عصر خودرو

وزیر راه وشهرسازی:

با تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل شاهد اجرای مدیریت نوین در این بخش خواهیم بود

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای تأسیس صندوق توسعه حمل ‌و نقل گفت: تاکنون مدل مدیریت در حمل و نقل کشور هزینه ای و این بخش با درآمدها و هزینه های دولتی اداره می شد، اما با تشکیل صندوق توسعه حمل ‌و نقل شاهد اجرای مدیریت نوین حمل و نقل در ایران خواهیم بود.

با تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل شاهد اجرای مدیریت نوین در این بخش خواهیم بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی در نشست مشترک با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها و اعضای شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی افزود: اصلی‌ترین بحث این صندوق آن است که مفهوم مدیریت بازرگانی حمل و نقل وارد عرصه مدیریت کشور شود.
    وی یادآورشد: به هر یک از شقوق حمل و نقل نگاه کنیم در می‌یابیم که دارایی کلانی در آن نهفته است. در دو سال گذشته ما نگاه بازرگانی به حمل و نقل دریایی داشتیم و میزان سرمایه‌گذاری جدید در پسکرانه‌ها به 36 هزار میلیارد ریال رسید. اینجا گفته نشد بندر فقط یک ترمینال است بلکه عنوان شد بندر جایی است که در آن مبادله اقتصادی و بخش نهایی امور صنعتی انجام می‌شود و مفهوم لجستیک پارک به معنای واقعی در آنجا تعریف شد.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر همین نگاه را در بخش ریلی داشته باشیم تمام ایستگاه‌های راه‌‌آهن منبع درآمد و ثروت هستند ولی اگر بخواهیم به آنها نگاه اداری داشته باشیم فقط محل هزینه‌ هستند، تمام فرودگاه‌ها و جاده‌های کشور نیز محل ثروت هستند مهم این است که ما یک نگاه بازرگانی به اداره حمل و نقل کشور داشته باشیم.
    وی تأکید کرد: این به آن مفهوم نیست که می‌خواهیم کار بازرگانی کنیم بلکه می‌خواهیم ارزش دارایی‌های خود را بدانیم و قواعد بازرگانی را بر مدیریت حاکم کنیم و در این راستا قبل از خصوصی سازی باید مدل بازرگانی در زیرساخت‌ها نهادینه شود. اتفاقی که در ایران افتاد دقیقا برعکس بود برای مثال گفتند ما یک شرکت رجا داریم که دولتی است حالا باید خصوصی شود بر همین اساس این شرکت از وزارت راه به وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی منتقل شد و به اینجا رسیدیم که سرمایه‌گذاری برای ورود یک واگن جدید هم انجام نشد و واگن‌های موجود نیز مستهلک شدند.
    آخوندی افزود: در نظام بازرگانی مفهوم قیمت تمام شده٬ قیمت‌گذاری٬ قیمت خدمات و غیره تغییر می‌کند در این صورت است که زمینه برای ورود بخش خصوصی ایجاد می‌شود، در واقع صندوق توسعه حمل و نقل یک گام بنیادین برای رفتن به این نظام مدیریت حمل و نقل نوین است.
    وزیر راه و شهرسازی افزود: در این شرایط می‌توان درباره عدالت صحبت کرد که چنانچه کسی بهره بیشتری از جاده‌ می‌گیرد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند. چه کسی می‌گوید قشر کم‌درآمد باید هزینه افرادی را که از فرودگاه استفاده می‌کنند بپردازند، این بحثی است که ما در وزارتخانه دنبال می‌کنیم. مطمئن هستم مقابل این راه مقاومت زیادی صورت می‌گیرد.
