عصر خودرو

رضا پدیدار مطرح کرد:

نیاز پتروشیمی ها به ۱۷.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی

عصر بازار- پس از افتتاح فاز تولید اوره و آمونیاک پتروشیمی شیراز، ایران به مقام اول تولید این محصولات در منطقه خاورمیانه دست یافت. البته پیش از این هم در برخی برهه‌های زمانی، ایران این رتبه را در دست داشت، اما از رقبا جامانده بود.

نیاز پتروشیمی ها به ۱۷.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،  هفته گذشته دوباره ایران به بزرگترین تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه تبدیل شد. در همین رابطه، رضا پدیدار، عضو شورای سیاستگذاری قراردادهای نفتی گفت: محصول اوره و آمونیاک، ماده اولیه برای تولید محصولات دیگر پتروشیمی است. هم اکنون در ایران، 7 پتروشیمی از این محصول تغذیه می‌کنند و انتظار می‌رود که افزایش 25 درصدی در تولید محصولات این مجموعه های پتروشیمی داشته باشد. به گفته پدیدار محصولات تولیدی این پتروشیمی ها ابتدا برای نیاز داخلی استفاده می شود و در صورت اقناع بازار داخلی می-توانند صادرات را نیز انجام دهند. البته هنوز آمار دقیقی از افزایش تولید شرکت‌های پتروشیمی و افزایش حجم صادرات آنها در دست نیست.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهار کرد: پتروشیمی‌ها از جمله صنایعی هستند که در میان سایر صنایع مربوط به فرآورده‌های نفتی، ارزش افزوده بالایی دارند. به همین دلیل علاقه مندی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این حوزه زیاد است. در سال 94، طبق آمار اعلامی از سوی وزارت اقتصاد، 2.4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده ، اما حدود 500 میلیون دلار از این میزان به بخش پتروشیمی وارد شده است. طبق بررسی‌های انجام شده، هم اکنون 55 طرح نیمه تمام در حوزه پتروشیمی در کشور وجود دارد که حدود 35 میلیارد دلار سرمایه برای اتمام این پروژه‌ها مورد نیاز است. اگر بخواهیم 50 درصد از این میزان را از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تامین کنیم، باید 17.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد شود. البته سرمایه‌گذاران خارجی استقبال بالایی از این طرح دارند و در وهله اول نیز کشورهای ایتالیا، اسپانیا و سپس سایر کشورهای اروپایی اعم از آلمان، انگلستان و یونان خواهان ورود به سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران هستند. البته از شرق آسیا نیز کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و سنگاپور خواهان ورود سرمایه به کشورمان هستند.

    برچسب ها