عصر خودرو

گزارش‌های ۶ ماهه و چشم‌انداز مثبت شرکت‌ها از عوامل انتظار رشد بورس شدند

عصر بازار- کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، صعود بورس نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند نمایان شود و اکثر گزارش‌ها چشم‌امداز مثبتی ترسیم می‌کنند.

گزارش‌های ۶ ماهه و چشم‌انداز مثبت شرکت‌ها از عوامل انتظار رشد بورس شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، اندک تقاضای ابتدای معاملات امروز تا انتهای بازار ادامه یافت و شاخص‌های بورسی روز آرام و مثبتی را پشت سر گذاشتند. امروز هم حجم معاملات بورس پایین بود و شاخص‌های رشد اندکی را ثبت کردند.

    بورس تهران امروز شرایط بهتری را نسبت به روزهای گذشته خود سپری کرد؛ اما همچنان قدرت روند بالا نیست و وضعیت ارزش معاملات خرد سهام نیز از دوران کم‌رمقی برای بازار سهام خبر می‌دهند.

    * تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

    شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال 1.9 میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند، اما شاخص کل بورس توانست پس از رشدهای پی‌درپی که طی روزهای گذشته داشت، خود را به محدوده مهم 2.14 تا 2.2 میلیون واحد برساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود.

    با این حال نگاهی دقیق‌تر به معاملات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که کندل (نمودار شمعی) روزانه شاخص کل، با برخورد به سقف ابر کومو، تا حدی عقب‌نشینی کرده و هنوز موفق به عبور از آن نشده است.

    از این رو نمی‌توان انتظار داشت تا عبور کامل از سقف ابر کومو، روند صعودی قابل توجهی شکل بگیرد و در چنین شرایطی ایجاد روندهای نوسانی احتمال وقوع بیشتری دارند.

    * گزارش های 6 ماهه می تواند محرک بورس شود

    وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس در واکنش به خبرهای مثبتی که برای گروه خودرویی و احتمال افزایش نرخ محصولاتشان منتشر شده است، عملکرد سبزی را به ویژه در این گروه به نمایش گذاشت, اما همچنان نشانی از قدرت بالای روند صعودی دیده نمی‌شود و تقاضای ابتدای معاملات اغلب پس از مدتی تحلیل می‌رود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، این گونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند.

    وی افزود: زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های 6 ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند محرک مهم برای بازار سهام باشد.

    جعفری تاکید کرد: انتظار می‌رود در صورت عدم رخداد مهم و قدرتمندی طی روزهای آینده، بورس تهران تا انتهای شهریور ماه تغییر چندانی در روند خود نداشته باشد؛ اما به مرور با انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه و بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، روند صعودی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی برای خرید سهام ایجاد شود.

    * سنگینی وزنه به نفع کوچک‌ترهای بورس

    در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس پس از سه روز رشد کرد. شاخص کل 4 هزار و 599 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 127 هزار و 216 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 22 صدم درصد بوده است.

    شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 3 هزار و 202 واحد در رقم 718 هزار و 640 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 45 صدم درصد بوده است.

    شاخص کل فرابورس نیز با رشد 25 واحدی به رقم 26 هزار و 453 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 620 واحدی به سطح 128 هزار و 877 واحد رسید.

    * ادامه خروج پول از بازار سرمایه

    روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز منفی شد و 249 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

    امروز نماد ثفارس (عمران و توسعه فارس)، حکشتی (کشیرانی جمهوری اسلامی) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود  پول حقیقی  به نمادهای وبهمن، تپسی و چکاپا اختصاص داشت.

    * افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

    امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 207 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 102 میلیارد تومان بود که یک درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

    ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 932 میلیارد تومان رسید.

    * رشد ارزش صف های خرید بورس

    تعداد نماد های مثبت 358 نماد و تعداد نماد های منفی 430 نماد بوده است. حدود 54 درصد نماد ها سرخ پوش بودند.

    در معاملات سه‌شنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 42 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 65 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 179 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 51 درصدی به 358 میلیارد تومان رسید.

    سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به 24.9 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به 18.3 میلیون تومان رسید.

    برچسب ها