    وی افزود: بدون داشتن چشم‌انداز و دورنما تقلیل همه مسایل در اجرای پروژه‌ها را شاهد خواهیم بود، اگر بودجه به اندازه اجرای تمام پروژه‌های کشور موجود بود و فرض کنیم تمام این طرح‌ها با پولی که از عالم غیب می‌رسد اجرایی می‌شدند آیا ما الان شاهد وضعیت خیلی بهتری در زندگی مردم بودیم؟ این سوال مقدری است که فرا روی همه ماست. امروز از 2 میلیون واحد مسکن مهر یک میلیون و 850 هزار واحد آن تحویل شد ولی در عین حال حدود 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد و این نشان می‌دهد که با وجود هزینه‌ های کلان یک جای کار ایراد داشته است.
    وی با بیان اینکه به هر جای تهران نگاه شود می‌بینیم سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت گرفته ولی نتیجه همه سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش برخورداری از تعداد روزهای هوای پاک است، افزود: این در حالی است که این سرمایه‌گذاری‌ها باید افزایش رفاه نسبی مردم را در بر داشت.
    آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها در انواع شقوق حمل و نقل گفت: برای مثال در منطقه به لحاظ حمل و نقل هوایی ما از نظر داشتن 60 فرودگاه در موقعیت‌ برتر قرار داریم ولی نهایتا شاهد این هستیم که متوسط عمر ناوگان هواپیمایی ایران 22 سال است و رضایتمندی نسبی از پروازها کم است.
    وی اضافه کرد: همین مساله در حوزه ریلی نیز صادق است، به طوری‌که در بخش ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری مناسبی در 15 سال اخیر انجام نشد و میزان ترانزیت ریلی تا پیش از سال 1392 افزایشی نداشت، بنابراین اگر تصویر کلی از وضعیت و مناسبات درون و برون کشور نداشته باشیم گرفتار خواهیم شد.
    آخوندی یادآورشد: مجموعه سیاست‌گذاری‌هایی که به ویژه در اواخر دهه 80 تدوین شد ما را دچار آشفتگی و سردرگمی بسیار جدی کرد، به طوری که ما جایگاه خودمان را در منطقه از دست دادیم.
    وی با یادآوری اینکه ایران چهار راه شرق- غرب و شمال- جنوب است و بیش از 2 هزار سال تمدن تاریخی این مساله را ثابت می‌کند، گفت: در بخش دریایی به جای آنکه بنادر جنوبی ما فعال باشند بنادر حاشیه جنوبی خلیج فارس فعال شدند. در بخش هوایی به جای آنکه ناوگان هوایی ایران٬ ناوگان نخست هوایی منطقه باشد گسترش ناوگان یا در جنوب خلیج فارس یا در شمال غرب ایران رخ داد حال آنکه ناوگان کشور روز به روز فرسوده‌تر شده است.
    آخوندی یادآورشد: آنچه اهمیت دارد در حوزه حمل و نقل و حوزه سکونتگاه‌های شهری٬ عدالت منطقه‌ای و جغرافیایی نشان می‌دهد ما نیاز به یک استراتژی بسیار روشن داریم که هم ایران را در جهان و هم در منطقه خودمان بازیابی موقعیتی کنیم و نگاهی از بیرون و درون به خودمان داشته باشیم، زیرا که همه این مسایل در گروی نگاه استراتژیک است تا نگاه ما را دستخوش تغییر کند.
    وی با اشاره به مذاکره ایران با 1+5 گفت: کاهش هزینه مبادله با جهان در بخش‌های ماشین‌آلات٬ کالا٬ ابزار و غیره اصلی‌ترین دستاوردی است که به آن رسیده‌ایم.
    وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در این رویکرد چند تغییر نگاه بنیادین وجود دارد، نخستین تغییر رویکرد این است که باید اتکای بسیار مستحکمی به توان ملی خود در داخل به ایران داشته باشیم. هیچ وقت نباید تصور کنیم ایران را قرار است کسان دیگری بسازند، این تصور خیلی ساده‌لوحانه است. در عین حال همزمان باید نگاه استواری به برون داشت تا ببینیم موقعیت ما در جهان کجاست و چگونه روابط‌ خود را با جهان تنظیم کنیم و در عرصه‌های بین‌المللی مسئولیت بپذیریم.
