عصر خودرو

۵ تولیدکننده بزرگ نفت در سال ۲۰۲۳

عصر بازار- تولید نفت آمریکا برخلاف انتظاراتی که از کندی رشد آن وجود داشت، امسال افزایش یافت و این کشور را در صدر فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان قرار داد.

۵ تولیدکننده بزرگ نفت در سال ۲۰۲۳
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تولید نفت آمریکا در سپتامبر، به بالاترین میزان در مقایسه با هر ماهی در تاریخ، رسید و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این تولید همچنان افزایش خواهد یافت.

    طبق نظرسنجی بارکلیز، تولیدکنندگان نفت آمریکا قرار است هزینه‌های سال 2024 خود را یک درصد کاهش دهند و شرکت‌های حفاری‌ خصوصی، بودجه خود را به طور متوسط چهار درصد کاهش خواهند داد.

    تحلیلگران و موسسات پیش بینی کننده، می‌گویند با وجود بودجه‌های اندکی پایین‌تر از حد انتظار برای سال آینده، آمریکا به مدد افزایش بهره وری همچنان شاهد رشد تولید خواهد بود. افزایش اخیر تولید نفت، آمریکا را در صدر پنج کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان قرار داده است.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، این فهرست شامل عربستان سعودی، روسیه و عراق است که از تولیدکنندگان اوپک پلاس هستند و همچنین کانادا که یک تولیدکننده آمریکای شمالی است.

    آمریکا

    آمریکا در حال حاضر بیش از 13 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند که بیش از هر کشور دیگری است و در کوتاه مدت و میان مدت به سوی افزایش تولید پیش می‌رود. طبق جدیدترین داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، تولید نفت آمریکا در سپتامبر، به رکورد ماهانه جدید 13.236 میلیون بشکه در روز رسید.

    فرانسیسکو بلانچ، رئیس تحقیقات جهانی کالاها و مشتقات در  بانک امریکا، در خصوص چشم انداز انرژی این بانک به رویترز گفت: رشد تولید فقط مربوط به منطقه پرمیان نبوده است. ما شاهد احیای فعالیت بسیاری از مناطق نفت شیل در آمریکا هستیم.

    صنعت نفت شیل آمریکا اکنون به دنبال آن است که با هزینه کمتر و بهره وری عملیاتی بالاتر، نفت بیشتری تولید کند تا به سرمایه گذاران ثابت کند می‌تواند همزمان با رشد سنجیده، بازدهی بالاتری برای سرمایه گذاران داشته باشد.

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا در چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود در دسامبر اعلام کرد  گختولید نفت آمریکا امسال، به طور متوسط 12.93 میلیون بشکه در روز خواهد بود و در سال میلادی آینده، به 13.11 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. افزایش تولید، صادرات بالاتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا را به دنبال داشته است.

    عربستان سعودی

    عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک و گروه اوپک پلاس است، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در سال میلادی جاری بوده است. میانگین تولید نفت عربستان سعودی در نیمه اول سال 2023، حدود 10.2 میلیون بشکه در روز بود، اما از ماه ژوئیه، این کشور کاهش تولید داوطلبانه خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را اجرا کرده و میانگین تولیدش در نیمه دوم سال، به 9 میلیون بشکه در روز رسیده است. کاهش تولید عربستان که با هدف ثبات بازار اعمال شده، با افزایش عرضه تولیدکنندگان غیراوپک پلاس شامل آمریکا، برزیل، کانادا، گویان و نروژ، تا حدودی جبران شده است.

    روسیه

    روسیه که شریک اصلی عربستان سعودی در گروه اوپک پلاس است، حدود 9 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. روسیه همواره درباره پایبندی خود به توافق اوپک پلاس، حتی قبل از اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین، شفاف نبوده است. از زمان حمله نظامی به اوکراین، روسیه آمار تولید و صادرات نفت خود را محرمانه کرده و اعلام کرده است که اطلاعات دقیق درباره بخش نفت خود که می‌تواند توسط غرب برای ردیابی و مسدود کردن صادرات نفت یا درآمدهای نفتی این کشور استفاده شود را ارائه نمی‌کند.

    طبق گزارش‌هایی که اوایل ماه میلادی جاری منتشر شد، پس از این که اوپک پلاس خواستار شفافیت بیشتر مسکو در رصد پایبندی این کشور به توافق محدودیت عرضه این گروه شد، روسیه به شرکت‌های رصدکننده جریان نفت و آژانس‌های گزارش‌دهی قیمت، وعده داد که داده‌های مربوط به تولید نفت، ذخایر و تولید سوخت خود را ارائه کند.

    در نشست اخیر وزیران اوپک پلاس، روسیه اعلام کرد که کاهش صادرات خود را به 500 هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2024 افزایش خواهد داد و میزان صادرات ماه مه و ژوئن سال 2023، سطح مبنای این کاهش خواهد بود که شامل 300 هزار بشکه در روز نفت خام و 200 هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی است.

    کانادا

    در حالی که روسیه و عربستان سعودی، عرضه به بازار را کاهش داده اند، تولید نفت در آمریکای شمالی، نه تنها در آمریکا، بلکه در کانادا هم افزایش پیدا کرده است.

    طبق اعلام رگولاتور انرژی کانادا، تولید نفت کانادا در سال میلادی گذشته، به رکورد 4.86 میلیون بشکه در روز رسید. تحلیلگران اکنون انتظار دارند که تولید این کشور در سال‌های 2023، 2024 و 2025 رشد کند زیرا شرکت‌ها در حال افزایش تولید در پایگاه‌های جدید و محدود در منطقه آلبرتا هستند.

    به گفته تحلیلگران، تولید نفت کانادا تا سال 2025، به میزان هشت درصد رشد خواهد کرد.

    عراق

    عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، امسال پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت بوده که طبق آمار منابع ثانویه اوپک، میانگین تولیدش به حدود 4.3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود در دسامبر، اذعان کرد که در حالی که تولید نفت این گروه در نوامبر برای اولین بار در ماه‌های اخیر کاهش یافت، تولید نفت آمریکا همچنان به رکوردهای بالای جدیدی می‌رسد.

    اوپک انتظار دارد عرضه مایعات نفتی آمریکا در سال 2023، به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز رشد کند. این گروه اعلام کرد پیش بینی خود از رشد عرضه مایعات غیراوپک را تغییر نداده و همچنان  1.8 میلیون بشکه در روز برای سال 2023 برآورد می‌کند و آمریکا، برزیل، قزاقستان، نروژ، گویان، مکزیک و چین سهم عمده ای در این رشد تولید دارند.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، رشد تولید نفت خارج از اوپک پلاس، ماموریت این گروه برای مدیریت قیمت نفت در سال میلادی آینده را بیش از حد تصور قبلی، دشوار می‌کند.

    برچسب ها