عصر خودرو

تعمیق رکود در بورس تهران

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با افت ۲ درصدی شاخص و کاهش دسته جمعی متغیرها مواجه شد و همراهان خود را وارد محدوده زیان کرد.

تعمیق رکود در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران در هفته گذشته علی رغم انتشار اخبار مثبت سیاسی در خصوص پرونده هسته‌ای، همراهان خود را غافلگیر کرد و با تشدید ریزش ها، میانگین بازدهی سهامداران خود به محدوده ی منفی کشاند.به این ترتیب برخلاف انتظار خوش بینی های سیاسی و انتشار خبرهای مثبت در این حوزه هم نتوانست بورس تهران را از شرایط رکودی خارج کند و بورس تهران همچنان بر طبل نزولی خود کوبید و رکود خود را عمیق تر کرد.

    کارشناسان می‌گویند کمبود نقدینگی، نرخ بالای سود بانکی، افت قیمت‌های جهانی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه خودرو، تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و ابهامات پالایشگاه‌ها از ابهاماتی است که موجب روند رکودی بورس شده است.

    در هفته گذشته انتشار اخباری مبنی بر تصویب نرخ 13 سنتی خوراک شرکتهای پتروشیمی جو بازار را منفی کرد و عاملی برای تشدید روند نزولی بورس شد به طوری که گروه‌های مطرح بورسی همچون پالایشگاهی، پتروشیمی، بانکها، معادن و فلزات اساسی روند نزولی را تجربه کردند.

    به این ترتیب در بازار منفی هفته گذشته حاکم شدن جو بی اعتمادی و ترس در تالار شیشه‌ای موجب شد تا اغلب شرکتهای بورسی با تقاضای فروش مواجه شوند به طوری که تشدید روند نزولی بورس موجب شد تا شاخص بورس تهران با ریزش 1203 واحدی، از ارقام ابتدایی سال فاصله بگیرد و در کانال 62 هزار و 264 واحد متوقف شود و میانگین زیان همراهان خود را به 0.4 درصد برساند.

    افزایش نزول در بورس تهران موجب کاهش 26 درصدی ارزش و 29 درصدی حجم معاملات هم شد به گونه‌ای که در هفته گذشته با از دست رفتن انگیزه خرید تنها هزار و 823 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 284 میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین در هفته گذشته دفعات معاملات رشد 2 درصدی را تجربه کرد و تعداد خریداران با 11 درصد افزایش به بیش از 48 هزار نفر رسید.

    برچسب ها