عصر خودرو

سفیر چین:

راهروی اقتصادی چین-پاکستان، زمینه گسترش همکاری پکن-تهران

عصر بازار- سفیر چین در پاکستان گفت که کشورش به دبنال گسترش دامنه همکاری با ایران از طریق طرح بزرگ راهروی اقتصادی چین-پاکستان(CPEC) است.

راهروی اقتصادی چین-پاکستان، زمینه گسترش همکاری پکن-تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'سان ویدونگ' روز دوشنبه  گفت: در صورت پیوستن ایران به راهروی اقتصادی چین-پاکستان، این امر یک همکاری بُرد-بُرد برای ایران و چین خواهد بود و بطور طبیعی، مشارکت و محلق شدن ایران در این طرح، برای پاکستان هم مفید خواهد بود.
    نماینده عالی دولت چین در پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا این طرح می تواند در آینده مسیری برای انتقال انرژی ایران به چین باشد، گفت: این موضوع قابل بررسی است.
    سان ویدونگ اظهار داشت: چین از روابطی بسیار خوب با ایران برخوردار است و معتقدم ایران می تواند بازیگری بسیار مهم در طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان باشد. این طرح اقتصادی می تواند زمینه سازگسترش همکاری های میان چین و ایران باشد.
    وی همچنین اظهار داشت که چین به دنبال آن است تا زمینه ایجاد ارتباط میان کشورهای مختلف منطقه با راهروی اقتصادی یاد شده را فراهم کند.
    وی با بیان که طرح های زیادی در پاکستان در قالب پروژه بزرگ راهروی اقتصادی چین-پاکستان درحال انجام است، گفت: دست کم 16 پروژه بزرگ برای اجرا و تکمیل این راهروی اقتصادی، در دست اجرا است و چین تا کنون بیش از 13 میلیارد دلار برای اجرای این طرح ها سرمایه گذاری کرده است.
    پاکستان نیز به نوبه خود تلاش می کند با جلب توجه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود به این طرح اقتصادی بزرگ، آینده روشن تری را برای آن رقم بزند و در این میان، توجه ویژه ای به ایران برای پیوستن به این طرح دارد.
    'احسن اقبال' وزیر برنامه ریزی پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش از ابراز علاقه مندی و تمایل کشورهای همسایه و منطقه از جمله ایران برای مشارکت در طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان(CPEC) استقبال می کند.
    با توجه به شرایط جدید ایران در دوران پساتحریم و برخورداری این کشور از پتانسیل های عظیم تجاری، اقتصادی و انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک این کشور، پیوستن ایران به بزرگ ترین طرح همکاری اقتصادی میان چین و پاکستان، می تواند افقی به مراتب روشن تر و موفق تر پیش روی این طرح کلان 50 میلیارد دلاری قرار دهد.
    درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.
    این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش حدود 50 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.

    برچسب ها