که از سرعت‌های مجاز عبور کنند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: پس از اجرای این موضوع متوجه شدیم که استقبال مسافران از شناورهای تندرو بسیار بیشتر است و این نشان می‌دهد که در صورت ارائه خدمات مناسب‌تر، مردم حاضر هستند، بهای بیشتری بپردازند؛‌ وقتی از 8 هزار نفری که از طریق شناور جابه‌جایی ‌می‌شوند 6 هزار و 50 نفر از شناورهای دسته A (تندرو) استقبال می‌کنند، این یعنی رضایت مسافر، یعنی مؤلفه مهم زمان در سفر برای مسافران خیلی مهم است.

محسنی با بیان اینکه درصد افزایش قیمت بلیت شناورها 6 تا 7 درصد در یک مدل و در مدل دیگر‌ 20 درصد است، اظهار داشت: ‌قیمت مبنای بلیت شناورهای تندرو 15 هزار تومان و شناور کندرو‌ 13 هزار تومان تعیین شده است.

* سرمایه‌گذاری 3400 میلیارد ریال در توسعه ‌سواحل مکران/ پویایی بنادر جاسک، تیاب و سیریک‌

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بیان اینکه بندر شهید باهنر مدیریت بنادر شرق و سواحل مکران را در حوزه خود جای داده است، گفت: ‌در شرق استان هرمزگان غیر از بندر شهید باهنر، بنادر دیگری نظیر جاسک، سیریک، تیاب به عنوان بنادر سه ‌گانه سواحل مکران و همچنین بندر هرمز به عنوان سند تاریخ دریایی کشور و بندر شهید حقانی وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان پیشرو اولین ارگانی است که در حوزه توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم در سواحل مکران عمل کرده است؛ از ابتدا تاکنون بیش از 3 هزار و 400 میلیارد ریال در حوزه بندرگاهی و ایجاد زیرساخت‌ها در 3 بندر بزرگ بازرگانی در شرق هرمزگان (‌تیاب، سیریک و جاسک) سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر یادآور شد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا 400 میلیارد ریال پروژه در حوزه عمران و آماده‌سازی بنادر سه‌گانه جاسک، سیریک و تیاب به عنوان بنادر سواحل مکران اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بندر سیریک، کار لایروبی و ایجاد عمق لازم برای تردد شناورهای بازرگانی انجام شد، ادامه داد: بندر سیریک با پس کرانه 80 هکتاری پس از لایروبی امروز قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بالای 10 هزار تن را دارد.

به گفته محسنی‌ در بندر جاسک عملیات لایروبی بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چند هزار مترمکعب لایروبی باقی مانده است، بندر جاسک در حوزه دریای عمان نیز استراتژیک است که لایروبی آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان کرد: بندر جاسک در سواحل دریای عمان واقع شده است و دریای عمان، تنها محل زیستگاه فانوس‌ماهی و ماهی یال‌اسبی است که جنبه کاملاً صادراتی دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها بندری که کار خدمات‌دهی به شناورهای تجاری صیادی، صنعتی ارائه می‌دهد، بندر جاسک است، اظهار داشت: بندر جاسک شرقی‌ترین بندرگاه تجاری استان هرمزگان است که در حوزه دریای آزاد قرار گرفته است و با لایروبی خوبی که انجام شده است، امروز کار تردد شناورهای ایرانی و خارجی در آن در حال انجام است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به اینکه‌ لایروبی در بندر تیاب حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: ‌بندر تیاب از نظر قدمت دومین بندر در ایران است، ‌تیاب با اعتبار 100 میلیارد ریال در حال لایروبی است و از نظر گردشگری ظرفیت‌های فراوانی دارد که ضروری به نظر می‌رسد در راستای توسعه سواحل مکران طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌ها رشد گردشگری در این سواحل باشد.

محسنی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری دو خور طبیعی در این منطقه، اظهار داشت: بندر تیاب از بهترین خورهای طبیعی برخوردار است. جنگل‌های مانگرو، چندل و زیستگاه‌های طبیعی آبزیان دریایی از مزایای گردشگری بندر تیاب است؛ سال گذشته با فراهم‌سازی امکانات گردشگری در این دو خور، نزدیک به 200 هزار نفر بازدیدکننده در حوزه گردشگری دریایی داشتیم.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: ارتقاء بندرگاه تیاپ از بندر ملوانی به بندر بازرگانی و تجاری و تمرکز پایانه کاپوتاژی شن و ماسه در بندر سیریک انجام شده است؛ مناطق شرق استان هرمزگان غنی‌ترین مناطق دارای مواد معدنی شن و ماسه خصوصاً تأمین‌کننده مصالح ساختمانی پایه جزایر سه‌گانه است.

محسنی اظهار داشت:‌ اجرای عملیات احداث اسکله 200 متری شمع و عرشه بندر سیریک در حوزه سازمان‌ بنادر در حال بررسی نهایی است که با تکمیل آن، این اسکله اجرا خواهد شد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اظهار داشت: در جلسه‌ای با سازمان توسعه سواحل مکران اعلام کردیم که سازمان بنادر و دریانوردی در حال حاضر با همین ظرفیت فعلی پاسخگوی نیازهای تجارت در حوزه اقتصاد آبی سواحل مکران است.

وی اظهار داشت: 3 بندر تیاب، جاسک و بندر سیریک بنادری هستند که در حوزه سازمان توسعه سواحل مکران قرار دارند و بیش از 60 درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد، بنابراین لازم است، نگاه به توسعه و افزایش خدمات دریایی و بندری در این مناطق به صورت جدی دنبال شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در بخش توسعه سواحل مکران تلاش کرده است سرعت‌عمل داشته باشد؛ این سازمان در حوزه ساحل و بندر کمبودی برای ارائه خدمات ندارد و از این پس لازم است، سازمان‌های همکار دیگر به کنار سازمان بنادر بیایند، تا با همکاری یکدیگر رونق‌بخشی به توسعه تجارت و اقتصاد ساحلی را عملیاتی کنند.

بر اساس این گزارش، بندر شهید باهنر به عنوان هاب ترانزیت دام، خودرو و تره‌بار در کشور مطرح است، ضمن آنکه محصولات فله و به طور محدود کانتینر نیز در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود؛ 70 درصد عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید باهنر به موضوع صادرات کالای غیرنفتی اختصاص دارد‌.

بندر شهید باهنر امروز در حوزه صادرات تره‌بار و صیفی‌جات کشور، صادرات دام زنده و صادرات کود شیمیایی مقام اول را دارد؛ با توجه به موقعیت بندر شهید باهنر در استان هرمزگان مراودات تجاری استان‌های کرمان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان با این بندر برقرار است.

برچسب ها