عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

کاهش زیان انباشته شرکت‌های بورسی با انتشار اوراق صکوک

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بهترین روش‌ برای ناشران به منظور خروج از زیان، افزایش سرمایه یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها است، اما انتشاراوراق صکوک نیز می‌تواند بازوی کمکی به منظور رفع زیان شرکت‌ها باشد.

کاهش زیان انباشته شرکت‌های بورسی با انتشار اوراق صکوک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه(سنا)، عرفان هودی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزیت تامین‌مالی ناشران از طریق انتشار اوراق صکوک،اظهار کرد:در فرآیند تامین مالی به روش سنتی، تمامی ناشران با مراجعه به بانک‌ها درخواست وام می‌دهند اما در حال‌حاضر بانک‌ها به سبب قرارگیری در تنگنای مالی سیاست انقباضی پیش گرفتند، به همین منظور سازمان بورس اوراق بهادار با همکاری ارکان فرآِیندی را طراحی کرده تا شرکت‌ها بتوانند با انتشار اوراقی چون صکوک تامین مالی لازم را انجام دهند.

    او افزود: اوراق صکوک نوعی از اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه است که بر پایه قوانین اسلامی طراحی شده، دارندگان این اوراق به‌صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن هستند.

    تامین مالی 8 همتی

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ناشران فعالی که ذیل بورس یا فرابورس قرار دارند عمدتا با انتشار اوراق صکوک تامین مالی خود را انجام می‌دهند به طوری که دراین باره می‌توان به تامین مالی 8 همتی شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد.

    هودی در ادامه در رابطه با مزیت انتشار اوراق صکوک، گفت: شرکت‌های فعال می‌توانند ارقام بالایی را از طریق انتشار اوراق صکوک تامین مالی کنند، همچنین تسویه اصل پول در پایان زمان سررسید صورت می‌گیرد و از سوی دیگر نیز این اوراق نقدینگی بانی را هم افزایش می‌دهد.

    خروج شرکت‌ها از زیان

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان در رابطه با مزیت انتشار صکوک به منظور خروج شرکت‌ها از زیان، اظهار کرد: بهترین روش‌ برای ناشران به منظور خروج از زیان افزایش سرمایه یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها است، اما انتشار صکوک نیز می‌تواند بازوی کمکی به منظور رفع زیان شرکت‌ها باشد زیرا قانون‌گذار تبصره‌ای را برای شرکت‌های زیان‌ده در نظر گرفته تا ناشر بتواند به واسطه ضامن بانکی نسبت به انتشار اوراق صکوک اقدام کند.

    برچسب ها