عصر خودرو

آمارهای معاملاتی حکایت می‌کنند؛

ثبات قیمت میلگرد در بورس کالا طی نیمه نخست امسال

عصر بازار- بررسی آمارهای معاملاتی در بورس کالا حاکی از آن است که قیمت میلگرد در سال جاری با وجود تداوم تورم و مشکلاتی نظیر کاهش تولید کارخانجات به دلیل قطعی مقطعی برق در فصل گرم با کمترین نوسان همراه بوده است؛ حتی در خیلی از روزها معامله به قیمت پایه انجام شده و بعضی عرضه‌ها هم تقاضایی نداشته‌اند.

ثبات قیمت میلگرد در بورس کالا طی نیمه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، روند معاملات هفتگی میلگرد از ابتدای سال 1402 تا پایان شهریور ماه نشان می دهد که میلگرد به عنوان یکی از مصالح ساختمانی روند قیمتی با ثباتی را سپری کرده و رشد قیمت چندانی نداشته است.

    طبق نمودار ذیل روند با ثبات قیمت میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در حالی در 6 ماهه نخست امسال قابل مشاهده است که حتی در برخی روزهای معاملاتی، سایزهای مختلف میلگرد عرضه شده روی تابلوی معاملات به قیمت پایه مورد معامله قرار گرفته و حتی برخی عرضه ها نیز بدون تقاضا مانده و فروش نرفته است.

     

    با این وجود اخیرا شاهد جوسازی هایی با موضوع گرانی مصالح ساختمانی به دلیل عرضه در بورس کالا از سوی عده ای خاص هستیم؛ گروه هایی که به نظر می رسد از رانت های قیمتی کسب انتفاع می کنند و برای رسیدن به مقاصد خود از گرانی مسکن به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی در بورس کالا سخن می گویند. این در حالی است که براساس آمارهای موجود رشد قیمتی در این قبیل کالاها اتفاق نیفتاده است.

    سوال حائز اهمیت این است که پشت پرده این جوسازی‌ها چه کسانی هستند که منافعشان با عرضه کالاها در بورس به خطر افتاده و سعی دارند با ارایه آمارهای اشتباه و خلاف واقع بر طبل خروج کالاها از بورس بکوبند و روند با ثبات فعلی معاملات را مختل سازند. حال آنکه چنین سیاست‌هایی از اساس اشتباه بوده و تجربه سال‌ها اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری نشان داده است که مصرف‌کننده و نیز تولیدکننده هر دو در نظام کنترلی قیمت‌ها متضرر اصلی خواهند بود. به طوری که رانت ناشی از اجرای سیاست‌های دستوری در اقتصاد هیچ نفعی برای این دو گروه نخواهد داشت و تنها حافظ منافع رانت‌خواران ضد تولید است.

    برچسب ها