    وی با بیان اینکه در این مدت به این موضوع توجه شده است و شاخصه‌های آن به تدریج خود را نشان داد، گفت: در حوزه حمل و نقل جاده‌ای باید شبکه راه‌های ایران سریع به راه‌های کشورهای همسایه متصل شود و وضعیت تمام پایانه‌های مرزی نیز بهبود یابد. لازم می‌دانم در این زمینه از مدیران کل استان‌های مرزی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکر کنم چراکه حجم سرمایه‌گذاری 150 تا 160 میلیارد تومانی اخیر انجام شده در پایانه‌های مرزی قابل قیاس با گذشته نیست.
    به گفته وی، این سرمایه‌گذاری‌ها از خرمشهر و چذابه تا پایانه‌های مرزی کردستان٬ سیستان و بلوچستان٬ خراسان و غیره انجام شد و این رویکردی است که در راستای اتصال شبکه‌ راه‌های ایران به شبکه جهانی است.
    وی با اشاره به ارتباطات حوزه ریلی با کشورهای همسایه تأکید کرد: در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی با کشور ترکمنستان داریم و با گسترش ارتباطات توانستیم راه‌اندازی قطار برنامه‌ای چین به ایران را فراهم کنیم. این امکان وجود دارد که قطار تهران به مسکو نیز راه‌اندازی شود. همچنین می‌توانیم با ساخت 32 کیلومتر خط آهن ارتباط ریلی خودمان با عراق را نیز بر قرار کنیم و با این نگاه در حوزه ریلی در2 سال اخیر بیش از 200 درصد رشد ترانزیت داشته باشیم.
    وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری‌های ما از اجرای پروژه مهمتر است گفت: هدف از اجرای پروژه‌ها افزایش درآمدهای اقتصادی کشور و ارتقای سرانه اقتصادی و رفاه ملت ایران است.
    آخوندی با بیان اینکه با گسترش روابط بین‌المللی مدل‌های تامین مالی نیز تغییر می‌کند، افزود: زمانی که موضوع برجام مطرح می‌شد خیلی‌ها عنوان می‌کردند چطور می‌توان در این شرایط هواپیما خرید، چراکه برای نوسازی ناوگان هوایی ظرف 20 سال آینده نیاز به 500 فروند هواپیمای جدید است بنابراین به طور میانگین اگر هر هواپیما را 50 میلیون دلار محاسبه کنیم نیاز به اعتباری حدود 25 میلیارد دلار داریم. مشخص است که چنین پولی در ایران وجود ندارد.
    وی یادآورشد: از سویی دیگر در بخش ریلی اگر بخواهیم 2800 واگن مسافری خریداری کنیم تهیه هر واگن نیاز به 40 میلیارد ریال اعتبار دارد که در این بخش نیز نیاز به اعتباری بیش از 100 هزار میلیارد ریال فقط در بخش مسافری است.در این شرایط نیاز به استفاده از روش‌های جدید تأمین مالی مثل اجاره و اجاره به شرط تملیک وجود دارد. این مهم در صورتی محقق می‌شود که ما ارتباط مناسبی با دنیا برقرار کنیم.
    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز در مقطعی قرار داریم که باید بسیاری از اصول مدیریت منابع و مدیریت زیرساخت‌ها را مورد تجدید نظر قرار دهیم، گفت: چنانچه در کشور ده‌ها بندر ایجاد شود ولی استراتژی رقابتی بودن فضا با کشورهای رقیب وجود نداشته باشد و ندانیم که چگونه باید بار جذب این بنادر شود هرگز بهره‌وری لازم در این بخش ایجاد نخواهد شد.
