عصر خودرو

بخش نفتی ایران امسال ۵ درصد رشد می‌کند

عصر بازار- صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد، بخش نفتی اقتصاد ۵ درصد رشد کند و تراز حساب های جاری به ۱۲.۶ میلیارد دلار برسد.

بخش نفتی ایران امسال ۵ درصد رشد می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی وضعیت اقتصادی 32 کشور منطقه از جمله ایران در سال 2023 پرداخته است.

    *افزایش 20 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران

    بر اساس پیش بینی این نهاد بین‌المللی، با وجود تحریم‌های آمریکا ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال 2023 حدود 20 میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش خواهد یافت و به 366.4 میلیارد دلار خواهد رسید. رقم برآوردی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2022 بالغ بر 346.5 میلیارد دلار اعلام شده است.

    این گزارش رشد 3 درصدی و تورم 47 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری میلادی پیش بینی کرده است. 

    *پیش بینی رشد 5 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در 2023

    صندوق بین المللی پول انتظار دارد بخش نفتی ایران در سال جاری میلادی رشد 5 درصدی را تجربه کند که این رقم حدود دو برابر رشد پیش بینی شده برای بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در این سال است. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول بخش غیرنفتی ایران در سال 2023 رشد 2.8 درصدی را تجربه خواهد کرد.

    *افزایش صادرات نفت ایران در پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول

    این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال جاری را 2.7 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده که نسبت به سال قبل 100 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت. تولید نفت ایران در سال 2022 بالغ بر 2.6 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

    همچنین تولید گاز ایران در سال جاری 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به معادل تولید 5 میلیون بشکه در روز نفت خواهد رسید. تولید گاز ایران در سال قبل معادل تولید 4.8 میلیون بشکه در روز نفت برآورد شده است.

    رقم برآوردی صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی 900 هزار بشکه در روز بوده که بر اساس این گزارش در سال جاری با افزایش 100 هزار بشکه ای به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. صادرات گاز ایران نسبت به سال قبل تغییری نخواهد داشت و معادل 300 هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند. 

    *مثبت شدن تراز حساب های جاری ایران برای سومین سال متوالی

    صندوق بین المللی پول انتظار دارد ایران برای سومین سال متوالی و با وجود تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا با تراز حساب های جاری مثبت در سال 2023 مواجه شود. تراز حساب‌های جاری ایران در سال های 2019 و 2020 در پی خروج آمریکا از برجام منفی شده بود اما در سال 2021 دوباره مثبت شد و به 11.1 میلیارد دلار و در سال 2022 به 14.4 میلیارد دلار رسید. صندوق بین المللی پول انتظار دارد تراز حساب های جاری ایران در سال 2023 نیز به 12.6 میلیارد دلار برسد.

    *رشد نقدینگی به 46.7 درصد می رسد؟

    صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد نقدینگی ایران در سال 2022 را 31.1 درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال 2023 به 46.7 درصد افزایش یابد که البته با توجه به آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بسیار غیرواقعی به نظر می رسد.

    *کاهش بدهی خارجی و بدهی دولت ایران در سال جاری میلادی

    این نهاد بین‌المللی همچنین میزان بدهی خارجی ایران در سال 2022 را معادل 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی و میزان بدهی دولت ایران را در این سال معادل 34.1 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول هم بدهی خارجی ایران و هم بدهی دولت ایران در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن کاهش خواهد یافت و به ترتیب به معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی و معادل 30.6 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

    برچسب ها