عصر خودرو

شروع چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالا

عصر بازار- چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران روز چهارشنبه، ۱۰ آبان ماه با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا در محل سالن معاملاتی مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به صورت رسمی شروع شد.

شروع چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نخستین روز از معاملات برنج برداشت شده سال جاری در بورس کالایی ایران شروع و همزمان داد و ستد این کالای استراتژیک نیز روی تالار شیشه‌ای قرار گرفت.

    مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در آمل گفت: معاملات برنج در بورس کالا برای سال چهارم از روز چهارشنبه 10 آبان ماه بازگشایی و تا پایان سال زراعی این نماد بسته می‌شود.

    سیداسماعیل یزدان‌پناه، در حاشیه افتتاحیه و آغاز چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای ایران ابراز امیداوری کرد، این اقدام به عنوان یکی از ابزارهای جدید و مهم در حوزه بازرگانی برنج بتواند رونق به بازار برنج بدهد.

    وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان می‌توانند برنج تولیدی خود را بدون دغدغه در بورس کالای ایران عرضه و به فروش برسانند، ادامه داد: اگرچه مقدار خرید و فروش در بازار بورس به نسبت مقدار تولید بسیار ناچیز است، اما در سه سال گذشته و با شفاف بودن این بازار با بورسی شدن برنج شاخص قیمتی این محصول در یک رقابت شفاف واقعی شده است.

    مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با تاکید بر اینکه کشاورز تولیدکننده برنج می‌تواند محصول تولیدی خود را در کل کشور و با شفافیت قیمت برای مصرف کننده عرضه و به فروش برساند، تصریح کرد: درعرضه برنج در بورس کالا، دیگر سر کشاورزان برنجکار کلاه نمی‌رود و در واقع دست دلالان و واسطه‌ها در قیمت گذاری برنج کاملا کوتاه شده است.

    یزدان پناه به مزیت‌های دیگر درخصوص بورسی شدن برنج نیز اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهم برای عرضه برنج در بورس، خرید و فروش نقدی آن است و همین روش سبب شده است تا دیگر شالیکاران دغدغه فروش محصول با دریافت چک و تبعات آن را نداشته باشند.

    وی با اظهار اینکه مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کیفیت برنج مازندران را هنگام عرضه در بورس تضمین می‌کند و ضمانت کننده تحویل محصول به خریدار با کیفیت خریداری شده است، افزود: البته علاوه بر کشاورزان برنجکار، هر شهروند ایرانی می‌تواند به خرید و فروش برنج به عنوان یک کالای بورسی ورود کند و سود مورد نظر خود را ببرد.

    مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، با اشاره به اینکه در سه سال گذشته از بورسی شدن برنج، روند استقبال هم کشاورز برای عرضه در بورس و هم مصرف کننده برای خرید از این بازار روند افزایشی داشته است، گفت: در واقع بورسی شدن محصولات استراتژیک کشاورزی به نوعی جایگزین قانون خرید تضمینی است که با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در دست اجرا قرار گرفته است.

    یزدان پناه افزود: وقتی کشاورزی که قصد عرضه محصولش در بازار بورس را دارد و برنجش را به مرکز تجارت تحویل می‌دهد، این مرکز گواهی سپرده کالایی برایش صادر می‌کند که نوعی اوراق بهادار معتبر محسوب می‌شود و کشاورز هم می‌تواند با ارائه این گواهی به مرکز، محصولش را دوباره تحویل بگیرد و هم می‌تواند از گواهی سپرده کالایی برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کند و یا آن را به دیگران واگذار نماید.

    مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران درعین حال از صداوسیما و رسانه‌ها برای حمایت و اطمینان خاطر به کشاورزان برای عرضه بدون دغدغه برنج در بورس خواستار همراهی و فرهنگ‌سازی در این بخش برای حذف واسطه‌ها شد.

    نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج سفید طارم مازندران است و کشاورزان مازندرانی می‌توانند با عرضه برنج تولیدی خود بر اساس استانداردهای تعریف شده، گواهی سپرده دریافت کرده و محصول تولیدی خود را از طریق بورس به بازار عرضه کنند. یعنی هر کشاورزی برنجکار با گرفتن کد بورسی می‌تواند محصولش را طبق استانداردهای تعریف شده برای عرضه وارد این مرکز کند.

    وقتی کشاورز برنج خود را برای عرضه در بازار بورس وارد این مرکز می‌کند، کیفیت بالا و ممتاز برنج با معیار مؤسسه استاندارد به‌ویژه درصد شکستگی و نبود سفیدک‌های برنج توسط کارشناسان خبره پایانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و برنج نیز با قیمت تعیین شده از سوی کشاورز وارد معاملات بورس می‌شود. هر موقع خریدار برنج عرضه شده توسط کشاورز را نیز از بازار بورس خریداری کرد، می‌تواند با پرداخت 16 درصد از قیمت روز معاملات، برنج را با کیسه‌های 10 کیلویی در درب منزل تحویل بگیرد.

    مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل 170 هزار متر مربع مساحت دارد که 50 هزار مترمربع آن انبار برنج و 6 هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی، سالن معاملات است. این مرکز دارای پنجره واحد برای صادرات است و ظرفیت نگهداری، سورتینگ، بسته بندی، خرید، فروش و صادرات 700 هزار تن برنج را دارد.

    طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال یک میلیون و 540 هزار و 198 تن شلتوک در استان تولید شد که حدود 70 درصد آن از ارقام محلی طارم محلی و هاشمی بوده است.

    مازندران حدود 42 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

    برچسب ها