    وی افزود: همانطوری که در بخش هوایی قراردادهای خرید هواپیما در حال نهایی شدن است تلاش داریم در بخش دریایی نیز شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌های جدی در بنادر مهیا کنیم.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه در بخش ریلی ترانزیت به موفقیت مناسبی دست یافته است و با کشورهای آسیای میانه ارتباط خوبی برقرار شده است، چنانچه راه‌آهن قزوین - رشت- آستارا نیز به سرانجام برسد دستاوردهای مهم دیگری نیز حاصل می‌شود.
    آخوندی منابع داخل کشور را محدود بر شمرد و گفت: با این منابع محدود کاری نمی‌توان کرد ، کل درآمد بودجه ایران در سال گذشته 186 هزار میلیارد تومان بوده است. امسال درآمد کشور در قانون بودجه حدود 290 هزار میلیارد تومان تعیین شد. این رقم یعنی ظرف یک سال باید بیش از 45 درصد رشد درآمدی داشته باشیم به طور قطع چنین عددی محقق نخواهد شد. این درآمد باید از کدام منبع حاصل شود ولی ما نشان دادیم در همین موقعیت‌های سخت کارهای بزرگ می‌کنیم و این برمی‌گردد به همان نگاه‌های استراتژیکی که درباره آنها صحبت کرده‌ایم.
    وی با بیان اینکه باید بدانیم سهم ما از بازارهای بین‌المللی در حوزه مسکن٬ شهرسازی و شقوق مختلف حمل و نقل چیست، افزود: در این زمینه نیز باید بررسی و سهم ما از بازارهای بین‌المللی بازتعریف شود.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع نحوه حصول درآمد- هزینه‌های کشور گفت: این موضوع در کشور ما به اینگونه است که معمولا دستگاه‌ها مسئول هزینه کرد بودجه ابلاغی هستند. الان به جایی رسیده‌ایم پولی که پیش از این صرف هزینه برای پروژه‌های مسکن مهر٬ جاده و ریل و بندر می‌شد وجود خارجی ندارد. در این شرایط باید چه کار کنیم؟ باید متوقف بمانیم یا آنکه تدبیر جدیدی را به کار بگیریم؟
    وی افزود: اقدام جدیدی که در وزارتخانه انجام شد مدل جدید مدیریت حمل و نقل و شهرهای کشور است هر چند این کار سختی است و مقاومت در برابر آن بسیار زیاد است. به جهت سیاسی به طور قطع افرادی می‌‌آیند و شعار می‌دهند که لازم نیست نحوه مدیریت عوض شود و با حرف‌های توخالی فضاسازی‌های شدیدی را مقابل این ایده ایجاد می‌کنند ولی واقعیت این است که عملکرد 8 سال قبل از دولت یازدهم نشان داد این شعارها راه به جایی نمی‌برد و فقط برای کشور هزینه را روی هزینه اضافه می‌کند.
    وی تصریح کرد: کل اقتصاد ایران نشان می‌‌دهد منابعی برای پرداخت هزینه‌های شعاری وجود ندارد با این تغییر رویکرد پروژه‌های بسیار بزرگی اعم از بنادر٬ فرودگاه‌ها٬ ارتقا ناوگان و خطوط ریلی را در حال کلید زدن هستیم و برای اولین بار از روش اجاره و اجاره به شرط تملیک در دو بخش ریلی و هوایی استفاده کردیم.
    وی افزود: در بخش جاده‌ای با استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع کسب و کار طرحی تحت عنوان نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده بالای 35 سال عمر به زودی تمام بخش عملیاتی‌اش نهایی و اجرا خواهد شد و اتفاقا من خوشبینم و این خوش‌بینی ناشی از این است که ما در حال تغییر مدل مدیریت حمل و نقل کشور هستیم و می‌توان اتفاقات بسیار بزرگی را در ایران ایجاد کرد.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمدن‌های دنیا در جایی شکل‌گرفته که آب وجود داشته است، افزود: متاسفانه در کشور ما روند معکوسی در جریان است و شاهد هستیم که در حال حاضر در حاشیه خلیج‌فارس و دریای‌عمان میانگین جمعیت نسبت به سایر نقاط کشور بسیار پایین است.
