عصر خودرو

در گزارش کارشناسان صندوق بین‌المللی پول مطرح شد

۳ دلیل خوش‌بینی IMF به اقتصاد چین

عصر بازار: صندوق‌ بین‌المللی پول می‌گوید اقتصاد چین در حال گذار به سمت رشدی پایدارتر و مطمئن‌تر است. مارکوس رودلاو و استیو بارنت، در گزارشی ویدئویی که در وبسایت رسمی IMF منتشر شد، به بررسی پیشرفت‌های اخیر این بازار نوظهور و سه نکته مهم درباره اقتصاد چین پرداختند.

۳ دلیل خوش‌بینی IMF به اقتصاد چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مارکوس رودلائر، مسئول مربوط به امور چین در صندوق بین‌المللی پول، «رشد هدفمند» را که یکی از ویژگی‌های اقتصاد چین است، اینگونه توصیف کرد: اگرچه بازده کل اقتصاد چین در نیمه نخست سال کمی بیش از انتظار بود، ما پیش‌بینی میزان رشد اقتصادی سالانه را در سطح 6.8 درصد نگه داشته‌ایم که به 7 درصد مورد نظر دولت نزدیک است.

    رودلائر افزود: احتمال دارد این پیش‌بینی در واقعیت بالاتر باشد چرا که انتظار می‌رود اقتصاد جهان در نیمه دوم سال بهبود یابد اما عواملی نیز وجود دارند که ممکن است رشد را تا حدودی کندتر کند. برای مثال بخش مالی در سه ماهه دوم سال فعالیت بسیار زیادی داشته که احتمال دارد در سه ماهه سوم به دلیل اصلاح بازار سهام، کاهش یابد.

    نکته دومی که اقتصاد چین سرلوحه کار خود قرار داده، این است که «موفقیت آینده در گرو اجرای اصلاحات است.» استیو بارنت، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه IMF در این‌باره توضیح داد: اگر به تاریخ اقتصادی چین، از آخر به اول نگاه کنیم، می‌بینیم موفقیت چشم‌گیری وجود داشته است.

    بارنت با اشاره به متوسط رشد 10 درصدی و ارتقای حدود 600 میلیون نفر از طبقه فقیر به طبقه متوسط، ادامه داد: این یک رکورد واقعاً تأثیرگذار است و نمی‌توان ادعا کرد چنین موفقیت عظیمی به صورت اتفاقی صورت گرفته است. چنین آماری نشان‌دهنده اشتیاق دولت به پیش‌گرفتن اصلاحات کلیدی و در زمان مناسب است.

    بارنت ضمن تأکید بر این نکته که پیروزی اقتصاد چین به اصلاحات وابسته است، افزود: یک خبر خوب این است که چین برنامه گسترده‌ای برای اجرای این اصلاحات دارد که زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی ثبت خانوارها و محیط زیست را شامل می‌شود. نکته کلیدی درباره اصلاحات بخش مالی، نحوه به وجود آمدن مشاغل آینده توسط شرکت‌‌های آینده است.

    استیو بارنت دومین حوزه مورد توجه را کسب و کار توصیف کرد و گفت: در این حوزه اصلاحات به این معنی است که بخش خصوصی و دولتی در یک سطح قرار دارند که در نتیجه آن باید زمینه مناسبی برای رشد بخش خصوصی فراهم شود.

    به گفته مقامات صندوق بین‌المللی پول، سومین نکته حائز اهمیت در اقتصاد چین، این است که «تغییرات اخیر بازار سهام چین، چندان مهم نیست.» مارکوس رودلائر در رابطه با تأکید بر اهمیت پیشرفت اخیر بازار چین، گفت: اگرچه این تغییرات تأثیر چندانی نخواهند داشت. آینده چین به این وابسته است که دولت هرچه زودتر دست از دخالت در بازار بردارد. اگرچه آنها در پایدار نگهداشتن بازار تا حدودی موفق بوده‌اند، اما هنوز ماجرا تمام نشده و بازار چین باید علاوه بر حفظ ثبات مالی، به حالت عملکرد عادی برگردد.

    رودلائر معتقد است سیستم نظارتی نیز باید تقویت شود تا بتوانند به صورت نظام‌مند به بحران واکنش نشان دهند.

    برچسب ها