عصر خودرو

اهمیت اصلاح نگرش سهامداران در بازار سرمایه

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاح نگرش سهامداران، نسبت به بازار سرمایه و معرفی ظرفیت‌های این بازار، اولین گام در راستای فرهنگسازی و تقویت فرهنگ سهامداری است.

اهمیت اصلاح نگرش سهامداران در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی رضایتی ضمن اشاره به اهمیت تقویت فرهنگ سهامداری بیان کرد: بدون شک اگر بازار سرمایه اتفاقات سال ١٣٩٩ را تجربه نمی‌کرد، ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و تقویت فرهنگ سهامداری، آسان‌تر بود، اما به هر حال اتفاقات آن مقطع اعتماد مردم به بازار سرمایه را خدشه‌دار کرد؛ هرچند که قبل از آن هم بازار سرمایه در سبد سرمایه‌گذاری‌های مردم نقش پررنگی نداشت. ضمن اینکه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نگرانی جدی بابت مداخله سیاست‌گذاران در بازار سرمایه دارند.

    ثبات در سیاستگذاری‌ها

    وی، اصلاح نگرش مردم نسبت به بازار سرمایه و معرفی ظرفیت‌های این بازار را اولین گام در راستای فرهنگسازی و تقویت فرهنگ سهامداری ذکر کرد و گفت: اقداماتی در راستای کاهش ریسک شرکت‌ها و صنایع بورسی و همچنین بهبود روابط دولت با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی فعال در این بازار در رفع برخی نگرانی‌ها موثر خواهد بود. ثبات در سیاستگذاری‌ها و تعیین نرخ‌های بلندمدت برای خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه معادن و... نیز از جمله اقداماتی است که به اعتلای فرهنگ سهامداری و افزایش اعتماد عمومی کمک خواهد کرد.

    ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری بلندمدت

    این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ارزندگی این بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته برای فرهنگسازی این است که بتوانیم مردم را ترغیب به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه کنیم و برای چنین سرمایه‌گذاری، حتی روزهای منفی هم فرصت خرید است و حتماً نیازی نیست که بازار سرمایه شیب صعودی به خود بگیرد تا برای مردم جذاب شود.

    زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

    مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا تصریح کرد: مشکل بازار سرمایه، ارزنده نبودن این بازار نیست، مشکل این است که فرهنگسازی برای ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار و تخصیص بخشی از سبد سرمایه‌گذاری‌های خانوار به بازار سرمایه صورت نگرفته است. اگرچه در سال 99 بصورت مقطعی، شاهد ورود گسترده مردم به بازار سرمایه بودیم، ولی از آنجا که هم بازار سرمایه زیرساخت‌های کافی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را نداشت و هم فرهنگسازی صورت نگرفته بود، ورود مردم به این بازار نتایج خوشایندی به همراه نداشت، اما با توجه به آنکه در دو سال گذشته زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار ایجاد شده، مردم می‌توانند سرمایه‌گذاری منطقی‌تری در بازار سرمایه داشته باشند و در بلندمدت بازدهی معقولی هم کسب کنند، مشروط بر آنکه فرهنگسازی صورت بگیرد تا شاهد تخصیص بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خانوار به بازار سرمایه باشیم.

    برچسب ها