عصر خودرو

آمار‌ها نشان می‌دهد:

سهم کمتر از یک درصدی برزیل از تجارات خارجی ایران در سال ۱۴۰۱

عصر بازار- صادرات ایران به برزیل از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۸.۶، ۱۷.۲، ۱۰۶.۱، ۶۸.۳، ۱۸۲.۵ و ۷۱.۸ درصد بوده است.

سهم کمتر از یک درصدی برزیل از تجارات خارجی ایران در سال ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، بر این اساس بیشترین صادرات ایران به برزیل در شش سال گذشته در سال 1400 و کمترین در سال 1397 رقم خورده است طوری که در سه ماهه سال جاری نیز بیش از 660 هزار دلار کالا به برزیل صادر شده است.

    واردات ایران از برزیل نیز در سال‌های یاد شده به ترتیب 674، 491، 558، 337، 556 و 394 میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد بیشترین آن مربوط به سال 1396 و کمترین واردات از برزیل در سال 1399 انجام شده است.
    مجموع واردات ایران از برزیل در سه ماهه اول امسال نیز بیش از 107 میلیون دلار بوده است.
    گفتنی است در سال گذشته بیشترین کالا‌هایی که ایران از برزیل وارد کرده شامل گوش منجمد گاو (127.5 میلیون دلار)، روغن سویا و صمغ (79 میلیون دلار)، ذرت دامی (64.2 میلیون دلار)، مرغ منجمد (60.4 میلیون دلار)، شکر تصفیه نشده (40.7 میلیون دلار)، انواع خمیر چوب (13 میلیون دلار)، قهوه فوری (1.1 میلیون دلار)، جو (یک میلیون دلار)، مواد ترمیم دندان و بازسازی استخوان (872 هزار دلار)، اعضای مصنوعی بدن (571 هزار دلار)، لاشه و شقه گرم و سرد گوسفند (518 هزار دلار)، قطعات ماشین آلات ظرفشویی (506 هزار دلار)، لوازم و اتصالات لوله کشی (477 هزار دلار)، کامپوزیت (359 هزار دلار) و براده بردار‌های جدار داخلی (318 هزار دلار) بوده است.
    اما در همین سال انواع اوره (48 میلیون دلار)، کائوچو بوتادین که در ساخت تایر استفاده می‌شود (281.4 هزار دلار)، اسلاک واکس به عنوان ماده اولیه ساخت پارافین (228.3 هزار دلار)، پسته (224.4 هزار دلار)، چینی آشپزخانه (100 هزار دلار)، انگور بیدانه (84 هزار دلار) و کف پوش‌های غیر مخمل (64.6 هزار دلار) مهم‌ترین کالا‌های صادراتی برزیل را تشکیل داده اند.
    ارقام بالا در حالی ارائه می‌شود که ارزش تجارت برزیل در سال 2022 برابر با 1.3 تریلیون دلار و مهمترین شرکای تجاری این کشور چین، ایالات متحده، آرژانتین، هلند، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا و مکزیک بوده که این کشور‌ها حدود 60 درصد از کل تجارت برزیل در سال 2022 را تشکیل می‌دادند.
    همچنین عمده صادرات برزیل در سال 2022 شامل سویا، سنگ‌آهن، نفت خام، کنجاله سویا، گوشت، مرغ، قند، اتومبیل، هواپیما و تجهیزات الکتریکی بوده و در همین سال، واردات اصلی برزیل تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حمل‌ونقل، محصولات شیمیایی، سوخت‌ها، دارو، آهن و فولاد، منسوجات کفش و کاغذ بوده است.
    اما در مورد سهم ایران از بازار برزیل باید به این نکته اشاره کرد که از مجموع 53.16 میلیارد دلار صادرات ایران در سال 1401، برزیل تنها 0.13 درصد را به خود اختصاص داده و از این نظر در جایگاه چهل‌ویکم در میان شرکای تجاری ایران قرار گرفته است.
    در حوزه واردات نیز این کشور از مجموع 59.65 میلیارد دلار واردات ایران با اختصاص 0.66 درصد به خود، در جایگاه 16 قرار گرفته است.
    ایران و برزیل هیچ موافقت‌نامه اقتصادی ندارند و تنها سند رسمی در خصوص همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور «بیانیه مشترک همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی ایران و برزیل» است که در سال 1393 در جریان دیدار وزیر کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، دام و تامین غذای برزیل به امضا رسید و بر توسعه همکاری‌های کشاورزی و همکاری‌های اقتصادی در زمینه مبادلات تجاری، ارز، کالا و نفت تأکید دارد.
    اما فقدان موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان دو کشور، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، تحریم‌های بانکی و کشتیرانی، فاصله جغرافیایی دو کشور و ناآشنایی تجار برزیلی با تنوع محصولات صادراتی ایران مهم‌ترین موانع در مسیر توسعه تجارت میان دو کشور هستند.
    بر این اساس توسعه تجارت میان ایران و برزیل، پیش از هر چیز نیازمند ارائه تعریفی از این کشور در کلیت اقتصاد و تجارت خارجی ایران و تلاش برای فراهم کردن بایسته‌های تجارت با برزیل همچون حمل‌ونقل، گمرک و توافق‌های تسهیل تجارت، مطابق این تعریف است.

    برچسب ها