عصر خودرو

تنوع در چینش سبد سهام چه میزان اهمیت دارد؟

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از نکات حائز اهمیت که سهامداران هنگام چینش سبد سهامی خود باید به آن بسیار توجه کنند تنوع سهام انتخابی است که می‌تواند بخشی از ریسک‌ها را پوشش دهد.

تنوع در چینش سبد سهام چه میزان اهمیت دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد خبری زاده گفت: در ریزش‌های اخیر که دلایل مختلفی از جمله ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک داشت شاهد بودیم که برخی از سهام به اندازه اُفت شاخص‌ها ریزش داشتند و برخی حتی ریزش بیشتری را تجربه کردند واما تعدادی از سهام هم بودند که به روند ریزشی بازار کم توجه بودند چرا که تصمیمات و دستورالعمل‌های جدید اثر منفی بر روی این سهام نداشت.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چند نکته در خصوص سبد سهام گفت: در گام اول سرمایه گذار باید با مطالعه و تحلیل اصولی نماد مد نظر خود را انتخاب کند و دوم این که در چینش سبد سهامی خود دقت و وسواس لازم را به خرج دهند.

    او می‌گوید: یکی از نکات حائز اهمیت که سهامداران هنگام چینش سبد سهامی خود باید به آن بسیار توجه کنند تنوع سهام انتخابی است چرا که اگر در سبد سهامی (پرتفو) تنوعی وجود نداشته باشد ممکن است با مخابره شدن خبری در خصوص یک صنعت تمام سبد سهامی سهامدار دچار ریزش و چالش شود، ولی اگر اصل وجود تنوع در سبد سهامی رعایت شود در صورت رقم خوردن اتفاقات گوناگون در یک صنعت سهامدار از مابقی سهام خود و روند حرکتی آن خیال آسوده تر خواهد داشت و کمتر حداقل دچار چالش می شود و به اصطلاح ریسک کمتری را متحمل خواهند شد.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: همواره بر تنوع سبد سهمی تاکید بسیار شده است و وجود تنوع از اصل‌های مهم یک سبد سهام محسوب می‌شود.

    او مطرح کرد: در آخر هم باید اشاره شود که همواره انتخاب تک سهام و چیدن سبد سهامی مهارت‌های زیادی، دانش و زمان کافی نیازمند است بنابر این اگر فردی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، اما دانش و زمان کافی برای تحلیل سهام و بازار ندارد سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم که مزیت‌هایی از جمله نبود صف‌های فروش قفل شده را دارد بهترین گزینه خواهد بود.

    برچسب ها