    وی افزود: ما در کشور به جمعیتی حدود 4.8 نفر در کیلومتر مربع جمعیت رسیده‌ایم که بسیار رقم پایینی است یا اینکه گفته می‌شود آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی بیاوریم که مستلزم هزاران میلیارد تومان هزینه است. در حالی‌ که می‌شود جمعیت را به سمت سواحل خلیج‌فارس و دریای‌عمان سوق داد و هزینه‌ای کمتر از نقل و انتقال آب را نیز به دنبال دارد.
    عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وضعیتی که در ایران رخ داده شامل توزیع نامتوازن جمعیت در کل کشور است. برای نمونه تهران را که در نظر می‌گیریم جمعیت شهری استان تهران و حومه بیش از 14.5 میلیون نفر است که این جمعیت فقط برای شهر تهران 8.6 میلیون نفر است.
    آخوندی گفت: ما در اینجا فقط درد دل نمی‌کنیم بلکه تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که بیاییم و از ظرفیت زمین‌های موجود بهره‌برداری لازم را داشته باشیم. ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده ایم که دو کار را باید به سرانجام برسانیم: نخست آنکه سیاست ما سیاست بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری شود که بحثی واقعی است و ما باید در وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال کنیم. لذا این کارآمدترین راهکاری است که باید در سراسر کشور آن را دنبال کنیم و به جز این راه، چاره‌ای دیگر نداریم.
    وی ادامه داد: قرار نیست ما بار دیگر، زمین به شهرهایمان اضافه کنیم. باید از اراضی داخل شهر حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. اگرچه این کار بسیار دشوارتر است. من متوجه هستم که توسعه یک زمین لم یزرع و بدون معارض در مقایسه با بازتوسعه اراضی شهری که هر 100 مترمربع آن چند مالک دارد کار بسیار مشکلی است.
    وی گفت: برای ساماندهی اراضی درون‌شهری گرفتاری‌های فراوانی وجود دارد اما تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی، بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری است چون این کار متضمن رشد و توسعه پایدار خواهد بود.
    وزیر راه و شهرسازی افزود: نتیجه سیاست گذشته در مورد بافت‌های شهری گسترش بی‌رویه سکونتگاه‌های ناکارآمد شهری شد و در حال حاضر بر اساس آمارهای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران می‌بینیم که 19 میلیون نفر از جمعیت کشور در وضعیت بدمسکنی زندگی می گذرانند.
    وی ادامه داد: مسائل پیش آمده برای شهرهای ما و رشد حاشیه‌نشینی نشان می‌دهد سیاست گذشته در مورد مسکن درست نبوده است. بدین‌معنا هرچقدر هزینه و سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و آمار ساخت و ساز را افزایش دهیم تا زمانی که برنامه‌های شهرسازی و ساخت و ساز به سمت حاشیه‌ها باشد، وضعیت بدتر می‌شود. به همین دلیل نیز ما باید به سمت مرکز و داخل شهرها برگردیم و نگاه درون‌شهری داشته باشیم.
    آخوندی تاکید کرد: نگاه درون‌شهری برنامه محوری و سیاست اصلی ما در حوزه مسکن و شهرسازی در این دوره از وزارت راه و شهرسازی است.

