عصر خودرو

شایان آرانی:

امسال؛ کسب سود به کمک صبر امکان پذیر است

عصر بازار- بازارهای بورسی که خیلی بزرگ نیستند یعنی سایز بورسشان به نسبت کل اقتصادشان به اندازه بورس اوراق بهادار تهران است، شاخص ها و قیمت ها مثل کش عمل می کند.

امسال؛ کسب سود به کمک صبر امکان پذیر است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شاهین شایان آرانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق  گفت: در "بازارهای کشی" وقتی خبرهای خوش و امید بخش به بازار می آید قیمت ها بیش از حد بالا می رود و بالعکس وقتی خبرهای منفی می آید واکنش بیش از حد منفی نشان می دهد.

    وی با تأکید بر اینکه در بازارهایی مثل ایران حالت نوسانی ناشی از کوچکی بازار است، گفت: بعد از برجام این امید و خوش بینی وجود داشت که ارتباطات بین المللی رونق پیدا می کند، ارتباط با بانکهای بین المللی از سر گرفته می شود و سرمایه گذاران خارجی پایشان به ایران باز می شود و  همه این انتظارات مثبت زمینه رشد قیمت ها را در سه ماهه پایانی سال 94 رقم زد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه همه این عوامل باعث شد که کش شاخص از 62 هزار به سمت 80 هزار واحد پرتاب شود، اظهار داشت: وقتی سود شرکت ها افزایش پیدا کرد به این استنباط می رسیم که رشد پایدار محقق شده پس قیمت ها باید بالا برود اما از آنجایی که هنوز به طور روشن در اقتصاد کشور اتفاق خاصی در افزایش تولید و سود شرکت ها نیفتاده است رشدهای ناشی از خوش بینی و امیدواری به آینده نمی تواند تا مدت طولانی ادامه پیدا کند و ادامه آن نیاز به خروجی مشخص در سود شرکت ها دارد.

    وی در ادامه به اثرات تنش های سیاسی در منفی تر کردن بازار پرداخت و گفت: دعواهای خانگی دورنمای انتظارات و فضای کسب و کار آینده را غبار آلود می کند و سرمایه گذار را با انواع سؤالات در خصوص آینده بازار و سرمایه گذاری مواجه می کند.

    این کارشناس ارشد بازارهای مالی خاطرنشان کرد: ارتباطات بین المللی نیز کندتر از آنچه انتظار می رفت پیش رفت که اگر همه این عوامل را کنار هم بگذاریم شرایط فعلی بازار نرمال و منطقی به نظر می رسد و شاخص فقط روند اصلاحی را برای برگشت به شرایط عادی در پیش گرفته است.

    شایان آرانی با بیان اینکه هم اکنون بازار عقلایی تر شده گفت: سرمایه گذاران در سال جاری دریافتند که کسب سود به راحتی ماه های پایانی سال 94 نیست بلکه باید برای کسب سود زمان و صبر بیشتری خرج کرد.

    این کارشناس ارشد اقتصادی  گفت: تورم مهار شده و دولت کار بزرگی در این خصوص انجام داده است همچنین دولت نرخ تلاطم ارز را کنترل کرده که جای تحسین دارد اما این اتفافات کافی نیست بلکه هم اکنون باید رشد اقتصادی را تحریک کرد که هنوز در این خصوص کار جدی نشده است.

    وی ادامه داد: امید و حرف برای خروج از رکود وجود دارد اما فعالیت شرکت ها توسعه پیدا نکرده در نتیجه سوددهی شرکت ها تغییر نکرده است. البته شرکت ها از آن تلاطم وحشتناک سه سال گذشته بیرون آمدند.

    شایان آرانی در این باره توضیح داد: در آن دوره ظاهراً قیمت محصولات رشد می کرد اما نرخ تورم بیشتر از رشد قیمت محصولات بود که ادامه این رویه می توانست شرکت ها را به  ورطه نابودی بکشد که منجر به ورشکستگی کل اقتصاد کشور شود.

    این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به فعالیت های دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم توانست این تلاطم و بحران را وارد سی سی یو کند و به عبارتی کنترلش کند و به نظر می رسد هم اکنون وقت آن است که تحریک های اقتصادی جان بگیرد و خروج از رکود زودتر عملیاتی شود تا همه شاهد تأثیرات آن باشند.

    وی تصریح کرد: تا وقتی خروج از رکود و محرک های رشد اتفاق نیفتد، شاخص کل بورس هم نمی تواند حرکت جدی کند. اما وقتی اثر بیرونی این تحرکات رقم خورد و وارد افزایش سود دهی شرکت ها شود، قطع به یقین رشد پایدار جای رشد کش محوری قرار می گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها