عصر خودرو

افزایش ۵ درصدی صادرات غیر نفتی ایران به اکو

عصر بازار- مدیرکل دفتر همکاری‌های بین المللی و روابط عمومی گمرک اعلام کرد: صادرات غیر نفتی ایران به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی( اکو) از مرز ۳.۶ میلیارد دلار گذشت، که نشان دهنده تراز مثبت بازرگانی کشورمان با این کشور‌ها است.

افزایش ۵ درصدی صادرات غیر نفتی ایران به اکو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، امید گلزاری، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین المللی و روابط عمومی گمرک، گفت: در چهار ماهه نخست سال 1402 صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های عضو اکو به 3 میلیارد و 615 میلیون دلار رسید، که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/52 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    گلزاری اظهار داشت: همچنین در این مدت صادرات غیر نفتی ایران به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی( اکو) از نظر وزنی به 8 میلیون و 161 هزار تن رسید ،که نسبت به سال قبل 24 /31 درصد افزایش داشته است. 

    مدیر کل دفتر همکاری‌های بین المللی و روابط عمومی در خصوص آمار واردات کشورمان از کشور‌های عضو اکو در چهار ماهه نخست سال 1402 افزود: در این مدت میزان واردات کشورمان از این کشور‌ها به 2 میلیارد و 445 میلیون دلار رسیده، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 83 صدم درصد کاهش داشته است. همچنین واردات کشورمان از اکو در مدت یاد شده به یک میلیون و 394 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7/9 درصد کاهش داشت.

    به گفته وی، عمده کشور‌های خریدار کالای ایرانی در میان کشور‌های عضو سازمان اکو طی چهار ماهه نخست سال 1402 به ترتیب شامل کشور‌های ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان بود.

    گلزاری افزود: عمده واردات کشورمان از کشور‌های اکو در مدت یاد شده به ترتیب به کشور‌های ترکیه، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و قرقیزستان اختصاص داشته است.

    برچسب ها