عصر خودرو

قائم مقام سابق وزیر صمت اعلام کرد:

تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، بهترین تصمیم برای حفظ منافع سهامداران

عصر بازار- قائم مقام سابق وزیر صمت اعلام کرد: سیاست اجرای تجدید ارزیابی دارایی ناشران، بهترین تصمیم برای حفظ منافع سهامداران بازار سرمایه است.

تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، بهترین تصمیم برای حفظ منافع سهامداران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد صادق مفتح، قائم مقام سابق وزیر صمت به مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای چنین اقدامی به عنوان مساله‌ای ضروری تلقی می‌شود که مسوولان و نیز شرکت‌ها باید آن را در دستور کار خود قرار دهند.

    وی اظهار داشت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی در کشور، قیمت کالاها و تجهیزات در حال افزایش است، بنابراین از نظر حسابداری ترازنامه‌ای، باید اقدامی صورت بگیرد تا به جای وجود استهلاک شاهد ایجاد افزایش سرمایه شرکت‌ها باشیم.

    مفتح معتقد است؛ سود و زیان تحت تاثیر وجود افزایش سرمایه محاسبه خواهد شد که انجام چنین مساله‌ای به عنوان اقدامی مثبت تلقی می‌شود.

    تاثیر مثبت یک تصمیم

    قائم مقام سابق وزیر صمت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها را تصمیم مثبت سازمان بورس و وزارت اقتصاد خواند و اعلام کرد: به روزرسانی ارزش دارایی شرکت‌ها در یک فاصله زمانی کوتاه می تواند به طور حتم با تاثیر مثبت همراه شود.

    وی خاطرنشان کرد: ارزش دارایی‌هایی مانند زمین و ماشین آلات که در بازه زمانی چهار یا پنج تجدید ارزیابی می‌شوند یک یا 2 برابر نخواهد بود بلکه ارزش آنها بیش از پنج برابر است.

    به گفته مفتح، برای نزدیک شدن ترازنامه به واقعیت و ارزیابی سود و زیان باید به طور حتم ارزش دارایی‌ها به روز شوند، بنابراین این اقدام جزو تصمیمات مثبتی محسوب می‌شود که در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است.

    قائم مقام سابق وزیر صمت اعلام کرد: اگر هدف برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها غیر از این مساله باشد، غیرواقعی خواهد بود و به عنوان نکته منفی تلقی می‌شود.

    وی اظهار داشت: برای مثال ارزش ریال ایران با 10 سال گذشته یکسان نبوده و با تغییر چشمگیری مواجه شده که همین امر زمینه‌ساز برخی از تغییرات و نیز افزایش ارزش دارایی شرکت‌ها شده است.

    حمایت از سهامداران

    مفتح افزود: اجرای چنین اقدامی، گام مثبتی است که سازمان بورس با هدف حمایت از سهامداران و نیز حفظ منافع آنها در دستور کار قرار داده و می‌تواند با تاثیر مثبت بر سهام شرکت‌های بورسی همراه شود.

    قائم مقام سابق وزیر صمت در پایان گفت: سازمان بورس به عنوان مدافع سهامداران خرد بهترین تصمیم را اتخاذ و آن را به شرکت‌ها ابلاغ کرده است.

    برچسب ها