عصر خودرو

آل شیخ:

زنگ خطر بحران اقتصادی مشهد شنیده می شود

عصر بازار- ششمین نشست مجازی گروه تلگرام مشهد تریبون با عنوان “چالش های آینده اقتصاد مشهد” با حضور شهریار آل شیخ کارشناس ارشد مدیریت پروژه و مشاور اقتصادی ده ها پروژه در کلانشهرهای ایران برگزار شد.

زنگ خطر بحران اقتصادی مشهد شنیده می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مشهدتریبون ، در این نشست آل شیخ گریزی به روند حرکتی اقتصادی استان از گذشته تا به امروز زد و در این زمینه گفت: اقتصاد استان خراسان رضوی در اولین برنامه ریزی ها مبتنی بر اقتصاد کشاورزی قرار گرفت و صنایح مرتبط با این حوزه هم در استان در خصوص کشاورزی و فرآورده های آن  به وجود آمد که نمونه هایی زیادی از این صنایع داریم.

    وی افزود: در مقطع دوم تحول اقتصادی، صنایح ماشین کاری و فلزی در استان خارج از برنامه ریزی های اولیه توسعه شکل گرفت.

    آل شیخ ضمن بیان اینکه یکی از ویژگی های اقتصاد استان ما نداشتن صنایع بزرگ دولتی است اما به جای آن  صنایع خرد متاثر از رکود و رونق اقتصادی کشور را داریم، بیان کرد: بعد از روند مذکور اقتصاد گردشگری مبتنی بر زیارت در مشهد و استان شکل گرفت و ماهیت اقتصاد استان به طور کلی از کشاورزی و صنعتی به ماهیتی خدماتی تبدیل شد و در حال حاضر عمده اقتصاد استان و نقدینگی در بخش گردشگری است.

    سهم اقتصاد غیر مولد در استان بالا است

    مدیر سابق بازاریابی شهرداری مشهد سهم اقتصاد غیر مولد در استان و مرکز آن را بالا دانست و در مثالی بیان کرد:وقتی ما در شهر نیاز به 500 واحد معاملات املاک داریم اما در حال حاضر 10000 واحد وجود دارد قطعا اینگونه موارد حکم غیر مولد را دارد.

    آل شیخ افزود : ما همواره نقدینکی زیادی در استان داریم وبانک های ما همواره با مشکل انباشت وجوه مواجه می شوند و سعی دارند برخی از وجوه را از استان خارج کنند که البته باز هم در تجارت الکترونیک این مشکل وجود دارد البته این شناوری نقدینگی بالا هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت که این فرصت نقدینگی برای شرکت های سهامی و موسساتی که فعالیت های هرمی داشتند به یک فرصت تبدیل شد اما عملا در بخشی که میتوانست صنایع مولد را رشد بدهد یا در بورس برود ناکام ماند.

    این کارشناس ارشد مدیریت پروژه تصریح کرد : به  لحاظ ترانزیتی قبل از تحولات شوروی ما بن بست داشتیم البته بعد آن تحولات، وضع بهتر شد اما حجم عمده ای از ترانزیت ها به افعانستان و ترکمنستان است که درآمد بالایی در این حوزه کسب نمی شود اما ممکن است از طریق کریدر شمالی یک مسیر ریلی به چین به وجود آید که می تواند فرصت باشد.

    آل شیخ ادامه داد: متاسفانه مجموعه فضایی که در یکی دو سال اخیر در خصوص ورشستگی موسسات مالی و توقف پروژه های همچون پدیده شکل گرفت موجب کاهش اعتماد سرمایه گزاران برای سرمایه گزاری در شهر شد.

    4 چالش اصلی اقتصادی برای آینده مشهد

    وی ضمن بیان اینکه 4 چالش اصلی را برای اقتصاد استان و مشهد متصور است، گفت: بحران منابع آب چالش اولی است که تغییر عمده در صنعت کشاورزی استان ایجاد می کند و آینده شهر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    آل شیخ چالش دوم را نبود صنایع قوی و استراتژیک دانست و افزود: در فهرست 500 شرکت برتر ایران فقط 3 یا 4 شرکت داریم که فولاد خراسان در رتبه 94 است و در صد تای پنجم هیچ شرکت دیگری نداریم لذا حتی شرکت های خدماتی بزرگ استان و شهر هم در این رده های مناسب نیستند.

    این کارشناس ارشد مدیریت پروژه سومین چالش را نگاه محدود به گردشگر حوزه زیارت معرفی کرد و خاطر نشان ساخت: در حال حاضر با روند تغییر وضعیت گردشگری در کشور مواجه هستیم و البته نگاه به این حوزه در استان محدود شده که این موضوعات آینده را تحت تاثیر قرار می دهد.

