عصر خودرو

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق:

سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی باید به صرفه‌تر شود

عصر بازار- ابراهیم خوش‌گفتار گفت: امیدواریم در برنامه ۴ یا ۵ ساله، هم نرخ سوخت و هم نرخ محصول (قیمت خرید برق از نیروگاه‌ها) صنعت نیروگاهی آزاد شود تا سرمایه‌گذاری در این صنعت، به صرفه‌تر شود.

سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی باید به صرفه‌تر شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، قیمت فروش برق به خانوار با استفاده از روشی انجام می‌شود که کاملا غیر شفاف است و به‌صورت دستوری رخ می‌دهد که کمتر از قیمت تمام‌شده آن است. این مساله باعث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه کمتر شود و سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته باشند.

    با اینکه سوخت به نیروگاه‌ها با نرخی پایین‌تر از نرخ‌ سوخت در صنایع دیگر است؛ اما نرخ خرید محصول نهایی یعنی برق نیز بسیار پایین تر و نازل‌تر از نرخ‌های موجود است.

    با افزایش تورم در سال‌های اخیر، این وضعیت تشدید پیدا کرد؛ تا جایی که شرکت‌های فعال از این حوزه به فکر فرار از این صنعت به هر قیمتی شده‌اند.

    ابراهیم خوش‌گفتار رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق با بیان اینکه انتشار سند قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق بسیاری از سرمایه‌گذاران صنعت نیروگاه را به بازپرداخت مطالبات و بهبود نرخ‌های فروش و جریانات نقدی نیروگاه‌ها خوشبین کرد، به بورسان گفت: با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد مسیر حرکت به سمت آزاد سازی نرخ‌ها، همچنان دشوار است.

    وی در پاسخ به این پرسش که "آیا سال 1402 را باید سال نحوه تعامل مالی برای صنعت نیروگاه بدانیم یا خیر؟"، عنوان کرد: این امر در کوتاه مدت دور از انتظار است، اما امیدواریم در برنامه 4 یا 5 ساله، نیروگاه‌ها همانند پالایشگاه‌ها، سوخت را به قیمت فوب خلیج فارس دریافت کرده و برق را به قیمت مشخص به دولت بفروشند.

    وی با اشاره به اینکه قوانین زیادی راجع به برق در کشور وجود دارد، افزود: قانون رفع موانع تولید، (ماده )12، در تمام برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم بیان شده و بر موضوع صنعت برق به آن پرداخته شده است، اما متاسفانه آن چیزی که اتفاق افتاده، عدم اجرای قانون از سوی مجری بوده است.

    وی در ادامه با تاکید به اینکه متاسفانه قوانین زیادی نوشته شده، اما اجرا نشده است؛ تصریح کرد: آنچه که صنعت برق با آن دست به گریبان بوده، این است که از ابتدای سال 92 تاکنون، سرمایه گذاری در صنعت برق کاهش پیدا کرده است.

    رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق اضافه کرد: صنعت برق یکی از صنایع پیشرو در کشور بوده است؛ چرا که از کوچکترین جزء تا بالاترین جزء که توربین گازی است، در کشور تولید شده و به نسبت تولید با تکنولوژی جهانی، تقریبا برابر بوده است. اما سیاست‌های تصمیم‌گیران، باعث شد که به خاموشی رسیدیم، اعتبارهایی را از دست داده و نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم.

    وی تصریح کرد: درصدد هستیم و امیدواریم نیروگاه‌های برق همانند پالایشگاه‌ها شده و سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی به صرفه شود.

    خوشگفتار اظهار کرد: بسیاری از نیروگاه‌های بخش خصوصی، حاضر به واگذاری نیروگاه خود به دولت با انتقال اقساط آن هستند.

    رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در ادامه گفت: با توجه به عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاری، به نظر می‌رسد اگر تغییر جدی در سیاست‌گذاری رخ ندهد، صنعت برق کشور به سمت فرسوده شدن و استهلاک حرکت می‌کند و بعید نیست در سال‌های آتی، درگیر قطعی برق گسترده تری نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: برای سال 1402، با وجود آنکه چند نیروگاه به چرخه تولید اضافه خواهند شد، اما به نظر نمی‌رسد حتی با صرفه‌جویی‌های مورد انتظار، قطعی و خاموشی کمتری نسبت به سال 1401 داشته باشیم.

    برچسب ها