عصر خودرو

نگاهی به معاملات نقدی و آتی در هفته گذشته؛

سکه به کانال ۹۰۰ هزار تومان بازگشت

عصر بازار: تغییر مسیر بهای اونس اواخر هفته گذشته در بازارهای جهانی و رسیدن آن به سطح ۱۱۶۰ دلار تاثیر زیادی بر روند بازار سکه نقدی و آتی طلا گذاشت، به طوری که طی معاملات پنجشنبه گذشته سه سر رسید مبادلات آتی سکه در بورس کالای ایران با رشد بیش از یک درصد رو به رو شدند و سر رسید شهریور ماه افزایش ۰/۸۶ درصدی را تجربه کرد.

سکه به کانال ۹۰۰ هزار تومان بازگشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت سکه هم در بازار نقدی و هم آتی، اوایل هفته گذشته تحت تاثیر نزول بهای اونس بازار جهانی با نوسان روبه پایین رو به رو شده بود اما در اواخر هفته به دلیل روند مثبت نرخ ارز در بازار داخل و تغییر مسیر بهای اونس، روند صعودی در پیش گرفت، به طوری که قیمت سکه طی مبادلات روز پنجشنبه در بازار نقدی مجدد مرز 900 هزار تومانی را تجربه کرد که به تبع از آن دورترین سررسید بازار آتی نیز از کانال 800 هزار تومانی خارج شد.

    سکه سررسید شهریور ماه با رشد 0/86 درصدی با نرخ 896 هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل آبان با قیمت 896 هزار تومان به فروش رسید که افزایش 1/08 درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل دی نیز با قیمت 898 هزار تومان معامله شد و رشد 1/15 درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اسفند با قیمت 909 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند صعودی قیمت همراه شد و افزایش 1/11 درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

    همچنین در بازار نقدی نیز قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت طلا یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با افزایش روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 909 هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت 474 هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت 264 و سکه یک گرمی هم با نرخ 172 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    از طرفی حجم معاملات آتی سکه طلا طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به 17 هزار و 999 قرارداد و ارزش آن رقمی به بیش از یک هزارمیلیارد و 613 میلیون ریال رسید که از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با 14 هزار و 571 قرارداد و به ارزش یک هزار میلیارد و 309 میلیون ریال به سکه طلا تحویل اسفند ماه اختصاص داشت.

    قراردادهای آتی سکه طلا تحویل دی ماه نیز با دو هزار و 244 قرارداد و به ارزش 199 میلیارد و 86 میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل آبان با 654 قرارداد به ارزش 57 میلیارد و 982 میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل شهریور، حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با 530 قرارداد و ارزش بیش 47 هزار میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

    در مجموع طی هفته گذشته، قیمت طلا در بازارهای نقدی و آتی سکه نوسان داشت که به گفته کارشناسان بازار سکه روند رو به رشد بازار جهانی اونس موجب رونق معاملات طی معاملات هفته جاری خواهد شد.

    از طرفی نیز از آنجا که قیمت اونس جهانی روز جمعه با روند صعودی معاملات خود را به پایان رساند، در نتیجه آخرین قیمت این روز ملاکی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز است، اما باید دید اونس جهانی با چه روندی در دوشنبه هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد.

    برچسب ها