    ** تاکید بر نگاه درون‌شهری به شهرسازی
    آخوندی گفت: ما واقعا باید در توسعه شهرهای میلیونی و کلانشهرهای خود توقف داشته باشیم و به دنبال توسعه شهرهای میانی برویم. ما در ایران، بیش از 100 شهر با جمعیت بین 100 تا 250 هزار نفر جمعیت را داریم. این شهرها باید شهرهای اصلی محور توسعه ما شوند، در غیراینصورت اگر ما به عنوان نمونه جمعیت کلان‌شهر 14.5 میلیونی تهران را به 20 میلیون نفر یا بیشتر برسانیم چه سودی برای ساکنان این شهر یا دیگر شهرهای ما خواهد داشت؟
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جمعیت 3.8 میلیون نفر ساکن در مشهد گفت: سلسله مراتب شهرها نشان از شکاف عمیق جمعیتی بین شهرهای بزرگ و شهرهای میانی دارد که باید به تعادلی مناسب برسد. همه کلانشهرهای ما این مشکل را دارد که بین کلانشهرها با شهرهای میانی فاصله جمعیتی قابل توجهی وجود دارد که باید متوازن توزیع می‌شد.
    آخوندی تاکید کرد: باید در ایران سیاستی اتخاذ کنیم که توسعه شهرهای میانی را مد نظر داشته باشد؛ اگرچه این طرح در کشور شاید چندان مطلوب جلوه نکند و در عوض سیاست پرطرفدار این باشد که گفته شود به جمعیت کلانشهرهایی همچون تهران، مشهد و سایر شهرها اضافه شود.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: با ادامه روند توسعه شهری به روش موجود، آخر کار، واقعا از جهت منابع زیستی قابل تداوم نیست و جایی باید با مردم با صراحت، صداقت و شفافیت گفتگو شود که توسعه شهرهای بزرگ قابل تدوام نیست و باید به سمت توسعه شهرهای میانی رفت. این بحث اصلی است که باید آن را اجرا کنیم. برای اینکار نیز اصلی‌ترین بحث ما این است که باید تمامی منابع مالی و زمین که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است به اضافه تمامی منابع حمل و نقل در اختیار این سیاست قرار بگیرد.
    آخوندی گفت: بزرگترین خاصیتی که ادغام وزارت راه با شهرسازی دارد این است که سیاست توسعه سکونتگاه‌ها را با سیاست توسعه حمل و نقل یکی کنیم و گرنه این ادغام چه ویژگی های مثبتی خواهد داشت؟ ویژگی مثبت آنجایی است که بتوانیم سیاست حمل و نقلی مناسب برای توسعه سکونتگاه‌ها داشته باشیم تا سکونتگاه‌های میانی بتوانند بهتر رشد کنند. تنها در این صورت است که می‌شود از این ادغام حداکثر استفاده را برد. این سیاستی است که ما در وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می‌کنیم.
    وی ادامه داد: برای اینکار ما نظام مالی می‌خواهیم و برای سیستم مالی در این دو ساله تمام تلاش ما این بود که تمام ابزار مالی جدید را تعریف کنیم که شامل ابزارهای مالی متکی بر پس انداز؛ صندوق پس‌انداز یکم و انواع سیستم‌های پس انداز، بحث حساب پس انداز ویژه که راه افتاد، اخیرا نیز مدلی را تعقیب و پیشنهاد کردیم که شورای پول و اعتبار آن را تصویب کرد که به MBS مشهور است و در واقع به معنای صدور انتشار اوراق به پشتوانه اقساط دریافتی تسهیلات اعطایی پیشین مسکن (تسهیلات رهنی) است.
    آخوندی گفت: قرار است به زودی سه هزار میلیارد ریال اوراق متکی به تسهیلات رهنی منتشر شود و برآورد ما این است که این اوراق، ظرفیت 100 هزار میلیارد ریال دارد و می توان پول عمده ای را به سیستم بانک وارد کرد بدون آنکه متکی به منابع بانک مرکزی شویم.
    آخوندی افزود: مفهوم‌ آن این است که بانک مسکن چندین هزار میلیارد ریال به مردم تسهیلات داده است که مردم در قبال آنها، هرماه قسط ‌های تسهیلات را ظرف 15 تا 20 سال آینده پرداخت می کنند.
