عصر خودرو

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

تحقق رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در سه ماهه اول امسال

عصر بازار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم، تحقق رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در سه ماهه اول امسال و ایجاد۵۵۰ فرصت شغلی در شش ماه اول سال را در این باره یادآور شد.

تحقق رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در سه ماهه اول امسال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید صولت مرتضوی امروز پنجشنبه بیستم مهرماه در مراسم افتتاح طرح‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(بافق) شامل کارخانه پرعیارسازی 4 میلیون تنی، نیروگاه 25 مگاواتی، فاز اول جاده بافق – بهاباد و استخر سرپوشیده مجموعه ورزشی آهنشهر که در محل کارخانه در دست ساخت آهن اسفنجی 1.7 میلیون تنی بافق برگزار شد، اظهار کرد: از کویر پر ثمر و ثروتمند بافق، دست پینه بسته‌ی همه کارگران و تولیدکنندگانی که عزمشان را جزم کرده‌اند تا کشور را به خودکفایی برسانند، می‌بوسم.

    وی در ادامه با اشاره به حملات ناجوانمردانه و وحشیانه رژیم صهونیستی با حمایت استکبار جهانی بر علیه مردم مظلوم فلسطین، گفت: جرم ملت مظلوم فلسطین این است که از وطن خود دفاع می‌کنند و اگر چه در این طوفان الاقصی خشم فروخفته چندین ساله‌ی این مردم مظلوم قلیان کرد تا بتوانند از امنیت و عزت و خاک و جانشان دفاع کنند ولی مشاهده می‌کنیم که چگونه مجامع بین المللی مهر سکوت بر لب نهاده‌اند و نظارگر کشتار زنان باردار و کودکان شیرخوار هستند.

    وزیر تعاون گفت: امیدواریم وجدان‌های خفته از خواب غفلت بیدار شوند و از استاندارد دوگانه پیرامون حقوق بشر دست بردارند و به حقوق واقعی بشر بیاندیشند.

    مرتضوی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دولت سیزدهم در ابتدای پذیرش مسئولیت با طرح و برنامه وارد کارزار شد و علاوه بر این که اسناد بالادستی گذشته را نصب العین قرار داد، ولی طرحی را درخصوص طرح تحولی دولت سیزدهم با سیاستها و استراتژی متنوع تقدیم کرد و اکنون نیز در این راستا گام برمی دارد و به فضل الهی به دستاوردهای بلند و بزرگی هم دست یافته است.

    وی افزود: دولت سیزدهم در سیاست خارجی، تلاش استکبار در راستای ایران ستیزی و ایران هراسی را خنثی کرد و می‌بینیم که ارتباطات این دولت و شیوه گفتمان این دولت به ثمر نشسته است به طوری که هم سیاست خارجی را با کشورهای همسایه توسعه داده و هم با سایر دول و ملل ارتباط وسیعی برقرار شده است.

    وی گفت: در حوزه اقتصادی پس از رکود قریب به 10 ساله رشد اقتصادی صفر تا نیم درصد، در شش ماهه اول 1400 به رشد 3.5 و در پایان سال 1401 نیز این رشد تکرار شد و گزارشهای مراکز رسمی نیز حکایت از رشد اقتصادی 6.2 درصدی در سه ماهه اول امسال دارد.

    مرتضوی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در بخش‌های دیگر اقتصادی مانند کشاورزی و مسکن نیز به رشد مطلوبی رسیده‌ایم و در رشد نفت به بالغ بر 16.5 درصد رسیده و هم میزان برداشت از میادین و هم میزان صادرات نفت کشور و صادرات محصولات غیرنفتی نیز به شدت افزایش یافته است.

    وی به ارتباطات مردمی دولت نیز اشاره کرد و گفت: طرح‌های متنوع انتقال آب در دستور کار دولت قرار دارد به طوری که حدود شش طرح انتقال آب از دریای عمان به استانهای کشور و فلات مرکزی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در حوزه اشتغال با عدد و رقم و شماره ملی در سال گذشته بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی و امسال نیز براساس گزارش سامانه رصد بالغ بر 550 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

    وی با اشاره به دیدار اخیر خود با استاندار یزد، گفت: خوشبختانه منابع مطلوبی بالغ بر 5 یا 6 هزار میلیارد تومان منابع اقتصادی به استان یزد سرازیر شده و طرح‌های عمرانی و اقتصادی به بهره برداری رسیده و شاهد این هستیم که در حوزه کارگری در استان  با مشکل کمبود نیروی کارگری مواجه‌ایم.

    مرتضوی گفت: در شهرستان بافق نیز هر آنچه دیدم زیبایی بود و امروز هم توفیق تشرف در امامزاده واجب التعظیم حضرت عبدالله بافق را یافتیم و هم طرحهایی که به بهره برداری رسید، در نوع خود قابل تحسین بود.

    وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان یزد دو بانده کردن محور بافق – بهاباد را توسط معادن سنگ آهن تعیین تکلیف کردیم که فاز اول آن توسط سنگ آهن مرکزی بافق امروز به بهره‌برداری رسید.

    وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع ناترازی انرژی در کشور، گفت: سنگآهن بافق برای استقلال انرژی و تامین برق پایدار اقدام به ساخت نیروگاه برق 25 مگاواتی کرده که امروز به بهره برداری رسید و توسعه آن نیز در دست اقدام است.

    وزیر تعاون با اشاره به کارخانه پرعیارسازی سنگ آهن مرکزی، این اقدام را ستودنی خواند و گفت: این طرح هم زنجیره ارزش و پایداری صنعت فولاد را تضمین می کند و هم رشد تولید و افزایش بهره‌وری را رقم می زند.

    وی با اشاره به مشکل خام فروشی در این شهرستان طی سالهای گذشته، گفت: به مدد مهندسان و دانشمندان و نیروهای اثرگذار این شهرستان امروز طرح آهن اسفنجی بافق در حال اجراست که خدمت بزرگی محسوب می شود و این لذت که کارگری کارآزموده مشغول به کار است، جای خرسندیست.

    مرتضوی گفت: البته عقب ماندگی‎هایی نیز در شهرستان وجود دارد ولی تفاوتهای زیادی را در سالهای اخیر شاهدیم و در اولین فرصت نیز مشکل بیمارستان بافق و طرح واگذاری معادن به سنگ آهن مرکزی را در دولت مطرح و حتماً آنها را رفع خواهیم کرد.

    «محمدرضا صباغیان» نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به مشکلات فراوانی که در شهرستان معدنی  بافق وجود دارد، گفت: امیدواریم مسئولان کشوری در جریان سفر به بافق، از سطح شهر و مشکلات آن نیز بازدید داشته باشند.

    وی گفت: بافق شهرستانی فاقد جنگل، دریا ولی دارای تابستانهای گرم و زمستانهای سرد با کمترین بارندگی است ولی خداوند معادن غنی را در این شهرستان قرار داده اما با این حال، نعمت معادن باعث برخی غفلتها و فراموشی‌ها شده است.

    صباغیان به خشکسالی و آسیب‌های معدنکاری در این شهرستان که کشاورزی و سلامت مردم بافق را تحت تاثیر قرار داده است، اشاره و عنوان کرد: این شهرستان دارای مناطق محروم زیادی است که امیدواریم معادن به محرومیت‎زدایی این مناطق کمک کنند.

    وی در همین رابطه به ضعف راه‌های دسترسی در شهرستان و نیز بلاتکلیفی بیمارستان بافق و فرسودگی مدارس شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: سهام ترجیحی کارگران معادن شهرستان نباید در دست دولت باشد لذا انتظار داریم به این موضوع رسیدگی شود.

    نماینده بافق در مورد نگرانی مربوط به خوراک سنگ آهن مرکزی، گفت: امیدواریم سنگ معدن استخراجی معادن شهرستان با توجه به رأی دادگاه و عنایت مسئولان کشور در داخل شهرستان مصرف شود.

    صباغیان همچنین خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان شد و گفت: موضوع دو درصد عوارض معادن که در جهت محرومیت زدایی باید هزینه شود، دستخوش تغییر نشود. 

    «مجتبی حمیدیان» مدیر عامل سنگ آهن مرکزی بافق نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به وزیر و مسئولان مدعو، گفت: مقام معظم رهبری، امید را مهمترین ابزار پیشرفت در کشور بیان کردند و ما امروز دور هم گرد آمده‌ایم تا آینده درخشان کشورمان را امید دهیم.

    وی با اشاره به اهتمام جدی به سنگ آهن مرکزی در دولت سیزدهم، گفت: 40 طرح در این راستا طی دو سال گذشته تعریف و جوانه‌های امید و توسعه کاشته شده که امروز اولین جوانه‌های آن با سرمایه گذاری یک‌هزار میلیارد تومان و اشتغال بالغ بر 300 نفر با حضور وزیر محترم افتتاح شد.

    حمیدیان خاطرنشان کرد: امسال شش معدن جدید به این مجموعه اضافه و به ذخائر معدنی آن 250 میلیون تن افزوده شد و در حوزه پرعیارسازی نیز ظرفیت را بیش از 10 برابر افزایش دادیم و رکوردهای مختلف تولید را نیز طی این مدت به ثبت رساندیم.

    وی با بیان این که طرح آهن اسفنجی 1.7 میلیون تنی و فولاد 150 هزار تنی را در حال اجرا و برنامه‌ریزی داریم، گفت: سال گذشته پست برق این مجموعه احیا شد و امسال نیروگاه 25 مگاواتی شرکت افتتاح شد و ایجاد نیروگاه مشابه دیگری را در دستور کار داریم.

    به گفته این مسئول، امسال برای سرمایه‌گذاری‎های شرکت پنج هزار میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفته و تلاش داریم این قطار پیشرفت را با سرعت خوبی به پیش ببریم.

    در این مراسم آنومالی‌های ساغند و ناریگان نیز به صورت وبینار با حضور وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفت.

    برچسب ها