عصر خودرو

یک کارشناس انرژی عنوان‌کرد:

افزایش رشد اقتصادی با استفاده از مدل‌های قراردادی جدید

عصر بازار- یک کارشناس انرژی گفت: توسعه میادین گازی مشترک از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، راه حل جدیدی برای توسعه اقتصادی کشور از محل توسعه برداشت از میادین است.

افزایش رشد اقتصادی با استفاده از مدل‌های قراردادی جدید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در پرداختن به مشکل ناترازی گاز صنعتی، یک راه حل موثر توسعه میادین گازی مشترک از طریق سرمایه گذاری مشترک افراد و صنایع است. این مدل نه تنها اتکا به بودجه های دولتی را کاهش می‌دهد، بلکه فرصت هایی را برای مردم و صنایع ایجاد می کند تا در بازار سرمایه حضور فعال داشته و به توسعه اقتصاد کمک کنند. در حالی که تلاش‌های قبلی برای جذب سرمایه‌گذار با چالش‌هایی مواجه بود، وزارت نفت اقداماتی را برای ایجاد جذابیت برای پروژه‌های مشترک میدان گازی طبق برنامه هفتم توسعه انجام داده است.

    این رویکرد نه فقط با هدف رسیدگی به ناترازی گاز، بلکه تشویق به توسعه میادین مشترک و افزایش بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران از بخش غیردولتی است. در همین زمینه با «زهرا فلاحی» کارشناس انرژی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

    وی با اشاره به مدل جدید ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و گاز به‌ویژه میادین مشترک نفت و گاز، اظهار داشت: بر اساس مدل جدید ایجاد جذابیت برای پروژه‌های بالادست نفت، وزارت نفت به دنبال ایجاد فضایی برای جذب سرمایه گذاری از بخش غیردولتی اقتصاد بوده است.

    فلاحی افزود: دولت با امکان سرمایه گذاری مشترک مردم و صنایع در میادین نفت و گاز می تواند بر محدودیت های اتکای صرف به بودجه دولتی فائق آید.

    این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: این رویکرد نه فقط تحقق برنامه‌های توسعه را تسهیل می‌کند، بلکه فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند تا فعالانه به اقتصاد کمک کنند و از سرمایه‌های خرد خود سود کسب کنند.

    وی ادامه‌داد: دولت سیزدهم با رفع نگرانی های سرمایه گذاران بالقوه می تواند مشارکت و حمایت بیشتر در توسعه میادین گازی مشترک را تشویق کند.

    فلاحی معتقد است: با ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری غیردولتی در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت و گاز، وزارت نفت می تواند از پتانسیل سرمایه بلا استفاده افراد و صنایع برای کمک به رشد و توسعه اقتصاد استفاده کند.