    وی گفت: بانک مسکن از طریق MBS می‌تواند درآمدهای آتی خود را به امروز تنزیل کند و اقساط آن نیز توسط شخص یا سازمان و یا ارگانی که این اوراق را خریداری می‌کند دریافت شود.
    ** فعالیت صندوق زمین و مسکن تمامی استان‌ها در بازار بورس
    وی با اشاره به بحث صندوق‌های مستغلات به عنوان یک راهکار دیگر در وزارت راه و شهرسازی برای خروج از رکود در بخش مسکن افزود: خواست من از تمامی مدیران راه و شهرسازی این است که حتما در استان‌ها بتوانیم برای هر استان حداقل یک صندوق زمین و ساختمان را در بازار بورس به فروش برسانیم.
    ** تایید سیستم مدیریت دارایی در بانک مرکزی
    آخوندی بحث بعدی را مدیریت دارایی‌ها عنوان کرد و گفت: شما (مدیران راه و شهرسازی استان‌های کشور) در حال حاضر کلی دارایی در اختیار دارید که اگرچه هم اکنون ارزش نقدی ندارند اما ارزش بالقوه فراوانی دارند. ما می توانیم مدیریت تبدیل وضعیت موجود به وضعیت بهتر را به یک نهاد مالی بدهیم و آن نهاد مالی بیاید اینکار را انجام دهد و به پشتوانه آن به شما پول نقد بدهد تا هرچه سریعتر بتوانید این خدمات زیربنایی را اجرا کنید. خوشبختانه موفق شدیم سیستم مدیریت دارایی را در بانک مرکزی به تایید برسانیم.
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر خاطرتان باشد ما صندوق‌های منطقه‌ای را تحت عنوان بانک رشت، تهران، مشهد و غیره داشتیم که به عنوان صندوق پس‌انداز یک منطقه عمل می‌کرد. متاسفانه این بانک‌های توسعه‌ای محلی مسکن در اوایل انقلاب و توسط رییس جمهوری وقت ادغام شد. ابتدا نام بانک مسکن نیز بانک رهنی بود و از طریق ادغام آن با بانک‌های منطقه‌ای به وجود آمد. همه آنها را یکی کردند و نام آنها را بانک مسکن گذاشتند. در حالی که بانک‌های منطقه‌ای می‌توانستند در جهت توسعه مسکن در مناطق، کار بنیادین انجام دهند.
    آخوندی تاکید کرد: به دنبال این هستیم تا آیین نامه تشکیل بانک منطقه‌ای را برای تصویب آماده کنیم و همه اینها را در طی این دوساله به شورای پول و اعتبار بردیم و مجددا تصویب کردیم. اگر ما نخواهیم به منابع بانک مرکزی که منابعی بسیار پرقدرت است و ایجاد تورم شدید می‌کند متوسل شویم، راهکارها این است که بتوانیم انواع این سیستم ها و ابزارهای مختلف را ایجاد کنیم.
    وی ادامه داد: حواسمان باشد که این ابزارها هریک به درد کاری می‌خورد و درست مانند جعبه ابزاری است که هر ابزاری کارکرد خاصی دارد. یک ابزار قرار نیست تمام مشکلات مسکن را حل کند. اسناد بهادار متکی به اوراق رهنی یک روش است، صندوق پس‌انداز مسکن می‌تواند یک ابزار باشد، مدیریت دارایی یک ابزار است. مهم این است که ما بتوانیم در بازار بخش مسکن همه ابزارهای مختلف را داشته باشیم.
    آخوندی تاکید کرد: بزرگترین نقد ما به سیستم گذشته این است که گمان می‌کردند می‌توان با یک مدل و آن هم مسکن مهر، تمامی مشکلات بخش مسکن را حل کرد که نهایتا مشخص شد آن مدل، چندان کارگشا نیست.
