عصر خودرو

بررسی آیین نامه نرخ خوراک

سرنوشت سهام پتروشیمی تعدیل منفی یا موتور محرک بازار؟

عصر بازار: در حالی که آیین نامه خواراک گاز و پتروشیمی در هیات وزیران تصویب شد، هنوز رقم نرخ خوراک پتروشیمی ها مشخص نشده و این موضوع فضای ابهام را در بازار سرمایه دو چندان کرده است، در حالی که یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که این صنعت در آینده نزدیک به عنوان موتور محرک این بازار ایفای نقش می‌کند.

سرنوشت سهام پتروشیمی تعدیل منفی یا موتور محرک بازار؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ روز گذشته در جلسه هیات وزیران آیین‌نامه نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به امضای اسحاق جهانگیری به 3 وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد. اما در این آیین نامه،‌ هنوز ابهاماتی وجود دارد و انتظار اصلی فعالان این بازار مبنی بر تعیین نرخ خوراک پوشش داده نشده‌است.

    این موضوع برای این صنعت که بیش از 33 درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌است،‌ به منزله ادامه ابهام خواهد بود، زیرا اکنون گمانه‌زنی‌هایی در بازار وجود دارد که اگر نرخ خوراک افزایش پیدا کند، در گزارش‌های مالی شرکت تعدیل سود منفی مشاهده خواهد‌شد.

    فیروز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی نیز در واکنش به این آیین نامه به بورس پرس گفته است که  در آیین نامه موارد مثبتی مانند درجه بندی تخفیفات در سرمایه گذاری و جبران خسارت کمبود خوراک قید شده اما آنچه از همه موارد مهمتر است موضوع قیمت بوده که با عدم تعیین آن همچنان سرمایه گذاران با ابهام مواجه اند.

    در همین رابطه، مصطفی امیدقایمی،‌عضو هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس گفت: در این آیین نامه، برخی ابهامات پتروشیمی‌ها از قبیل نرخ خرید و نحوه خرید،‌ طرح گاز پتروشیمی‌ها و تخفیفات مشخص شده‌است،‌اما برخی ابهامات این صنعت هنوز باقی مانده است که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به رقم نرخ خوراک اشاره‌کرد.

    او افزود: این آیین مقدمه تاثیرات خوبی در سهام این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار است و بر خلاف انتظار بازار، نه تنها باعث تعدیل منفی نمی‌شود، بلکه قطعا اثرات مثبتی به همراه دارد. از جمله آن می توان به تخفیفاتی اشاره‌کرد که برای شرکت‌های مناطق محروم در نظر گرفته شده‌است. همچنین تخفیفاتی که برای شرکت‌های پتروشیمی در نظر گرفته شده‌است که محصولات پایین دستی تولید می‌کنند.

    او افزود: مبنا قرار گرفتن قیمت کشف شده در بورس کالا ر جهت حمایت از بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی است نیز به بهبود جایگاه این صنعت کمک شایان توجهی خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صنعت پتروشیمی اتفاقات خوبی در شرف انجام است. علی رغم وضعیت رکودی اقتصاد داخلی و وضعیت نابسامان اقتصادجهانی،‌ اتفاقات مثبتی در این صنعت افتاده است زیرا با برداشته شدن تحریم‌ها، هزینه سرمایه گذاری در این حوزه کاهش چشمگیری خواهد‌داشت. امکانات ورود تجهیزات دسته دوم محیا می‌شود که بیش از یک پنجم از هزینه ها را کاهش می‌دهد. همچنین متخصصان داخلی قادر به ساختن برخی واحدها و تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود خواهند بودند.

    او افزود: علی رغم کاهش قیمت محصول، قیمت خوراک نیز کم شده‌است و این موضوع در کنار افزایش نرخ دلار، به رشد قیمت پتروشیمی ها کمک می‌کند .

    عضو هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: برداشته شدن تحریم‌ها علاوه بر گشایش بازارهای جدید کشورهای اروپایی، امکان بیمه کردن کشتی ها را فراهم می‌کند. علاوه بر آن هزینه حمل و نقل نیز پایین آمده است و تمام این عوامل به این صنعت کمک می‌کند که در آینده نزدیک به عنوان موتور محرک بازار سرمایه ایفای نقش کند. البته این موضوع به شرطی پیش می آید که دولت تمام ابهامات این صنعت را از بین ببرد.

    برچسب ها