عصر خودرو

تلاش گروه ۲۰ برای نجات اقتصاد چین و دنیا

عصر بازار- توسعه پرشتاب اقتصاد چین نخستین جرقه تشکیل گروه ۲۰ و برگزاری نخستین نشست این گروه در سال ۲۰۰۸ بود. بعد از آن هم مقامات ارشد قدرت های اقتصادی و مقامات اتحادیه اروپا دورهم جمع شدند تا فکری به حال اقتصاد جهانی بحران زده در آن زمان کنند. اما اقتصاد چین آن سال همچنان در حال رشد بود. رشد سالانه اقتصاد این کشور که دومین اقتصاد قدرتمند جهان بعد از آمریکا است، در آن زمان دو برابر شد.

تلاش گروه ۲۰ برای نجات اقتصاد چین و دنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ی«عصربازار» به نقل از فرصت امروز، تازه ترین نشست گروه 20 که تقریباً دو هفته پیش در شانگهای برگزار شد، فرصت خوبی بود تا مقامات کشورها، اقتصاد کشور میزبان را از نگاه دیگر بررسی کنند. اقتصاد چین دیگر آن قدرت سابق را ندارد. رشد اقتصادی چین از سال 2011 همزمان با افزایش هزینه های تولید، کند شد. در نتیجه، شرکت ها درحال جست وجو برای یافتن کشورهای ارزان تر برای ساخت کالاهای خود هستند که باعث ضعیف تر شدن پایه های سنتی اقتصاد می شود. مقامات چینی امیدوار هستند موتورهای اقتصاد کشورشان را با محرک های دیگری مثل افزایش مصرف و سرمایه گذاری های بخش خصوصی قوی تر کنند.

    رهبران این کشورها که 80درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند، همچنان در پی راه هایی برای تقویت اقتصاد هر یک از این کشورها و پشت سر گذاشتن هرگونه بحران مالی جدید هستند. هشت سال پیش چین خود را منطقه ای امن برای تقویت سرمایه های خارجی و تجارت در برابر کشورهای بحران زده غربی معرفی کرد. حالا اما وضع فرق کرده و چین هم دیگر منطقه امن نیست. رشد تولید ناخالص ملی چین سال گذشته به پایین ترین حد خود در 25 سال گذشته رسید و این کاهش در سال 2016 هم ادامه یافت. البته دستاوردهای اقتصادی چین در سال 2015 همچنان 30 درصد رشد کل اقتصاد جهان را دربر می گرفت. این رقم قابل توجه بود اما نسبت به سرعت پیشین رشد اقتصادی در چین نبوده است.»

    جوزف ویلسون، استاد ارشد اقتصاد دانشگاه مرداک استرالیا دراین باره گفت: «در محافل سیاسی چین، این اتفاق نظر وجود دارد که مدل اقتصادی فعلی پایدار نیست و تغییر ساختاری اساسی برای اقتصاد این کشور نیاز است.»

    کشورهای گروه 20 که قدرت هایی چون ژاپن، روسیه و آمریکا و البته چین نشست برگزار نمی کنند تا هرکدام به منافع شخصی خود برسند، بنابراین می توانند راهکارهایی ارائه کنند تا چین دست به اقدامی عملی برای خروج اقتصاد خود از این وضعیت بزند.

    این کشورها به گفته کارشناسان می توانند در بیانیه مشترک خود راهکار ارائه دهند. پیش تر، از این کشورها خواسته شده بود که به استفاده از محرک های مالی، تسهیلات پولی و اصلاحات ساختاری ادامه دهند تا اقتصاد کشورهای قدرتمندی مثل ژاپن که اکنون سه سال از رکود در آن می گذرد، از این وضعیت نجات یابد.

    سیاست های چین مثل کاهش ارزش پول ملی مختص این کشور نیست، اما اثری که بر اقتصادهای برتر و حتی کل اقتصاد دنیا می گذارد، از هر کشوری بیشتر است.

    به همین دلیل است که کشورهای گروه 20 باید چین را وادار به انجام اقدامی مهم برای نجات اقتصاد خود و در نتیجه اقتصاد جهان کنند.

    برچسب ها