عصر خودرو

بررسی روند معاملات آتی سکه از ابتدای شهریور ماه

نزول آتی سکه با وزنه طلای جهانی

عصر بازار: هفته‌ها است که در پی سیر نزولی قیمت سکه‌ طلا، بازار آتی این کالا نیز اغلب قرمزپوش بوده است. نوسان نرخ ارز در بازار داخل و طلای جهانی دو فاکتور اثرگذار بر روند قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلای بورس کالا به شمار می‌روند.

نزول آتی سکه با وزنه طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، هفته‌ها است که در پی سیر نزولی قیمت سکه‌ طلا، بازار آتی این کالا نیز اغلب قرمزپوش بوده است. نوسان نرخ ارز در بازار داخل و طلای جهانی دو فاکتور اثرگذار بر روند قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلای بورس کالا به شمار می‌روند. بررسی روند تغییرات قیمت در این بازارها از ابتدای شهریور ماه تاکنون نشان می‌دهد در حالی در یک سو نرخ ارز از ابتدای شهریورماه تاکنون با شیب صعودی همراه بوده، در سوی دیگر اونس طلا روند نزولی را طی کرده است.

    بر اساس این گزارش، روند نوسان قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا نیز در بازه مورد بررسی نزولی بوده به طوری که سطح قیمت‌های سکه در سررسیدهای مختلف از سطوح بالاتر از 930 هزار تومان به کمتر از 910 هزار تومان در طول سه هفته اخیر کاهش یافته است.

    به این ترتیب مشخص است وزنه نوسانات طلای جهانی نسبت به تغییرات نرخ ارز سنگینی کرده و این فاکتور تاثیر بیشتری بر روند قیمت‌ها در بازار آتی سکه در این مدت داشته است.

    ابتدای شهریور ماه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود 1161 دلار بوده اما در تاریخ بیست و یکم این ماه قیمت این فلز ارزشمند به 1106 دلار در هر اونس رسیده است؛ یعنی افت حدود 4.7 درصدی در سه هفته اخیر. این در حالی است که هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی ابتدای این ماه 3350 تومان بوده که 21 شهریور به 3390 تومان افزایش یافته است؛ یعنی رشد 2/1درصدی نرخ برابری دلار در برابر ریال در این بازه.

    در این میان بررسی حجم قراردادهای آتی سکه در سررسیدهای مختلف نیز حاوی نکات جالبی است. به دنبال روند نزولی قیمت‌ها در این بازار، حجم قراردادها نیز مسیری کاهشی را طی کرده است. به عنوان مثال در سررسید اسفند ،94 ابتدای این ماه حجم قرارداد به تعداد 7364 مورد بوده است اما روز گذشته این رقم به 1363 عدد کاهش یافته است. در سایر سررسیدها نیز این روند قابل ملاحظه و پیگیری است.

    به نظر می‌رسد در روزهای نزولی قیمت‌ها در این بازار، جذابیت معاملات نیز برای فعالان بازار کاهش یافته است. از طرفی در روزهای اخیر قیمت‌های آتی سکه به کمتر از قیمت‌های نقدی رسیده است.

    کمتر بودن قیمت‌های آتی از قیمت نقدی که در اصطلاح به‌صورت«بک‌واردیشن» یا پیشگرایی بازار شناخته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های فعلی مقطعی بوده و در اثر تکانه‌ای در سمت تقاضای بازار رخ داده است، از این رو در آینده با خنثی شدن شرایط حال حاضر، قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.

    از سوی دیگر ممکن است این تحلیل را نیز فعالان بازار مدنظر قرار دهند که در آینده عرضه‌ بیشتری اتفاق خواهد افتاد که قیمت‌های کنونی را کاهش خواهد داد.

    به هر ترتیب این طور می‌توان نتیجه گرفت که بازار پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ طلا در ماه‌های نزدیک پیش‌رو عمده نوسانات آن نزولی است.

    البته ممکن است این روند پس از مدتی به روال عادی بازگشته و با افزایش نرخ ارز و طلا همانند گذشته قیمت‌های انتظاری فعالان بازار آتی سکه در سررسیدهای مختلف بازار بالاتر از سطح قیمت‌های نقدی قرار گیرد.

    راه‌اندازی قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت 95
    در کنار تحولات بازار آتی، نکته قابل ذکر اینکه طبق اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه از امروز قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت 95 نیز راه‌اندازی و قابل معامله می‌شود. قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش بـه مـدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.

    قیمـت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانـه بـرای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. در این میان در صورت عدم انجام معامله در حـراج تـک قیمتـی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

    برچسب ها