عصر خودرو

مدیرعامل رتبه‌بندی برهان مطرح کرد:

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

کارایی اقتصادی بهبود می‌یابد

عصر بازار- قاسم محسنی، مدیرعامل رتبه‌بندی برهان بیان کرد: «افزایش شفافیت، مسئولیت‌پذیری، اطلاع‌رسانی، پاسخ‌گویی به مشکلات سرمایه‌گذاران و در نظر گرفتن منافع ذینفعان» از جمله موارد لازم در اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی است.

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، قاسم محسنی، در رابطه با اجرای بهتر دستورالعمل حاکمیت شرکتی با توجه به تاکید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اجرای این دستورالعمل که جزو برنامه‌های مهم سازمان در سال 1403 است، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: دستورالعمل حاکمیت شرکتی موضوعی کاملا با اهمیت بوده و تاکید بر اجرای بهتر آن از سوی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به بهبود در روند اجرا کمک خواهد کرد.

    منافع همه ذینفعان

    وی افزود: طبق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تصمیم بر آن بود که اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود لذا پیشروی به سمت خصوصی‌سازی نیازمند تنظیم قواعد، در نظر گرفتن منافع جامعه، سهامداران خُرد و همه ذینفعان و رعایت همه چارچوب‌های مربوط به اصل 44 قانون اساسی است.

    محسنی عنوان کرد: با رعایت همه چارچوب‌های مربوط به این قانون، این اطمینان باید به وجود بیاید که منافع افراد به طور عادلانه توسط شرکت‌های خصوصی رعایت می‌شود که از طریق رعایت اصول حاکمیت شرکتی این مهم محقق می‌شود. گرچه کشور در اجرای اصول حاکمیت شرکتی از دنیا عقب‌تر مانده اما با اجرای دستورالعمل جدیدی که تنظیم شده به طور قطع گام‌های خوبی خواهیم برداشت.

    بهبود کارایی اقتصادی، نظام حاکمیت شرکتی

    وی ادامه داد: به طور کلی از عوامل اصلی بهبود کارایی اقتصادی، نظام حاکمیت شرکتی است که دربرگیرنده مجموعه‌ای از روابط بین مدیریت، هیات مدیره، سهامداران و سایر گروه‌های ذینفع است. این نظام، ساختاری را فراهم می‌کند که از طریق آن هدف‌های بنگاه تنظیم و وسایل دستیابی به هدف‌ها و نظارت بر عملکرد تعیین می‌شود.

    استراتژی منسجم

    مدیر عامل رتبه‌بندی برهان اظهار داشت: اصول حاکمیت شرکتی بسیار متنوع و وسیع است و باید در مراحل بعدی از حالت شکلی خارج و وارد حالت محتوای مدیریتی شرکتی شویم. به این صورت که در دستورالعمل حاکمیت شرکتی باید به تدریج یک استراتژی منسجم وجود داشته باشد تا شاهد پیاده‌سازی درست اصول حاکمیت شرکتی به صورت واقعی در شرکت‌ها باشیم.

    محسنی در ادامه گفت: برای اجرای بهتر اصول حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی و امتیازدهی به شرکت‌ها کافی نیست بلکه باید زمینه برای فرهنگسازی هموارتر شده و سهامداران و کارکنان باید بدانند در شرکت و یا محیط فعالیت خود ذینفع هستند و مردم بدانند شرکت‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه می‌کنند.

    وی اضافه کرد: در راستای اجرای بهتر این دستورالعمل باید توجه سرمایه‌گذاران را به این موضوع منعطف کرد که اگر شرکتی اصول حاکمیت شرکتی را رعایت می‌کند، بازدهی معقول‌تری را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد و به این ترتیب نرخ‌های تامین مالی با رعایت اصول حاکمیت شرکتی متناسب خواهد شد.

    تقویت فرهنگ سهامداری

    مدیرعامل رتبه‌بندی برهان در ادامه بیان کرد: «افزایش شفافیت، مسئولیت‌پذیری، اطلاع‌رسانی، پاسخ‌گویی به مشکلات سرمایه‌گذاران، در نظر گرفتن منافع ذینفعان» از جمله موارد لازم در اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی است.

    وی تصریح کرد: با توجه به کنترل، شفافیت و نظارت‌هایی که از سوی مدیران صورت می‌گیرد می‌توان از طریق حاکمیت شرکتی به توزیع متوازن ثروت و افزایش مشارکت جامعه با استفاده از فرهنگ سهامداری دست یافت، همچنین شرکتی موفق است که در آن حاکمیت شرکتی به رسمیت شناخته شود.

    محسنی تاکید کرد: برای این که شرکت‌ها حداکثر توان خود را بر رعایت اصول حاکمیت شرکتی به کار گیرند، باید مشوق‌هایی را برای شرکت‌هایی که این اصول را رعایت می‌کنند در نظر گرفت.

    مدیرعامل رتبه‌بندی برهان افزود: به منظور توسعه اصول حاکمیت شرکتی در کشور و دستیابی به محورهای اصلی آن نیازمند برنامه‌ریزی منسجم هستیم.

    برچسب ها