عصر خودرو

آینده بازار سهام در سه سناریو بررسی شد

راز تداوم بورس مثبت

عصر بازار- سیزدهمین روز آخرین ماه سال روز سبزپوش جذابی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار سرمایه بود. بازار سرمایه که چندین ماه است در ورطه بی‌رمقی و سردرگمی عجیبی فرو رفته، حال با وضعیت بهتری به استقبال هفته سوم اسفندماه رفته است.

راز تداوم بورس مثبت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سرمایه که دو هفته نخست معاملات اسفندماه را چندان مطلوب و پرطراوت آغاز نکرد و با ثبت عملکردی نه‌چندان جالب کار خود را به پایان رسانده بود، روز یکشنبه تابلوی معاملاتی را به رنگ سبز زمستانی آمیخته کرد. در این بین روز گذشته دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع 2.9درصدی همراه شد و در پایان ساعات معاملاتی روز توانست از سد مقاومتی 2میلیون و 100هزار واحدی عبور کند و در نهایت در سطح 2میلیون و 147هزار واحدی قرار بگیرد.

    رشد 60هزار و 470واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با صعود 2.15درصدی روبه‌رو شد و در سطح 740هزار و 213واحدی قرار گرفت.  با وجود رشد 15هزار و 559واحدی دماسنج هموزن، شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 1.77درصد سبز‌پوش شد و در نهایت در سطح 25هزار و 217واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز یکشنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار 5هزار و 497میلیارد تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه 573میلیارد تومان پول حقیقی نیز به گردونه معاملات بازار وارد شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «خاور» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «شستا»، «فولاد» و «وبملت» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.  پس از ماه‌های خسته‌کننده بازار، همای سعادت نیم‌نگاهی به بازار سرمایه انداخت و بهار بازار چندین هفته زودتر آغاز شد. رشد بازار زیر سایه رونق صندوق‌های اهرمی را می‌توان نشانه‌ای از رونق نسبی دانست. با این وجود انتشار اخبار مثبت و محرک‌های گوناگون می‌توانند رشد چند روز گذشته را تداوم ببخشند و بازار را از گرداب رکودی خارج کنند.

    بازار از دریچه کارشناسی

    پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در تشریح سبزپوشی بازار در هفته سوم اسفندماه گفت: بازار سهام پس از ماه‌ها کم‌رمقی در دو روز گذشته رشد مناسبی را تجربه کرده است. باید اظهار کرد بورس تحت تاثیر محرک‌های گوناگونی قرار دارد که این محرک‌ها در صعود بازار مانند کاتالیزگری مثبت نقش ایفا می‌کنند و هنگام نزول نیز می‌توان ردپای منفی این عوامل را در بازار جست‌و‌جو کرد. نرخ بهره و سیاست‌های ضد و نقیض را می‌توان از جمله عواملی دانست که در چند ماه گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر بازار گذاشتند. سیاست‌هایی همچون افزایش نرخ بهره و انتشار سپرده‌های گواهی خاص با نرخ 30درصد در کنار تحت‌الشعاع قرار دادن سود بنگاه‌ها برای جبران ناترازی‌ها در کسری بودجه که در مصوبه پالایشی‌ها دیدیم، خود به حال خسته‌کننده بازار افزودند و تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دادند.

    متغیر تاثیرگذار دیگر بر بازار سهام را می‌توان نرخ ارز عنوان کرد که در سال جاری نوسانات رو به بالایی را به دلیل افزایش تنش‌ها و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک به ثبت رساند.  در آن زمان نیز میان بازار سهام و بازار ارز واگرایی ایجاد شد و با وجود رشد نرخ ارز در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی، بازار سهام به دلیل افزایش نا‌اطمینانی سرمایه‌گذاران، روندی نزولی به خود گرفت. البته روز گذشته نرخ ارز برای دومین بار به محدوده 60هزار تومانی نزدیک شد و پس از آن اصلاحاتی را در محدوده‌های 59‌هزار تومانی انجام داد و موجب افزایش ارتفاع نماگرهای بازار نیز شد. به نظر می‌رسد عامل اصلی رشد دلار در زمان تنش‌های منطقه‌ای افزایش نا‌اطمینانی بوده و جنس صعود نرخ ارز در روزهای گذشته ناشی از افزایش انتظارات تورمی است.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازارهای مالی در سال آینده اظهار کرد: انتظار می‌رود موج انتظارات تورمی در سال آینده تشدید شود و به تبع آن، بازارهای مالی نیز وضعیت مساعد‌تری را تجربه کنند. با این وجود به نظر نمی‌رسد بازار سهام حتی با وجود افزایش انتظارات تورمی، رشد پرقدرتی را در سال آینده ثبت کند، چرا که متغیر‌های گوناگونی از جمله اعمال سیاست‌های کارشناسی‌نشده همچنان می‌توانند سایه سنگینی بر بازار ایجاد کنند و بورس را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کنند. با این وجود به دلیل خاصیت بیش‌واکنشی و افت قیمتی سهام گوناگون بازار در سال جاری می‌توان چشم‌انداز روشنی برای بورس در سال آینده متصور باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سناریو‌های پیش روی بازار تا انتهای سال جاری نیز گفت: سه سناریو را می‌توان در خصوص وضعیت بازار در روزهای جاری بررسی کرد. در حالت خوش‌بینانه در صورتی که افزایش نرخ ارز تا پایان سال ادامه‌دار باشد، بازار می‌تواند تا سطوح 2میلیون و 300هزار واحدی رشد مطلوبی داشته باشد. در صورتی که دلار در محدوده‌های 60هزار تومانی افت‌وخیز داشته باشد و نهادهای مالی نیز تا انتهای سال فروش سهام را به دلیل تسویه اعتباری پیگیری کنند، شاخص کل بورس تهران می‌تواند تا محدوده‌ 2میلیون و 200هزار واحدی رشد کند. در حالت بد‌بینانه نیز در صورتی که اخبار منفی به بازار مخابره شود و روح بازار را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد، بازار می‌تواند افت بیشتری با وجود ارزندگی فعلی به ثبت برساند که چندان نمی‌توان به آن وزن زیادی بخشید. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود اواسط هفته در نیمه دوم بازار از شدت سبزپوشی بازار کاسته شود و بازار روند متعادل‌تری در انتهای هفته به خود بگیرد.

    برچسب ها