    معاون سابق نمایشگاه بین المللی مشهد خاطر نشان کرد: چهارمین چالش عدم همگرایی در موضوع توسعه در استان است و این عامل باعث شده برای 3 مشکل قبلی راه حلی نداشته باشیم.

    آل شیخ بین کرد: نقش مدیریتی و نخبگان در ایجاد این فضا و ایجاد راه حل در همگرایی معنا پیدا می کند اما متاسفانه عدم همرایی و یکی شدن ما به صورت تاریخی و فرهنگی هم ریشه هایی دارد و محققان در این زمینه به  نتایج قطعی رسیدند.

    پس از ارائه بحث آل شیخ به سوالات و اظهارنظرات اعضای گروه پاسخ داد.

    کاهش درخواست برای سرمایه گذاری خارجی پس از اتفاقات کنسولگری عربستان

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در چند سال گذشته و حال حاضر در شهر، گفت: عمده سرمایه گذاری خارجی در استان به استثنا سرمایه گذاری یک مجموعه چینی در نیشابور متاثر از گردشگری بوده است و  عمده سرمایه گذاری توسط شیعیان عرب صورت گرفته است.

    آل شیخ اذعان داشت: تا قبل از اتفاقات کنسولگری عربستان ماهانه بالغ بر 70 شرکت با هدف سرمایه گذاری عمدتا در حوزه ساخت و ساز در استان ثبت می شد که بعد از آن حوادث این میزان به شدت کاهش پیدا کرد و به کمتر از 20 مورد در ماه رسیده و روند آن کاهشی است.

    فضای منفی برای سرمایه گذاری در مشهد

    وی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در استان گفت : قوانین سرمایه گذاری در همه جای کشور یکسان است و در استان خراسان به دلیل مهاجرین افعان که تمایل به اقامت دارند و زائرین عرب که به صورت مستمر به مشهد تشرف پیدا می کنند این اقبال از سایر نقاط بیشتر است اما زیر ساخت های جذب سرمایه گذاری عمده به سرمایه گذاری مولد بزرگ منجر نمی شود، همچنین مخالفت هایی که با پروژه های مختلف سرمایه گذاری شده که در رسانه‌ها منتشر شده و به فضای منفی برای سرمایه گذاری در مشهد دامن زده است که نمونه آن هتل هفت ستاره و پارک تمدن ها است.

    وی در پاسخ به سوالی در مورد روند اقتصاد زیارت در مشهد، گفت: سه رکود در روند گردشگری داریم که یکی از آنها رکود اقتصادی عمومی در کشور است که بر همه مقاصد گردشگری اثر گذاشته و در کیش و مشهد مشهود می باشد، دوم رکود ناشی از عدم حضور اعراب عربستان و بحرین که میانگین حضور 18روزه داشتند و سوم رکود و کاهش روند حضور زائر در مشهد که بعضا با عنوان بالا رفتن میانگین سن زائر در پژوهش های این حوزه اشاره می شود.

    آل شیخ افزود: زنگ خطر بحران اقتصادی مشهد هم اکنون به صدا در آمده است، خالی بودن نیمی از ظرفیت هتل های شهر در نوروز 95، خالی ماندن حدود 30 درصد ظرفیت قطارهای مسافری به مقصد مشهد و خالی ماندن ظرفیت هتل های معروف نزدیک حرم در 28  صفر سال قبل بیانگر این بحران می باشد و مشکلات آب و صنعت هم به شدت دیده می شود که گزارشات آن در رسانه ها منعکس شده است.

    مدیر سابق بازاریابی شهرداری مشهد بیان کرد : برون رفت از این چالش ها در بذری است که امروز کاشته می شود و ایجاد نهادی غیر سیاسی و مردمی با فراگیری نخبه های داخل و خارج مشهد برای پیگیری مطالبات توسعه ای مردم ضروری است زیرا این مدل در اصفهان نیز جواب داده است.

    تلاش برای مجاب کردن دولت به استقرار صنایع بزرگ در استان

    آل شیخ خاطر نشان کرد : لازم است فارغ از جناح بندی سیاسی دغدغه های مشترک را برای جذب سرمایه، مجاب کردن دولت به استقرار صنایع بزرگ در استان و حمایت همگانی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

    فردی از وی خواست تا در خصوص سخنان اخیر معاون اقتصادی شهردار مشهد که گفته بود سال گذشته هزار و 550 میلیارد تومان پروژه مشارکتی شهرداری تعیین تکلیف و واگذار شد و با این اقدام از تصدی‌گری در این پروژه‌ها فارغ شدیم؛ امسال نیز مبلغ 10 هزار میلیارد تومان پروژه جدید تعریف شد که سرمایه‎گذاران تاکنون برای مشارکت در آن‎ها اعلام آمادگی کرده‎اند، اظهار نظر کند که آل شیخ بیان کرد: تعیین تکلیف با تسویه حساب تفاوت دارد و اینکه شهرداری سهمش را در پروژه های مشارکتی واگذار کرده الزاما مثبت یا منفی نیست و به شرایط واگذاری بستگی دارد و در خصوص تعریف پروژه جدید هم الزاما محدودیت وجود ندارد آنچه مهم است این است که چه میزان پروژه قطعی شده و سرمایه گذاران  اقدام به عقد قرارداد کرده اند.این قرارداد ها باید به تایید شورا برسد و البته به شکلی رسانه ای می شود که متاسفانه میزان قراردادها ی منعقد شده در دوره اخیر بسیار کمتر از اعداد گفته شده است که البته رکود حاکم بر اقتصاد کشور نیز در این امر موثر است.

    مدلی برای توسعه شهر که بر آن اجماع باشد وجود ندارد

    وی خاطر نشان کرد: اصولا مدلی برای توسعه شهر که بر آن اجماع باشد وجود ندارد و تا وقتی ما نتوانیم مدل مشخصی از توسعه شهری ارائه کنیم هم موافقت ها و هم مخالفت ها پایه علمی ندارد اما وقتی با ساخت هتل 5 ستاره به صورت کلی مخالفت می شود و این نوع  هتل مغایر  شئونات اسلامی تشخیص داده می‌شود آیا اظهار نظر صحیحی است؟ آیا تعریفی برای هتل اسلامی وجود دارد؟ آیا مخالفت با هر نوع ساخت و ساز مدرن منطقی ست؟

    وی ضمن بیان اینکه کسی مانع سرمایه گذاری طرح های اقتصاد فرهنگ نیست، بیان کرد: توجیه سرمایه‌گذاری براساس تقاضا مشتری شکل می گیرد و با بخشنامه و سخنرانی قابل انجام نیست.

    آل شیخ بیان کرد :یک فرد ممکن دچار تخلف شود که مواجهه با این تخلف لازم است اما نباید منجر به تضییع سرمایه عمومی و مخاطره برای فضای سرمایه‌گذاری شود.

    وی در واکنش به اظها نظری که کشورهایی همچون مالزی و چین پروژه های مبتنی بر اقتصاد فرهنگ تعریف کرده اند، گفت: جهت دهی سرمایه‌گذاری بر مبنای تعریف مشوق ها صورت می گیرد و در همه کشورهایی مورد مثال شما این سرمایه‌گذاری ها با سیاست گذاری درست و منطبق بر نگاه مشتری انجام شده است، مثلا مالزی و چین در قالب یک پلن مدت دار و برناه ریزی شده کار می کنند و در کنار وجوه دیگر به وجوه اسلامی نیز می پردازند، مالزی به عنوان یک کشور اسلامی از پس تعریف مدل توسعه برآمده است که این نشان می دهد توسعه با اسلام مشکلی ندارد ولی اگر بخواهیم با یک نگاه یک سویه که مبانی منسجمی هم ندارد در خصوص سرمایه گذاری پروژه ها اعمال سلیقه کنیم امری مطلوب نیست.

    آل شیخ در پاسخ به این سوال که آیا رکود اقتصادی بر همه کشور حاکم بوده است یا مشهد بیشتر از این امر تاثیر گرفته است، گفت: در کلان شهرها ی دیگر روند ساخت و ساز با این حجم افت مواجه نبوده است، در تبریز روند مطلوب در جذب سرمایه حاکم بوده و تهران، اصفهان و شیراز افت کمتری از مشهد داشته اند.

    معماری اطراف حرم مخالف اقتصاد زیارت است

    این کارشناس ارشد مدیریت پروژه افزود: البته بنده هم به معماری اطراف حرم ایراد وارد می کنم زیرا مخالف اقتصاد زیارت است و باعث می شود جاذبه اصلی که حرم است را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی ضمن انتقاد از اینکه هنوز نماد شهری مشهد به درستی تعریف نشده و برای گردشگر برنامه های متنوع نداریم، خاطر نشان کرد: ما نیاز به تنوع خدمات گردشگری و توسعه مواردی همچون گردشگری سلامت داریم و قطعا این موارد گردشگری زیارت و هویت اصلی شهر مذهبی را نباید مخدوش کند.

    آل شیخ ضمن تکرار این مسئله که نیاز به یک نهاد مردمی برای پیگیری مطالبات توسعه در شهر داریم، گفت : دو خط شدن قطار مشهد- تهران و کریدر راه اهن شمال و تهران از جمله مواردی است که جمع نخبگانی و مطالبه گر در خصوص توسعه مشهد می تواند بر اجرای آنها موثر باشد.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: فارغ از جناح بندی های سیاسی باید همچون اصفهان به دنبال نهادهای توسعه طلب باشیم زیرا ممکن است در آینده وضعیت تاسف برانگیزی در انتظار ما باشد.

     

    برچسب ها