عصر خودرو

وزیر خارجه نروژ در دیدار با طیب‌نیا خبر داد:

خط اعتباری یک میلیارد دلاری نروژ برای ارتقای همکاری‌ها با ایران

عصر بازار- وزیر خارجه و توسعه روابط بین‌الملل نروژ در دیدار با وزیر اقتصاد ایران با اعلام اینکه خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری برای شرکت‌هایی که خواهان همکاری با ایران هستند، ایجاد شده، از علاقه و اراده جدی کشورش در ارتقا و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی با تهران سخن گفت.

خط اعتباری یک میلیارد دلاری نروژ برای ارتقای همکاری‌ها با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت اقتصاد، علی طیب‌نیا که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی در واشنگتن به سر می برد در دیدار با وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین الملل نروژ گفت: علی غم وجود ظرفیت برای همکاری های بیشتر، حجم همکاریهای اقتصادی دو کشور درحال حاضر اندک است و علاقه مندیم روابط خود را در حوزه های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم.

    طیب نیا با اشاره به دستاوردهای کشورمان در حوزه اقتصادی اظهار داشت: پیشرفت های خوبی در زمینه فروش نفت و تفاهمات با سایر کشورها داشتیم اما هنوز مشکلاتی در مسیر توسعه همکاری ها با اروپا وجود دارد که امیدواریم با تلاش و همکاری همه کشورهای این حوزه به ویژه نروژ در آینده نزدیک رفع شود.

    وی افزود: زمینه های مختلف همچون نفت و گاز، شیلات و همکاری های مالی وجود دارد که دو کشور می توانند در زمینه توسعه روابط دو جانبه در اولویت قرار دهند.

    طیب نیا گفت: ما در گذشته شاهد حضور موثر شرکت های نفتی نروژی در توسعه میادین انرژی ایران بوده ایم اما این حضور در دوران تحریم های ظالمانه علیه ایران به حداقل ممکن رسیده است و با توجه به ابراز علاقه و اعلام آمادگی شرکت های نروژی امیدواریم همکاری ها در این زمینه از سرگرفته شود.

    وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: امضای موافقت نامه های پایه ای همچون موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت نامه گمرکی و سرمایه گذاری برای ارتقای سطح همکاریها حایز اهمیت است و پیشنهاد می کنیم عملیاتی شدن امضای این موافقت نامه ها در دستور کار قرار گیرند.

    وی خاطرنشان کرد: طی مذاکرات اخیری که صورت گرفته، قرار شد از طرف نروژ خط اعتبار یک میلیارد دلاری از طریق موسسه بیمه اعتبار صادراتی به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاریهای دو کشور است.

    طیب نیا افزود: برقراری رابطه بین بانک‌های دو کشور هم برای سهولت تجارت و هم ارتقای همکاری‌های اقتصادی بسیار مهم است.

    در ادامه این دیدار «بورگه برنده» وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین الملل نروژ نیز گفت: شرکتها و موسسات مالی و بانکهای نروژ را جهت همکاری با ایران تشویق می کنیم.

    وی افزود: «دی اند بی» به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد و از همکاری در حوزه های دریایی، شیلات و نفت و گاز هم استقبال می کنیم.

    برنده خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ایران به سبب ثبات و امنیت بالای سیاسی و روند تصاعدی رشد اقتصادی اش می تواند شریک خوب تجاری و مالی برای ما باشد.

    وی افزود: ما برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی برای شرکت های نروژی در نظر گرفته ایم که تاکنون و به سرعت حدود 400 میلیون از این خط اعتباری برای صادرات فناوری های پیش رفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران همچنین در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی که در واشنگتن در حال برگزاری است با وزیر دارایی هند دیدار و گفتگو کرد.

    طیب نیا در این دیدار گفت: برقراری روابط کارگزاری بین دو کشور از مهم ترین اولویت های ماست.

    وی با اشاره به قطع روابط کارگزاری دو کشور به دلیل تحریم ها گفت: مذاکرات سازنده ای صورت گرفته اما هنوز مراتب، کاملا عملیاتی نشده است.

    طیب نیا همچنین در این دیدار بر استمرار انتقال وجوه ناشی از فروش نفت به ایران تاکید کرد.

    در ادامه این دیدار «آرون جیتلی»، وزیر دارایی هند نیز با اشاره به اینکه طرف هندی همچنان که در سفر نخست وزیر هند به تهران توافق نمود متعهد به برنامه انتقال وجوه است.

    برچسب ها