عصر خودرو

نخستین هفته منفی وال استریت در ۲۰۲۴

عصر بازار- سه شاخص اصلی بورس وال استریت در نخستین هفته سال ۲۰۲۴ پس از ۱۰ هفته با افت مواجه شدند به طوری که مجموع افت هفتگی شاخص نزدک به ۳.۲۵ درصد رسید که بدترین عملکرد از ماه سپتامبر بود.

نخستین هفته منفی وال استریت در ۲۰۲۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در پایان معاملات این روز، شاخص اس‌اندپی 500 با 0.18 درصد، نزدک 0.09 درصد و داوجونز 0.07 درصد رشد را ثبت کردند.

    با وجود این رشد، سه شاخص اصلی بورس وال استریت در نخستین هفته سال 2024 پس از 10 هفته با افت مواجه شدند به طوری که مجموع افت هفتگی شاخص نزدک به 3.25 درصد رسید که بدترین عملکرد از ماه سپتامبر بود. اس‌اندپی 500 و داوجونز هم به ترتیب 1.52 درصد و 0.59 درصد کاهش را ثبت کردند.

    همچنین در معاملات روز جمعه، ورق برگشت و معامله‌گران با ارزیابی برخی داده‌های اقتصادی روز خوبی را برای وال استریت رقم زدند. با این حال، پیش‌بینی زمان آغاز روند کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو و مقدار آن، همچنان بر بازار سایه افکنده است.

    بر پایه آمارهای وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه دسامبر بیش از آنچه انتظار می‌رفت، اشتغال ایجاد کرده است. در حالی که پیش‌بینی اقتصاددانان برای ماه گذشته، ایجاد 170 هزار شغل بود، اقتصاد آمریکا در این ماه 216 هزار شغل جدید ایجاد کرد. در همین حال، نرخ بیکاری در سطح 3.7 درصد باقی ماند که نشانه دیگری از تداوم قدرت و پویایی بازار کار به شمار می‌رود. این گزارش همچنین موجب افزایش بازده اوراق 10 ساله خزانه‌داری به سطح 4.1 درصد شد.

    رونق بازار کار به این معنااست که احتمال به تعویق افتادن برنامه کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو وجود دارد. پیش‌ از انتشار این گزارش، معامله‌گران وال استریت امیدوار بودند که نخستین دور کاهش نرخ‌های بهره تا ماه مارس رقم بخورد و در سال 2024 در مجموع شش بار تکرار شود. اما ظاهرا ناچارند در این ارزیابی تجدیدنظر کنند.

    مایک بیلی، مدیر بخش پژوهش شرکت FBB Capital Partners در این باره گفت: حال بازار کار خوب است و این احتمال وجود دارد که به دلیل افزایش سطح دستمزدها، نرخ تورم نیز اندکی افزایش پیدا کند. باید بگویم، گزارش خوب بازار کار، آب سردی است که بر آتش اشتیاق معامله‌گران بورس و امید آنان برای کاهش سریع نرخ‌های بهره پاشیده می‌شود. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بورسی خواهان سه چیز هستند: محو شدن تورم، بازار کار باثبات و کاهش نرخ‌های بهره. اما با توجه به شواهد موجود، این فهرست آرزوها محقق‌شدنی نیست و سرمایه‌گذاران مجبورند به یکی از این سه رضایت بدهند.

    برچسب ها