عصر خودرو

یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اعلام کرد:

اصلاح حد نصاب اوراق دولتی، زمینه‌ساز ورود نقدینگی به بازار سهام

عصر بازار- یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری با تاکید بر این که اصلاح حد نصاب اوراق دولتی، زمینه‌ساز ورود نقدینگی به بازار سهام خواهد بود، اعلام کرد: در چند وقت اخیر شاهد خروج منابع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم اما تصمیم جدید شورای عالی بورس باعث ورود منابع به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

اصلاح حد نصاب اوراق دولتی، زمینه‌ساز ورود نقدینگی به بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سحر فرهمندی با اشاره به مزایای اصلاح نصاب اوراق دولتی اعلام کرد: کاهش حد نصاب اوراق دولتی از جمله تصمیمات مثبتی است که برای صندوق‌های با درآمد ثابت اتخاذ شد، در چند سال اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم بودند تا حداقل 25 درصد از دارایی‌های خود را در اوراق دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

    وی با بیان این که به طور معمول، میانگین نرخ بازده این اوراق کمتر از نرخ سایر اوراق با درآمد ثابت بوده، گفت: از این لحاظ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجبور به سرمایه‌گذاری بخش قابل توجهی از دارایی خود در بخشی از دارایی‌ها بودند که بازدهی کمتر از میانگین داشته است بنابراین، با این اصلاح نرخ بازده سرمایه‌گذاری آنها افزایش پیدا می‌کند.

    فرهمندی، کاهش حد نصاب اوراق دولتی را مکمل ابلاغیه اول اسفند ماه درخصوص اصلاح نصاب سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار توسط بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری دانست و افزود: این 2 ابلاغیه در کنار یکدیگر باعث می‌شود تا بخش زیادی از دارایی‌ها در اختیار مدیران صندوق‌ها قرار بگیرد و بتوانند با استفاده از این فرصت بخشی از منابع را به دارایی‌هایی با نرخ بالاتر از جمله سپرده‌های بانکی اختصاص دهند.

    این مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اعلام کرد: با توجه به این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری الزامی برای سرمایه‌گذاری در سهام ندارند و حداقل‌ها برداشته شده اما در صورتی که بازار بتواند مانند چند روز گذشته روند صعودی را در پیش بگیرد و در کنار آن صندوق‌های با درآمد ثابت هم بتوانند شاهد بهبود وضعیت بازار باشند قطعا بخشی از سرمایه‌گذاری که باید در اوراق دولتی انجام می‌شده وارد بازار سهام خواهند شد.

    هوشمندی سهامداران

    وی با بیان این که درصورت پیش‌بینی مدیران صندوق برای روند صعودی بازار سهام شاهد ورود نقدینگی‌ها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر سازمان بورس به دنبال این بوده تا بتواند از طریق تصمیمات اتخاذ شده و ابلاغیه‌های منتشر شده رقابت موجود بین بازار پول و بازار سرمایه را که از سالیان گذشته ایجاد شده را کاهش دهد.

    فرهمندی، به هوشمندی سهامداران برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران زمانی که متوجه شوند یک بازار سود بیشتری را نصیبشان می‌کند، نقدینگی و منابع بلوکه خود را وارد بازاری خواهند کرد که ریسک کمتر همراه با بازدهی بیشتری دارد.

    این مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تاکید کرد: در یک ماه اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته نرخ سپرده بانکی هستیم که به نظر می‌رسد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با این ابلاغیه از این فرصت استفاده کنند و بخشی از دارایی را به سپرده اختصاص دهند.

    تاثیر مثبت تصمیم سازمان بورس

    وی خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر شاهد خروج منابع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم اما این تصمیم سازمان بورس باعث ورود منابع به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

    مدیر صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان اظهار داشت: با ورود دوباره منابع به صندوق با درآمد ثابت و در کنار آن با پیش‌بینی آینده روشنی که در بازار سهام وجود دارد بخشی از نقدینگی‌ها با کمک صندوق سرمایه‌گذاری وارد بازار خواهند شد.

    برچسب ها