    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بحث این است که باید بتوانیم در بازار، مدل‌ها و ابزارهای مختلف را ایجاد کنیم و هر ابزاری بتواند مشکلات خاص خود را حل کند. چندین ابزار توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن تصویب شده که امیدوارم به تدریج مشکلات را در حوزه مسکن خارج کند و ما را از رکودی که به آن مبتلا شده ایم خارج کند.
    آخوندی با اشاره به اینکه آمار 5 ماه گذشته در بانک مسکن داشته نشان از رشد نقطه به نقطه و معنادار تسهیلات بانکی و انواع روش‌ها برای خروج رکورد از مسکن است افزود: از تمام همکاران در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی خواهش می کنیم که گرفتاری های روز ما را از اندیشیدن به فناوری‌های عمده باز ندارد.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در سایر حوزه‌های راه همچون ریل، فرودگاه و جاده انجام شده گفت: خوشبختانه در حوزه ریل به این فکر بودیم که به دنبال قطار سریع السیر برویم و در حوزه راه تمامی سیستم‌های راه به سمت الکترونیکی شدن رفته است و اخیرا هم برای راهداری و هم برای راهسازی استفاده از بتن و سیمان مطرح شده است.
    آخوندی ادامه داد: ساخت بندر چابهار کاملا با ساخت بنادر قبلی متفاوت است و کاملا با فناوری جدید از بلوک‌هایی که دارند در دریا کار می‌گذارند هم سرعت و هم دقت بسیار زیادی دارد، در حوزه هوایی نیز چه در بحث نوسازی ناوگان و چه در بحث ساخت فرودگاه‌ها به دنبال افزایش کیفیت هستیم. همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و تغییر نوع ساخت و ساز مسکن هدف دیگری است که دنبال می‌کنیم.
    وی با اشاره به اینکه باید استفاده از سیمان در کشور افزایش یابد گفت: باید بتوانیم سیمان را به جای فولاد استفاده کنیم. زیرا فولاد در جهان قابل صادرات است ولی سیمان صادرات محدودی دارد. ما در ایران چیزی در حدود 70 میلیون تن امکان تولید سیمان داریم. حال اینکه مصرف سال گذشته در حدود 56 میلیون تن بوده است. فکر می کنم باید به سمتی برویم که مصرف سیمان را افزایش دهیم به همین دلیل به شهرداری‌ها کمک کنیم و جایی که نیازمند سیاستگذاری ملی هستیم به نفع رویه های جاده ای بتنی مصرف سیمان را در کشور افزایش دهیم.
    آخوندی با اشاره به اینکه افزایش استفاده از سیمان یک سیاست ملی است، گفت: این یک سیاست ملی است که در بحث فناوری باید به آن توجه کنیم. صرفه جویی در مصرف انرژی بحث دیگری است که دنبال می کنیم و به دنبال مصرف بهینه هستیم.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: با بحث راهداری به دنبال آن هستیم تا ابتدا سازمان راهداری را ساماندهی کنیم. در حال حاضر، چهار شق حمل و نقل داریم با چهار سازمان که با این روش وزارت راه و شهرسازی می‌تواند حوزه حمل و نقل را مدیریت کند. اگر این اتفاق رخ دهد، ادارات کل می‌توانند بهتر راجع به حمل و نقل استان خود فکر و اندیشه کنند.
    آخوندی ادامه داد: گام بعدی که ما باید برداریم تجدید سازمان بخش شهرسازی است. فکر می کنم متاسفانه در حوزه مسکن و شهرسازی نیز فرصت اندیشیدن چندان وجود ندارد زیرا بخش اجرای کار توان زیادی را از مدیران می‌گیرد. من فکر می‌کنم مسئولیت ساخت مسکن باید از ادارات کل بتدریج بیرون برود و ادارات کل ما در معنای واقعی کلمه، ادارات کل راه و شهرسازی شوند تا بتوانند نسبت به بحث های سیاستگذاری و برنامه ریزی در استان خود نقش فعالی را ایفا کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها