عصر خودرو

افزایش بهای طلای جهانی و نرخ ارز آزاد موجب شد

رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار آتی

عصر بازار: افزایش قیمت طلای جهانی روز گذشته موجب شد تا امروز بازارهای نقدی و آتی سکه طلا با رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای مبادلات خود را آغاز کنند.

رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، افزایش قیمت طلای جهانی روز گذشته موجب شد تا امروز بازارهای نقدی و آتی سکه طلا با رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای مبادلات خود را آغاز کنند. بهای هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با افزایش 0.3 درصدی همراه شده و به 1160 دلار رسید. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت بیش از 4.2 درصد افزایش یافته و در مجموع طی ماه جاری میلادی تاکنون بیش از 5.7 درصد رشد کرده است.

    بر اساس این گزارش، بر همین اساس امروز در بازارهای نقدی قیمت هر قطعه سکه طلا تا زمان تنظیم این گزارش با 22 هزار تومان افزایش به 931 هزار تومان رسید. نرخ برابری دلار در برابر ریال نیز امروز با 4 تومان افزایش حدود 3353 تومان از سوی صرافی‌ها اعلام شد.

    به همین ترتیب در بازار آتی سکه طلا در سررسیدهای شهریور، آبان، دی و اسفند 94 اولین قیمت‌های درج شده روی تابلو به ترتیب 18830، 18413، 17352 و 19180 تومان بالاتر از قیمت تسویه روزانه قرار داشت. در ادامه مبادلات روز شنبه نیز تا حداکثر 23 هزار تومان، نرخ سکه در قراردادهای آتی افزایش یافت.

    انتشار آمارهای ناامیدکننده در خصوص وضعیت اقتصادی چین تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. از سوی دیگر انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا نیز گمانه‌زنی‌ها در خصوص به تاخیر افتادن افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر را تقویت کرده است. مقام‌های فدرال رزرو آمریکا نگرانی خود را نسبت به وضعیت نرخ تورم و ضعف رشد اقتصادی جهان اعلام کرده‌اند. این دو عامل مهم می تواند تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در شرایط کنونی را به تاخیر بیندازد که همین عامل منجر به تقویت قیمت طلا خواهد شد.

    معامله گران بازار آتی که همواره متاثر از گمانهزنی‌ خود پیرامون روند آینده قیمتها اقدام به خرید و فروش سکه در سررسیدهای مختلف این بازار می‌کنند با این پیشبینی که در ماه‌های آینده قیمت طلا به علت احتمال تاخیر در افزایش نرخ بهره آمریکا، تداوم تضعیف اقتصاد چین و ... افزایش خواهد یافت، امروز با قیمت‌های بیشتری اقدام به دادوستد سکه در بازار آتی کردند.

    از طرفی امروز حجم قراردادها در کلیه سررسیدهای فعال بازار آتی نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته با رشد قابل ملاحظهای همراه شده به طوریکه در قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفندماه 94 حجم قراردادها تا زمان تنظیم این گزارش به بیش از 3100 قرارداد رسیده است. به گفته یکی از کارشناسان بازار آتی همزمانی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و نرخ ارز در بازار داخل مهمترین عوامل زمینه ساز رشد قیمت ها در بازار آتی امروز بوده اند.

    برچسب ها