عصر خودرو

رشد ۱۱ درصدی صادرات فرش ماشینی ایران در نیمه نخست سال

عصر بازار- معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: در شش ماه نخست امسال صادرات فرش ماشینی در مقایسه با سال گذشته ۱۱.۵ درصد افزایش یافته است.

رشد ۱۱ درصدی صادرات فرش ماشینی ایران در نیمه نخست سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: صنعت فرش ماشینی ایران یکی از صنایع متمایز در سطح بین الملل است. این صنعت یک صنعت خود اتکا در داخل کشور است که قریب به 1000 واحد تولیدی  در محدوده کاشان در آن  مشغول فعالیت هستند.

    برادران در ادامه افزود: فرش ماشینی ایرانی  با استفاده از فرهنگ فرش دستباف کشورمان، همت  طراحان مجرب و همچنین با اتصال به صنعت نساجی  و ماشین آلات صنعتی پیشرفته  توانسته در سطحی توانمندی در تولید و کیفیت در جهان قرار گیرد. 

    وی خاطر نشان کرد: تولید سالانه فرش ماشینی کشورمان سالانه 90 میلیون متر مربع است که بخش عمده آن صادر می‌شود.  در شش ماه نخست امسال صادرات فرش ماشینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 11.5 درصدی داشته است.

    برادران با اشاره به صادرات  330 میلیون دلار فرش ماشینی در سال گذشته بیان کرد: فرش ماشینی کشورمان به کشور‌های مختلف همچون کشور‌های همسایه، چین و اروپا صادر میشود. بیشتر مساجد کشور‌های مسلمان با فرش‌های ایرانی مفروش شده اند. 

    وی در ادامه به مشکلات صادر کنندگان و تولیدکنندگان این صنعت اشاره کرد و ادامه داد: بخش عمده صادرات فرش ماشینی کشورمان به افغانستان و عراق است و خرید و فروش بیشتر با ریال و ارز محلی آن کشورهاست. بازگشت ارز از صادرات با دلار مشکلاتی را برای صادرکنندگان بوجود آورده است. با  تدابیر بانک مرکزی و سازمان  توسعه تجارت میتوان این مشکل را مرتفع کرد. 

    معاون وزیر صمت  گفت: مشکل بعدی تولید کنندگان و صادرکنندگان تهیه مواد اولیه است که در این موضوع هم تفاهماتی در باره عرصه بیشتر مواد اولیه با واحد‌های پتروشیمی انجام شده است. با حل مشکلات و سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت صادرات فرش میتوند تا دو برابر افزایش یابد.

    برچسب ها