عصر خودرو

واقعیت یا دروغ سفید؟

کاهش روابط اقتصادی چین و روسیه

عصر بازار: ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود تا به اتفاق یکدیگر جشن پایان جنگ جهانی دوم را آغاز کنند.

کاهش روابط اقتصادی چین و روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، افت بازار چین در هفته های گذشته موجب کاهش ارزش روبل روسیه در بازار ارز جهانی شده است و فشار مضاعفی را بر اقتصاد روسیه وارد کرده است.

    شک و شبهات موجود در خصوص نجات اوضاع نا به سامان اقتصادی در چین موجب نوسان در قیمت نفت شده است و طلای سیاه که به عنوان اصلی ترین کالای صادراتی در مسکو محسوب می شود، اقتصاد این کشور را به بحران عمیقی فرو برده است.

    تمایل روسیه برای روابط اقتصادی با چین در سال های گذشته بیشتر شده است و داشتن رابطه با این کشور آسیایی را به روابط با آمریکا و اروپا، ترجیج داده است.

    پوتین در این خصوص اظهار داشت: همکاری های چین و روسیه به بیشترین میزان خود در تاریخ رسیده است و امیدواریم با این روابط اقتصادی بتوانیم به توسعه کشورها کمک کنیم.

    اما آمارهای اقتصادی، داده های متفاوتی را در این زمینه منتشر کرده اند.

    روابط تجاری بین دو کشور در نیمه ابتدایی سال جاری با کاهش 29 درصدی معادل 3 میلیارد دلار کاهش داشته است.

    مقامات رسمی روسیه در این خصوص معتقدند، هیچ شانسی وجود ندارد تا روسیه بتواند دوباره روابط تجاری خود با چین را به مرز 100 میلیارد دلار در سال جاری برساند اما رئیس جمهور روسیه در سخنان خود در مراسم پایان جنگ جهانی دوم حرفی از این آمار به میان نیاورد.

    الکساندر گابویو، مدیر بخش آسیایی مرکز کارنگی مسکو در این خصوص اظهار داشت: صحبت در خصوص روابط بین چین و روسیه و واقعیت این روابط دو مقوله کاملا جداگانه است. افتصاد روسیه به چین وابسته است، نه اقتصاد چین به روسیه.

    طبق اعلام وزارت خارجه کرملین یوری یوشاکف، مهم ترین تفاهم نامه ای که در خلال این جشن بین دو رئیس جمهور روسیه و چین به امضا خواهد رسید تفاهم نامه ایجاد خطوط لوله گازی برای انتقال گاز از روسیه به چین خواهد بود.

    برچسب ها