عصر خودرو

آمریکا اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران را به قطر صادر کرد

عصر بازار- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در ازای آزادسازی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران صادر شده است.

آمریکا اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران را به قطر صادر کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، آمریکا تحریم‌ها برای انتقال 6 میلیارد دلار منابع مالی ایران از کره جنوبی به قطر را برداشت. این اقدام برای مبادله زندانیان ایران و آمریکا که قبلاً اعلام شده بود ضروریست.
    خبر قرارداد ایران و آمریکا برای آزادسازی 5 شهروند آمریکایی که در ایران بازسازی شده بودند، در ازای انتقال منابع مالی ایران و آزادی 5 ایرانی بازداشت شده در آمریکا، در دهم ماه اوت اعلام شده بود.

    آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد اعطای این معافیت تحریمی به نفع امنیت ملی آمریکاست.

    در مدارکی که به کمیته‌های کنگره آمریکا فرستاده شده، دولت آمریکا برای اولین بار رسماً از آزادسازی 5 ایرانی بازداشت شده در این کشور طبق بخشی از این قرارداد و در ازای آزادی شهروندان بازداشت شده آمریکایی در ایران اشاره کرده است.

    در این اطلاعیه آمده است:«دولت آمریکا برای تسهیل آزادسازی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده بودند با آزادسازی 5 ایرانی بازداشت شده در این کشور و همچنین انتقال 6 میلیارد دلار از منابع مالی ایران در حساب‌های مسدود شده در جنوبی به قطر موافقت کرده است».

    از نظر آمریکا این انتقال منفعت چندانی برای ایران ندارد چون تنها می‌تواند از آن برای تجارت بشردوستانه استفاده کند.

    آدرین واتسون، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای در روز دوشنبه گفت وزیر امور خارجه آمریکا در هشتم سپتامبر مجوز این انتقال را صادر کرده بود و اطلاعیه رسمی آن در روز دوشنبه برای کنگره آمریکا ارسال شده است.

    طبق گفته برخی منابع، انتقال 6 میلیارد دلار پول ایران به قطر در اوایل هفته آینده اتفاق می‌افتد.

    طبق اطلاعیه صادر شده این معافیت‌های تحریمی شامل شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی و سایر موسسات مالی ایران می‌شوند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان و سپس از این حساب‌ها به قطر منتقل شود.

    برچسب ها