عصر خودرو

گزارش هفتگی بررسی بازارها منتشر شد:

واکنش بازارهای جهانی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

عصر بازار- گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می شود، در هفته منتهی به ۱۹ آبان ۱۳۹۵ با نگاهی ویژه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تأثیر این انتخاب در بازارهای جهانی پرداخته است.

واکنش بازارهای جهانی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، گزارش هفتگی بررسی بازارها نشان می ­دهد برخلاف نتایج پیش‌بینی­ شده انتخابات آمریکا که حاکی از پیروزی خانم کلینتون بود، پیروزی آقای ترامپ به عنوان یک شوک پیش‌بینی­ نشده موجب واکنش کلیه بازارهای مالی، طلا و نفت شد. با این وجود با توجه به ماهیت این رویداد، اثر این شوک در کمتر از یک روز در بسیاری از بازارها خنثی شد و روند بازارهای جهانی پس از یک تا دو روز به روند معمول خود بازگشت، با این تفاوت که کماکان افزایش شاخص دلار و  تاثیر آن بر سایر بازارها به عنوان تنها پیامد انتخاباتی آمریکا قلمداد می‌شود. اطلاعات تکمیلی در اصل گزارش ارائه شده است.

    بر اساس این گزارش در هفته گذشته شاخص کل و شاخص قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 1.6 درصد و شاخص کل و شاخص قیمت (هم‌وزن) این بورس 1 درصد کاهش داشت. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران 2.8 درصد افت، قیمت سکه بهار آزادی 0.4 درصد، قیمت دلار مبادله‌ای 0.2 درصد و قیمت یورو مبادله‌ای 2.2 درصد رشد کرد.

    بر این اساس در هفته منتهی به 19 آبان 1395، حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران 4511 میلیون سهم و ارزش آن 10852 میلیارد ریال بوده است که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته به ترتیب 32  و 16 درصد کاهش داشته است. صنعت «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و 18 درصد از حجم معاملات هفتگی را از آن خود کرد. صنعت «فلزات اساسی» و «شرکت ­های چندرشته­ ای صنعتی» به ترتیب با 15 و 10 درصد حجم معاملات هفتگی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

    مطابق این گزارش در هفته منتهی به 19 آبان 1395، صنعت «استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف» با بازدهی 14.1+ درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت «فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ­ای» با افت 7.2 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در مدت یادشده و در میان شرکت­ ها، «فرآوری ‌موادمعدنی ‌ایران»‌‌‌ با 24+ درصد و «صنایع‌ ریخته‌گری ‌ایران»‌ با 11.9- درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند.

    برای دریافت اصل گزارش اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها