عصر خودرو

کمبود نقدینگی، مشکل ۵۰ درصد واحدها

عصر بازار- بر اساس اطلاعاتی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در اختیار ایسنا قرار داده، تا سوم دی امسال، ۱۰۱۸ واحد راکد احیا شده و علت توقف فعالیت ۵۰ درصد واحدها نیز کمبود نقدینگی عنوان شده است.

کمبود نقدینگی، مشکل ۵۰ درصد واحدها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تا سوم دی‌ماه سال جاری، 1018 واحد راکد احیا که 705 واحد داخل شهرک‌های صنعتی و 313 واحد خارج شهرک‌ها بوده است. همچنین با احیای این واحدها در سال جاری 19 هزار 454 اشتغال ایجاد شده و میزان سرمایه‌گذاری برای احیای این واحدها نیز بیش از 16 هزار میلیارد تومان بوده است.

    همچنین بر اساس این آمار، از بین واحدهای احیا شده، 50 درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، 16 درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، سه درصد مشکلات زیرساختی، سه درصد اختلاف با شرکا، دو درصد مشکل تامین، یک درصد مشکل تامین ماشین آلات و یک درصد مشکلات حقوقی را دلیل توقف فعالیت خود اعلام کرده‌اند.

    بیشترین واحدهای احیا شده به ترتیب در تهران، فارس و مرکزی بوده که به ترتیب 147، 83 و 66 واحد در آن‌ها احیا شده، اما در بوشهر، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری فقط هشت، 9 و 11 واحد احیا شده است.

    در این میان از بین این 1018 واحد احیا شده در این مدت، 23 درصد واحدها در حوزه صنایع فلزی، 20 درصد در حوزه صنایع شیمیایی و 20 درصد در حوزه صنایع کانی غیرفلزی بوده که بیشترین واحدهای احیا شده را به خود اختصاص داده‌اند.

    همچنین 19 درصد واحدهای احیا شده در حوزه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، هفت درصد در حوزه صنایع سلولزی، 9 درصد در بخش خدمات، چهار درصد در بخش صنایع نساجی و دو درصد در بخش برق و الکترونیک فعال هستند.

    بر اساس این آمار از اول امسال تا سوم دی ماه، ظرفیت فعالیت 1883 واحد نیز از زیر 50 درصد به بالای 50 درصد افزایش یافته است.

    گفتنی است؛ طبق اعلام رئیس پیشین هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، برنامه‌ریزی این سازمان احیای 2000 واحد راکد تولیدی در سال جاری است و سال گذشته بیش از 1750 واحد راکد تولیدی حوزه صنعت در کشور به چرخه تولید بازگشته است. همچنین در سال گذشته 2700 واحد تولیدی که زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کردند به بالای 50 درصد رسیده‌اند.

    سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران چند سالی است که احیای واحدهای راکد را در دستور کار قرار داده و سال گذشته نیز برای برای احیای 1987 واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف گذاری و پیش بینی شده که با احیای این تعداد واحد برای 35 هزار و 766 نفر شغل ایجاد شود. همچنین برای احیا 400 واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه‌ریزی شده بود.

    نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور در سال گذشته نشان می‌دهد 12 هزار و 67 واحد راکد، شامل 6814 واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و 5253 واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده 62 درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از 167 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

    البته طبق گفته‌ اخیر وزیر صمت، در حال حاضر نزدیک به 9000 طرح صنعتی و واحد راکد در کشور وجود دارد.

    برچسب ها