عصر خودرو

وزیر نفت:

تولید نفت را به ۵.۵ میلیون بشکه در روز خواهیم رساند

عصر بازار- وزیر نفت از برنامه وزارتخانه برای تولید ۵.۵ میلیون بشکه نفت در روز و تولید ۱.۱ میلیارد مترمکعب گاز خبر داد. وی همچنین از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری بر فازهای پارس جنوبی در طول هشت سال گفت.

تولید نفت را به ۵.۵ میلیون بشکه در روز خواهیم رساند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، جواد اوجی وزیر نفت در همایش رشد تولید و مهار تورم با الگو و نقشه راه حکمرانی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ با بهره‌گیری از فرصت‌های تولید محصول با برند تجاری ملی در کشور جهت رقابت در سطح منطقه گفت: نفت به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور پیش از انقلاب همواره در اختیار مستشاران خارجی به ویژه امریکایی‌ها بود.

    وی افزود: پس از انقلاب این صنعت در کشور توسعه پیدا کرد و امروز حفاری‌ها تا عمق  6000 متر توسط شرکت‌های توانمند ایرانی پیش رفته است و با وجودی که تحریم هستیم اما تحریم ها نتوانست مانع توسعه این صنعت شود.

    اوجی ادامه داد: تاکنون 150 میلیارد دلار در مجموعه عسلویه سرمایه گذاری شده و صنعت نفت در صدور خدمات فنی و مهندسی توانمندانه عمل کرده است.

    وزیر نفت ادامه داد: در شهریور 1400 که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد، چالش های زیادی در تولید و صادرات نفت وجود داشت با این حال برنامه‌ریزی‌های درست وزارت نفت باعث شد بسیاری پروژه‌های کلیدی و نیمه‌کاره به اتمام برسد. در این مدت 133 پروژه نیمه‌کاره در کشور به ارزش 28.5 میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید، نزدیک 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآوری نفت کشور اضافه شد و 50 پروژه جدید هم در دولت جدید ایجاد شد. اکنون میادین مشترک در اولویت کار وزارت نفت قرار دارد. همه ای دستاوردها با بهره گیری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.

    اوجی اظهار کرد: فاز 11 پارس جنوبی در نقطه صفر مرزی چهار مخزن گازی را پوشش می‌دهد. صفر تا صد این پروژه در دوست سیزدهم انجام شد و نزدیک 12 میلیون متر مکعب گاز از این منبع تامین می شود و تا 50 میلیون متر مکعب نیز می‌توان از این مخزن گاز برداشت کرد.

    وزیر نفت در تشریح کارنامه وزارتخانه در سال جاری گفت: براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار رشد اقتصادی صنعت و نفت گاز در سه ماهه دوم سال 1402 ، 25.6 درصد بوده است. این رشد در سه ماه اول و سوم نیز 20 درصد بود و در تلاش هستیم سه ماهه آخر سال نیز این رشد را حفظ کنیم.

    اوجی به توانمندهای ایرانی در زمینه نفت و گاز اشاره کرد و گفت: ایران رتبه یک هیدروکربن را در دنیا دارد و 230 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال دارد.

    وزیر نفت در ادامه از افزایش تولید قابل توجه نفت با توجه ذخایر موجود در کشور گفت و خبر داد: تولید 5.5 میلیون بشکه در روز را در دستور کار داریم و همچنین در تلاش برای رسیدن به تولید 1.5 میلیارد مکعب گاز هستیم.

    وی در ادامه به لزوم بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: در این بین می توانیم از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان بهره ببریم، تنها راه موجود استفاده از فناوری روز دنیا به مدد پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان است.امروز بیش تر از 350 شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و تعداد این شرکت‌هایی که با صنعت نفت همکاری دارند در دولت سیزدهم سه برابر شده است.

    اوجی ادامه داد: جمع‌آوری گازهای مشعل نیز در دستور کار صنعت قرار دارد. 20 میلیارد دلار در هشت سال باید بر فازهای پارس جنوبی سرمایه گذاری شود تا فشارافزایی میدان پارس جنوبی انجام شود و این مهم‌ترین پروژه و ملی‌ترین پروژه در کشور خواهد بود. احیای چاه‌های کم‌بازده با فناوری‌های روز نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

    وی اظهار کرد: در بومی سازی کاتالیست‌ها، جمع‌آوری گازهای مشعل، بهینه‌سازی مصرف سوخت، ساخت دکل‌های کم‌عمق، پمپ‌های درون‌چاهی مواردی است که در ساخت آنها از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد.

    وزیر نفت در نهایت گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تنها راه استفاده از فناوری‌های روز در صنعت نفت است.

    برچسب ها