عصر خودرو

جزئیات پروژه خط ریلی ایران و عراق

عصر بازار- مدیرکل راه آهن عراق جزئیات پروژه خط ریلی شلمچه به بصره را اعلام کرد.

جزئیات پروژه خط ریلی ایران و عراق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یونس الکعبی، مدیرکل راه آهن عراق درخصوص پروژه اتصال ریلی شلمچه به بصره گفت که توافق درخصوص این پروژه محرمانه و سری نبود بلکه با سفر رسمی وزیر حمل و نقل عراق به ایران انجام شد و این پروژه بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری راهبردی بودجه 2023 است.

    وی گفت که ایران متعهد شد که مسیری به طول 16 کیلومتر را مین‌زدایی کند و هزینه‌های رفع موانع در این مسیر را بدهد که تقریبا 5 میلیون دلار است.

    الکعبی گفت که پروژه خط راه آهن در زمینی کاملا عراقی انجام خواهد شد و آنچه در تفاهمنامه آمده است اتصال خط ریلی بین شلمچه و بصره تنها برای انتقال مسافران است که سالیانه به بیش از 3 میلیون مسافر خدمات می‌دهد.

    مدیرکل راه آهن عراق گفت که در این پروژه از ریل‌های قدیمی استفاده می‌شود و از ریل‌های جدید پروژه «جاده توسعه» استفاده نخواهد شد.

    وی گفت که ریل‌های جاده توسعه شبکه جدیدی است که به کشورهای همجوار به جز ترکیه مرتبط نیست.

    الکعبی گفت که دشوارترین بخش پروژه ریلی ایران و عراق پلی است که باید بر روی شط‌العرب نصب شود.

    وی همچنین گفت که برای انجام این پروژه چهار و نیم کیلومتر مربع از زمین‌های کشاورزی به مالکیت شرکت راه‌آهن عراق در می‌آید.

    به گزارش ایسنا، «حازم الخالدی»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور راهبردی و اجرای برنامه‌های دولت، عصر شنبه با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

    در این دیدار با بررسی جزئیات همکاری های اقتصادی دو کشور بر تسریع در اجرای پروژه راه آهن شلمچه _بصره، شهرک‌های اقتصادی مشترک و پروژه اتوبان جاده خسروی به خانقین تاکید شد.

    حازم الخالدی در این دیدار با اشاره به دستورات قاطع نخست‌وزیر عراق برای حل مشکلات و موانع بر سر اجرای پروژه‌های مذکور از تشکیل کمیته‌های سه‌گانه با حضور دستگاه‌های ذیربط در عراق برای تسریع در تکمیل این طرح‌ها خبر داد.

    مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به اهمیت روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و عراق و تبیین سیاست همسایگی دولت سیزدهم بر آمادگی کشورمان برای تقویت بیش از پیش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

    برچسب ها