عصر خودرو

روسیه در بندرعباس نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی می سازد

عصر بازار- روسیه در چارجوب قرار داد امضا شده با جمهوری اسلامی ایران، چهار واحد نیروگاه بخار در بندرعباس با توان تولید ۱۴۰۰ مگاوات می سازد.

روسیه در بندرعباس نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی می سازد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  براساس متن قرارداد که امروز (دوشنبه) منتشر شد، روسیه در قالب تخصیص یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعطای وام اعتباری، نیروگاه حرارتی بندرعباس را با شرایط «واگذاری کامل و آماده به کار» به ایران تحویل خواهد داد.
    قرارداد ساخت این نیروگاه در جریان سفر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در مسکو، امضا شد و بازپرداخت وام تخصیص یافته نیز پنج سال بعد از آغاز بهره برداری با کارمزد 2،77 درصد پرداخت خواهد شد.
    شرکت روسی تکنوپروم اکسپورت روسیه زیر مجموعه شرکت بزرگ روس تک که جزییات قرارداد را اعلام کرده است، مسئولیت اجرای نیروگاه حرارتی بندرعباس را در زمان پیش بینی شده 56 ماه بر عهده دارد.
    قرار داد ساخت این نیروگاه از سوی محسن طرز طلب مدیر عامل محترم شرکت مادر تخصصی نیروگاه های برق حرارتی و سرگئی توپور گیلکا همتای وی در شرکت تکنوپروم اکسپورت امضا شد.
    همچنین در جریان سفر واعظی به روسیه الکساندر نوواک وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که یک میلیارد یورو اعتبار به ساخت واحد انرژی نیروگاه بوشهر به ظرفیت 1400 مگاوات اختصاص داده می شود و یک میلیارد و 200 میلیون یورو دیگر ویژه برقی سازی 495 کیلومتر راه آهن در ایران است که مشارکت در آن نیز مورد تایید دولت روسیه قرار گرفته و اعتبار بین بانکی را وزارت دارایی روسیه می دهد.
    واعظی و هیات ایرانی در جریان سفر چهار روزه خود به روسیه با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت، الکساندر نوواک رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و همچنین الکساندر تکاچیف وزیر کشاورزی روسیه دیدار و در باره توسعه فراگیر همکاری دو کشور در بخش های مختلف مذاکره کرد.
    همکاری های فضایی، مخابراتی، شبکه های مجازی، آموزش فضانوردی، توسعه روابط صنعتی و اقتصادی، کشاورزی، همکاری های نفتی و گازی، رفع موانع بانکی، صادرات و واردات متقابل، رایزنی برای برنامه های نشست آینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و پیگیری اجرای قراردادهای قبلی از جمله توافق های صورت گرفته در مذاکرات چهار روزه واعظی و هیات همراه در سفر به روسیه بود.
    از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
    پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
    در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
    اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

    برچسب ها