عصر خودرو

صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید

عصر بازار- معاون وزیر صمت گفت: با توجه به مزیت های نسبی در حوزه طراحی فرش، سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار فرش ماشینی صادر شد.

صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن گرجی گفت: در اواخر سال گذشته صنعت نساجی و پوشاک با رشد 17.1 درصدی پیشروترین صنعت از نظر رشد نسبت به صنایع دیگر بوده است.

    مدیرکل صنایع پوشاک و نساجی وزارت صمت با بیان اینکه در صنعت نساجی کاملاً بخش خصوصی فعال است، افزود: شاخص مدیران خرید  که توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود نشان می‌دهد که متوسط شامخ اقتصاد ما در خرداد 53، متوسط کل صنعت 55، متوسط صنعت نساجی 64.17 و متوسط پوشاک و چرم 64.29 بوده است. بنابراین شامخ نساجی و پوشاک از متوسط اقتصاد و صنعت بالاتر بوده و نسبت به خرداد سال گذشته به ترتیب 3 و 36 درصد رشد داشته است.

    او ادامه داد: با توجه به فصل و ایام محرم و صفر، شامخ در حوزه پوشاک و نساجی نزولی بوده است؛ شامخ این بخش در اردیبهشت 75 بوده و امروز 64 است.

    گرجی به تأمین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در تأمین مواد هم به دلیل مسائلی که از بهمن پارسال با آن دست به گریبان بوده‌ایم، مشکل داشته ایم و امروز شاهد هستیم که موجودی انبار به عنوان یکی از شاخص‌های شامخ منفی ترین بخش بوده است.

    مدیرکل صنایع پوشاک و نساجی وزارت صمت افزود: در حوزه چرم به دلیل کاهش کشتار، شاهد کاهش تولید بودیم که اثر خود را بر حوزه کفش هم گذاشت و منجر به کاهش تولید 4 تا 5 درصدی تولید کفش شد.

    گرجی ادامه داد: اکنون 7 هزار تن پلی اکرلیک تولید می‌شود که رشد 300 درصدی یافته است و برنامه داریم تولید را به 20 هزار تن برسانیم.

    او با بیان اینکه صادرات فرش ماشینی 280 میلیون دلار است، افزود: در حوزه طراحی فرش ماشینی مزیت خوبی داریم و تیم‌های دانش بنیان ما حدود 70 درصد از قطعات، تجهیزات ماشین آلات و … را داخلی انجام می‌دهند.

    گرجی اضافه کرد: حدود هزار واحد صنعتی در کاشان فرش ماشینی تولید می‌کنند. بازار داخل غنی است. این بخش ظرفیت صادرات تا یک میلیون دلار را دارد اما این موضوع مشروط به این است که قواعد ارزی، برگشت ارز حاصل از صادرات و … اصلاح شود. در واقع از نظر زیرساخت صنعتی توان داریم.

    برچسب ها